Weight Gainer


Basanal
 Share

Recommended Posts

Jeg har netop købt en Weight Gainer, og da jeg har set "Devious Builder" lukket tråd om "Danske kosttilskuds butikker", og læst følgende reglen udstedt af MOL:

Moderator:

For at dæmme op for den stigende gratis reklame via indlæg, er det fra nu af ikke tilladt at henvise til bestemte forhandlere eller produkter i indlæg.

Vil jeg hverken sige navnet på mærket eller på forhandleren. Men begge dele rimer på [slettet]. (desuden har firmaet betalt for en reklamebanner her på MOL, så jeg kan ikke se at hentydningen (ikke henvisningen) gør noget). Og jeg vil i forbindelse med mit køb gerne vide, hvor vigtigt det er, at få lige netop 30g protein efter træningen. Mit spørgsmål skyldes, at Weight Gaineren indeholder 34g protein per 100g. Dvs. ca. 10-12g protein per servering. Jeg havde tænkt mig, at fordele 100g Weight Gainer ud på en dag i tre portioner. Og efter træningen indtage den ene af de tre, indholdene 10-12g protein. Men er det nok proteiner til efter træningen?

------------------

Hvilken forhandler du har købt det hos er helt irrelevant for spørgsmålet, og det er også forbudt at henvise til forhandlere, der køber bannerannoncer.

mvh

MaxPower

Moderator

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige det sådan, at det er yderst vigtigt at sørge for kroppen har alt den skal bruge til genopbygning efter træning. Om det lige præcis er 30g er umuligt at sige, og det afhænger jo en hel del af personen og det træningspas man lige har overstået.

Men når du nu har købt det weight gainer, så er det måske ikke så tosset at bruge efter træning, fordi der har kroppen meget brug for kulhydrater til at få fyldt glykogen-depoterne, og det skulle også hjælpe på optagelsen af protein.

10g protein efter træning er formentlig for lidt - og i denne sammenhæng ville jeg meget hellere bruge for meget end for lidt. Du skal nok op på 100g pulver efter træning.

Link to comment
Share on other sites

I det forsøg med ældre mænd der viste den store forskel på om man fik protein/kulhydrat lige efter træning eller ventede 2 timer, var proteinmængden omkring 10 gram.

30 gram er sandsynligvis et massivt overkill, men mængden kommer til at virke som depottablet der bliver frigivet langsomt fra din mavesæk. Så hvis du ikke har tænkt dig at spise rigtig mad efterfølgende er der da ide i at indtage så meget.

Mit bud er at et indtag på 12 gram sørger for at du er dækket rigeligt ind for den efterfølgende time efter træningen.

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

Basanal:

Men begge dele rimer på [slettet].
aarrhhh hvad er nu det for noget? Hvilken regel siger, at man ikke må rime? :lol: :lol: :lol:

MaxPower:

10g protein efter træning er formentlig for lidt
Morten:
Mit bud er at et indtag på 12 gram sørger for at du er dækket rigeligt ind for den efterfølgende time efter træningen.

Hmmmm <_< ....

Morten Z, ja - det er også min over bevisning at 30g er et massivt "overkill" af proteiner. Og da jeg mest træner inden aftensmaden, er der rigtig efter træningen.

MaxPower:

kulhydrater til at få fyldt glykogen-depoterne

Jæp, bøtten indeholder maltodextrin som de hurtigst optagelige kulhydrater. Og som sagt kommer aftensmaden efter følgende, og den indeholder altid nogle langsomme carps.

Tak for svarene. Hvis nogen ligger inde med viden omkring de to første citater jeg har kvoteret øverst, er de mere end velkommende til at skrive!

Edited by Basanal
Link to comment
Share on other sites

aarrhhh hvad er nu det for noget? Hvilken regel siger, at man ikke må rime?

Vi er jo ikke total idioter ;)

Mit forslag ang protein-mængde er baseret på at hvis du totalt set skal have ca 2g pr kg kropsvægt over hele dagen eller måske mere for at være i solidt energioverskud så er det ca 30g i 6 måltider dagligt

Link to comment
Share on other sites

I det forsøg med ældre mænd der viste den store forskel på om man fik protein/kulhydrat lige efter træning eller ventede 2 timer, var proteinmængden omkring 10 gram.

30 gram er sandsynligvis et massivt overkill, men mængden kommer til at virke som depottablet der bliver frigivet langsomt fra din mavesæk. Så hvis du ikke har tænkt dig at spise rigtig mad efterfølgende er der da ide i at indtage så meget.

Mit bud er at et indtag på 12 gram sørger for at du er dækket rigeligt ind for den efterfølgende time efter træningen.

Sjovt jeg ikke har hørt om det før, det vil sige at en halv liter kakao ville være lige så effektiv efter træning, som en hel liter? -hvis man vel og mærke får et ordentligt måltid mad indenfor en time eller to. :)

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

Sjovt jeg ikke har hørt om det før, det vil sige at en halv liter kakao ville være lige så effektiv efter træning, som en hel liter? -hvis man vel og mærke får et ordentligt måltid mad indenfor en time eller to. 

Nu ikke så nærrig ... det er bare, at æde alt der ikke er blotet til jorden HELE tiden :lol:

Ej, jeg misunder sgu jer, der kan spise noget efter træningen. Jeg kan kun drikke kakao, så der ryger sgu en liter efter hver træning. :blink:

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Adam Knowlden anbefaler en noget større mængde til post workout shakes i hans artikel "The Window of Opportunity" på abcbodybuilding.com

As a general rule, on a bulk-up plan the amount of carbs to consume following a hardcore weight training session is five grams of simple carbohydrates for every ten pounds of lean body mass (LBM). During a bulking phase, I recommend consuming approximately half the amount of protein in grams as you did carbohydrates in grams. This can be tapered higher or lower depending on your individual protein needs.

On a cutting phase I recommend consuming 2.5 grams of carbs per ten pounds of lean body mass. The goal here is to consume just enough to suppress cortisol and increase growth hormone levels and to get out of our catabolic state. During a time when you are restricting calories, the last thing you want is to be catabolic. I also recommend consuming an equal amount of grams of protein as you did grams of simple carbohydrates.

Link to comment
Share on other sites

Min point var:

Nogle gør meget ud af at hvis man skal indtage 120g protein skal det være over 6 måltider med 20g i hver.

Det kan lige så være middag og aften 35g, morgen 20g, to mellemmåltider med 15g og et mellemmåltid uden.

Derudover er mange der tror det er nødvendigt at indtage kæmpe mængder mad efter træning.

Men:

Nej, kroppen har ingen "lager", som med fedt og kulhydrat, dog er der en lille aminosyre "pool".

Aminosyrerne bliver jo heller ikke nedbrudt og udskildt med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rettede lige ovenfor - det var 10 gram de ældre fik efter hver træning.

Forskellige studier viser at der er en sammenhæng koncentrationen af aminosyrer i blodet og proteinsyntesen - men kun til en hvis grænse. Der er desværre ikke entydighed omkring hvilket proteinindtag der giver den optimale koncentration.

Personligt ser jeg en halv liter kakaomælk som alt rigeligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share