Hvornår må man begynder på at styrketræne?


Tube
 Share

Recommended Posts

ok, ok...

artiklen viser at der tilsyneladende ikke er nogen risiko for at væksten hæmmes hvis man begynder at styrketræne i en tidlig alder.

Men snakkede med en instruktør, han sagde at unge under 18 skulle nøjes med maskiner og holde sig fra frie vægte... nogle der kan be/afkræfte det.

Link to comment
Share on other sites

han sagde at unge under 18 skulle nøjes med maskiner og holde sig fra frie vægte... nogle der kan be/afkræfte det.

Det er da en røver der vil noget. Frie vægte er at foretrække da de i næsten alle øvelser aktiverer en masse andre muskler end dem du træner primært. Desuden opbygges scener og led bedre.

Øvelser med kropsvægt som man typisk anbefaler børn, der er for unge til vægttræning minder jo også mest af alt om frivægtstræning.

Q

Link to comment
Share on other sites

spørgsmålet er lige så relevant som spørgsmålet om, hvornår man må begynde at spille fodbold.

Nej det er det ihvertfald ikke.... det er meget hårdt for kroppen at træne når man er for ung, da knogler og kroppen generelt slet ikke er udviklet til de belastninger.

Jeg vil sige ca. 14-15 år er ganske udemærket ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke hvorfor børn ikke må styrketræne?

Belstningen på led ved typiske fritidssysler som Håndbold, badminton, fodbold osv er langt højere, da retningsændringerne og accelerationen sætter en meget høj belastning på leddene.

Hvorfor skulle maskiner være bedre? Frem til den præpubetære alder er det tidsrum hvor mennesker udvikler næsten hele sin kinestetiske sans, Balance og koordination. Hvorfor så spænde børnene fast på en maskine hvor de ikke kan udvikle disse motoriske egenskaber.

Det mest hjernedøde er at sige: må ikke træne med vægte, kun kropsvægt..

Hvad så hvis barnet ikke kan tage over 10 reps i de pågældende øvelser? Er de så stadigvæk mindre belastende end en tilsvarende øvelsemed frie vægte?

Jeg Fatter ikke argumentationen!

Hvor gammel skal man egentligt være for at begynde at styrketræne:  - med frie vægte  - med maskiner  osv.

Så snart børnene vil! Det kræver dog kundig og konstant vejledning og hjælp.

Se også på om ikke der er noget andet, der ville være bedre at træne -som ville give forbedret koordiantion osv. det primær må være at fremme diversitet og leg i børns bevægeerfaring..

Helt grundlæggende: hvorfor spørger du fitnesinstruktører? Jeg arbejder selv i fitnessbranchen og ved hvor lavt de flestes niveau er..

MOL er for det meste stedet at komme til...

Link to comment
Share on other sites

MOL er for det meste stedet at komme til...

:graduate: :4thumbup: :graduate:

I gamle dage og på landet i dag, starter ungerne da med at hjælpe til, så tidligt de kan. Som hærdet vendelbo har jeg da selv hjulpet til med at skovle møg og bære kornsække som lille. Alt sammen arbejde, der kan klassificeres som hård træning. Så længde de løfter hensigtsmæssig og får en sund diæt vil det efter min mening have en sundhedsfremmende faktor i højere grad end sundhedshæmmende.

Selvfølgelig må unger løfte vægte når de vil - bare de gør det på en hensigtsmæssig måde.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share