Rygtræning op til cykelsæson


Profitt
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Nu nærmer cykelsæsonen sig jo med stormskridt, og jeg husker alt for tydeligt fra sidste år, hvor øm jeg blev i lænden af at sidde foroverbøjet i sadlen i timevis. Det skal siges at det er første år jeg har kørt på en racercykel og derved siddet forpverbøjet). Kan det betale sig for mig at lave noget decideret træning for lænden?? Og i så fald hvilke øvelser?? Eller er det blot et spørgsmål om tilvænning?

Link to comment
Share on other sites

Tilvænning kan sikkert gøre det alene - forudsat din cykel er indstillet korrekt - men dine præstationer på cyklen - og dit generelle velvære ;) - bliver bedre, hvis du træner hele kroppen og ikke kun benene.

Du skal tænke på at rystelserne fra vejen ender i din overkrop, enten via armene eller via bagdelen.

Har du adgang til styrketræningsmaskiner, så kan du lave lat pull, rygextentions i skråstativ, low row og diverse mavebøjninger f.eks. på swiss ball. Med de fire øvelser kommer du faktisk hele overkroppen igennem. Jeg bruger selv de 4 øvelser efter anbefaling fra en af Team Danmarks fysioterapeuter, og jeg synes det fungerer rigtig godt.

Du kan også forsøge dig med et roergometer eller frie vægte. Fri vægte kræver en del mere teknik end maskiner, så du skal have en god instruktør til at hjælpe dig igang.

Hvis du vil lave overkropstræningen hjemme, så er mave-/ryg- og armbøjninger det der skal til. Det gør jeg selv i løbssæsonen, hvor jeg ikke går i fitnesscenter. Men sørg for at variere øvelserne, så du kommer godt omkring. Et par håndvægte kan være et godt træningsredskab til hjemmetræningen, men de er ikke strengt nødvendige.

Lav øvelserne minimum 2 gange om ugen (3-4 gange pr. uge vil jeg anbefale). Men husk også cykeltræningen :lol:

Endelig så er bagudstrækninger af ryggen en rigtig, rigtig god idé efter nogle timer på lågen. Bagudstrækninger laves bedst på gulv.

God fornøjelse.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share