Dødløft


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

I dag blev jeg under dødløft rettet af en instruktør i mit center ( en fysio studerende ). Han mente at mine fødder skulle pege lige ud, hvor de pegede lidt ud af mente han. Han sagde at fortsatte jeg ville jeg på et tidspunkt få en knæskade. Synes selv det lyder korrekt. Men nu er det sådan, at jeg, stik imod alle andre jeg kender, altid færdes med fødderne strittende lidt ud af. Så det tænker jeg at mine knæ da må være indrettet til, og ikke løfte med fødderne pegende lige ud som han vil have mig til ? ;)

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Han mente at mine fødder skulle pege lige ud, hvor de pegede lidt ud af mente han.
pege lige ud i forhold til hvad?

Fødderne skal helst pege i samme retning som knæene, altså pege i forlængelse af retningen på din lårbens knogle. det er det sikreste.

Hvis din fødder peger en del ud af ved normal gang er ikke ensbetydende med at det er sundt at løfte vægte på lige netop den måde.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan ikke helt blive klog på hvordan knæene sidder ;) Men vil lige prøve at gå lidt på kompromis, og så rette fødderne lidt mere lige ud :) Men hvad der føles mest naturligt må da have noget at sige. Altså når jeg skrievr at de stritter lidt ud af, er det jo ikke helt vildt, bare en brøkdel. Vil lige eksperimenter lidt med det næste gang jeg skal løfte :)

Link to comment
Share on other sites

Lyder som noget akademisk sludder, problemet er at hvis fødderne skal pege lige ud så skal man også stå med mere samlet ben, og så kan man få problemer med at løfte stangen da den vil ramme knæene, og for at undgå det, må man så længer frem ovre med over kroppen, med risiko for ryg skade

Hvis man ser på styrkeløfter der løfter 300-400 kg, så står de med meget spredte ben, altså med fødderne peget meget ud af

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man tillade sig lidt af hvert hvis man har sindsygt stærke ben. Men hvis man har dårlige/svage/ustabile knæ, så bør man være meget opmærksom på det sas nævner, at knæ og fødder peger i samme retning. Når man bøjer og strækker i dødløft - og i særdeleshed i squat - så gælder det om at undgå at svaje ind- og udad i knæene (prøv at lave et squat på ét ben, og fokusér på knæets placering i forhold til tæerne. Det giver et godt billede af stabiliteten i knæet). En for voldsom fodvinkel kan måske øge risikoen for at svaje indad når du strækker.

Nu har jeg ikke set dig udføre øvelsen, men umiddelbart tror jeg ikke der er fare på færde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share