Hvor vigtig er fast føde?


TranceT
 Share

Recommended Posts

Jamen godaften igen :)

Sad lige og undrede mig lidt over hvor vigtig fast føde er for kroppen?

altså pt kan jeg jo desværre ikke prale af at jeg spiser en del, da jeg får en del af mine kcal fra kosttilskud.

En typisk dag for mig består af 1-2 skiver kød, og ellers får jeg resten fra proteinpulver og fedt-tilskud i form af extra jomfru olivenolie og perfect balance (desværre mest det første :sneaky: ).

Grunden til at jeg ikke umiddelbart får mere, er at jeg er hoppet på en low carb kur, og synes det er svært at finde føde uden kulhydrater i - kød er der masser af, men det er mest den dyrere del, hvorpå de har skrevet næringsindhold, som er god at spise - og det har jeg som studerende jo ikke råd til :(

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om mit stofskifte (min forbrænding?) evt vil være højere hvis jeg sørger for at få noget mere fast føde i skrutten?

Synes ikke rigtig vægten bevæger sig så hurtigt, som før jeg hoppede på low carb-kuren - før var jeg godt nok også i kcal underskud, men åd jo næsten hele tiden (især meget grønt), hvilket jo til dels også er blevet forbudt - ihvertfald den billige slags (gulerødder).

Jeg render lidt rundt i min egen forvirrede verden lige pt... vægten er gået lidt i stå (sker under kure, ved jeg godt :)), min fedt-% svinger utroligt meget :unsure: , og synes ikke rigtig denne form for kur er besværet værd, hvis ikke det fungerer ordentligt medmindre jeg får en masse i skrutten.....

Håber lidt vi har en ernæringsekspert der kan oplyse mig lidt :D

MVH

Link to comment
Share on other sites

??? er gulerødder ligepludseligt 'yt'??? Hvorfor??? 
Er som sagt en low-carb (så få kulhydrater som muligt, men bestemt under 30g om dagen!), og der er desværre for mange kulhydrater i gulerødder :(
Hvis du udelader fast føde får du ikke alle de gode mikro- og makronæringstoffer( tror jeg nok det hedder)

Er ikke helt med her - hvilke mikro- og makronæringsstoffer er der tale om? :)

Det er den gode Dr Atkins principper du spiser efter, ik?
Dr Atkin? :unsure:

Læste først om det på: http://www.testosterone.net/html/69eat.html, men er blevet lidt i tvivl om hvorvidt man bør have de der kulhydrats-refeed dage med i weekenden <_<

derefter er jeg også snublet over: http://wilstar.com/lowcarb/#elements

Og må da sige at det hele lød ganske glimrende, især det der med at sænke blodsukkeret så man hurtigere vil forbrænde fedt :) (vil jo gerne af med det overskydende så hurtigt som muligt, uden nødvendigvis at gå for hurtigt frem)....

Har du evt et link til "Dr Atkins principper"? Så man kan se om han evt. bringer nogle nye aspekter ind i det :)

Men hvorfor lave dine gamle kostvaner om, når det gik godt med dem?

Som nævnt ovenover faldt jeg lidt for det der med at sænke blodsukkeret (og insulinmængden), så man hurtigere forbrændte fedt... og så fablede den første artikel jo også lige om at det skulle være bedre at opbygge muskelmasse på...? <_< men går dog ud fra at det er når jeg først er færdig med kuren

Du kan godt leve uden fast føde, men hvorfor gøre det, når det andet er sundere og billigere?

Så vidt jeg kan se er det en smule begrænset hvor dyrt kød er, især det de gider skrive næringsindholdsværdier på.

Men tager meget gerne imod links, forslag eller lign - hvis du kender nogle gode, billige varer - der ikke indeholder kulhydrater :D ville jeg blive meget meget glad for :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

A R!!

QUOTE 

??? er gulerødder ligepludseligt 'yt'??? Hvorfor??? 

