Styrketræning før eller efter spinnig?


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Tjah, jeg ville tage styrketræningen først, hvis det SKAL være på de samme dage. Herved tømmer du glykogendepoterne, så spinningen bliver næsten ren fedtforbrænding, forudsat at du ikke indtager energi under forløbet, men kun drikker vand.

Link to comment
Share on other sites

Okay, men nu vil jeg lige rette min tekst, for jeg skrev at mit ikke var størrelsesmæssig fremgang hvilket ikke passer da styrketræning var formålsløst så.. Selvfølgelig fokusere jeg også på størrelsesmæssig fremgang men ikke i BB forstand. Vil bare have en veltrænet trimmet krop. Meningen med mit spørgsmål var så om det havde nogen effekt på min vækst/fremgang ved at spinne først? Når man tænker på de parametre som:

at man ikke har lige så meget energi og derfor ikke kan løfte optimalt

Har forbrændt en masse kcal.

Man er måske ikke helt så motiveret efter en spinning time.

osv..

Har dette nogen nævneværdig effekt?

Link to comment
Share on other sites

Træningseffekten ved egentlig styrketræning efter en hård spinningtime er begrænset, idet kroppen og musklerne er drænet for energi. Du vil derfor få et ret begrænset udbytte af styrketræningen og vil normalt ikke være i stand til løfte samme vægt (har selv prøvet).

Skadesrisikoen øges betydelig.

Styrketræning og hård konditionstræning bør normalt adskilles tidsmæssigt (minimum ½ døgn) for at få den maximale effekt. Man kan evt. tage kortere styrketræning for overkroppen inden spinning, men dette er fortsat ikke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ik lige hvordan Jan D. tolker skadelsesrisiko, men du risikerer pludselig at stå med TOTAL failure midt i et sæt, og hvis du træner med frie vægte kan det gå grueligt galt.

Hvis vægttab er dit primære mål så ligger du vel heller ik og presser dig i styrketræning?

hvor mange gentagelser laver du?

Da jeg kørte vægttab stod den først på et program af 2-3sæt af 12-15gentagelser, derefter stepmaskine eller spinning time.

Og da vægttabet så var overstået kunne man så gå igang med at bygge op :) Man kan ik rigtig få det hele på en gang....

Jeg mener nu også at retningslinjen er at styrketræning skal ske inden cardio...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share