Er som sagt en low-carb (så få kulhydrater som muligt, men bestemt under 30g om dagen!), og der er desværre for mange kulhydrater i gulerødder 

...OK - jeg troede lige at gulerødder sku' til at ha' skylden for at være usunde :o I LIKE CARROTS A'LOT!!! ;)

/vertigo

Link to comment
Share on other sites

A R!!
QUOTE 

??? er gulerødder ligepludseligt 'yt'??? Hvorfor??? 

Er som sagt en low-carb (så få kulhydrater som muligt, men bestemt under 30g om dagen!), og der er desværre for mange kulhydrater i gulerødder 

...OK - jeg troede lige at gulerødder sku' til at ha' skylden for at være usunde :o I LIKE CARROTS A'LOT!!! ;)

/vertigo

Absolut ikke :D - de er skam sunde nok

De skulle også have en positiv virkning på stofskiftet derudover ;o)

Indtog selv mellem 300 og 500 g om dagen før jeg begyndte på min low carb kur ;o)

Link to comment
Share on other sites

A_R- Hvis du vil læse mere om Dr. Atkins mener jeg hjemmesiden er www.atkins.com.

Det er de samme principper han kører med.

Læs sider om low carb med forbehold da der ikke er videnskabelig belæg for mange af påstandene.

takker mange gange :D

Lader til at være en nice nok side...

Må især sige at: http://atkins.com/Archive/2002/1/10-949786.html ser interessant ud :)

Der står at hvis man indtager for meget protein vil det fremme produktionen af blodsukker (dvs. det vel vil blive omdannet til blodsukker?)

Ergo må det vel være et must at begrænse ens protein-indtag, hvilket nok også kan være grunden til at mit vægttab stanglerer lidt :unsure:

Hvis nu kroppen skulle danne lidt blodsukker ud fra den overskydende mængde protein, er det vel ikke sådan at man vil tage på - når man er i kalorieunderskud, vel?

Med den mængde fedt der vel svømmer rundt i kroppen ( nu man fylder sig med stadset <_< ), har vel ikke tendens til at sætte sig hvis det får chancen, vel? (går jeg ikke umiddelbart ud fra, men vil meget gerne udelukke muligheden :D)

Jeg trænet pt et 2-split program 4 dage om ugen, så dvs jeg får da rørt mig lidt - selvom det er begrænset, da jeg ikke når igennem ret mange øvelser. Dvs. det tager alt fra 15-30 min, alt afhængig af hvor godt kørende jeg er...!

Dette kan vel i og for sig kaldes moderat træning, men må vel indse at det er noget af det eneste jeg reelt får rørt mig

hvor omkring burde mit proteinindtag ligge?

Man plejer jo at sige omkring 2g pr kropsvægt, men da jeg ikke rører mig meget mere end dette, tror jeg det er i overkanten for mig...? :unsure:

Burde jeg skære mit forbrug ned til en måske 125g dagligt? eller 150g?

evt 100g på ikke-træningsdage?

Vil jo helst ikke miste noget af den dejlige muskelmasse :D men må jo nok erkende at jeg gerne vil oppe forbrændingen mest muligt :chicken:

Takker for de mange svar so far, og håber da gladeligt på nogle flere :D

And a nice day to ya all!

Link to comment
Share on other sites

Går du ikke og er frygtelig sulten på den diæt???

Det kunne jeg bare ikke holde til. Jeg ville helt klart vælge fast føde og så bare holde kalorieindtaget på 500 kcal under mit ligevægtindtag i stedet for!

Ærlig talt, så næh - egentligt ikke...

Altså det hænder da jeg er sulten - også i længere perioder, men det er fra min side set, en vanesag :)

Må jeg ikke spise mere, jamen så må jeg ikke det ;) sådan har jeg det også lidt med hvad jeg spiser... Skal det ned, så skal det ned! selvom olivenolien er begyndt at kradse lidt for meget i halsen <_<

Ville sq også meget gerne vælge fast føde :) kan bare ikke ritti finde noget jeg må spise :(

Og så bliver man vel nødt til at holde sig til proteinpulveret og olivenolien :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share