Kondital


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Bip eller yoyo-testen er en indirekte test som ud fra hvor lang tid man løber får et angivet kondital.

Man løber i mellem 2 kegler med 20 meters mellemrum og man skal hvergang der lyder et bip fra lydbånd løber over til den anden kegle. Tidsrummet mellem bippene bliver mindre, og derved bliver det også hårdere.

I en biptest ville jeg tro at boldspillere generelt klarer sig bedre end løbere, da der er mange stop/start (især i starten) som en boldspillere typisk ville være mere vant til end løberen.

Hvorimod 12-minutter testen (cooper) vil jeg tro at en løber ville klare sig bedre

Link to comment
Share on other sites

Citat
I en biptest ville jeg tro at boldspillere generelt klarer sig bedre end løbere, da der er mange stop/start (især i starten) som en boldspillere typisk ville være mere vant til end løberen.

Rent fysiologisk betragtet ja ud fra træningsformen, men det kommer nok også meget an på hvilken type løber der er tale om. Desværre er konditionniveau for mange fodboldsspillere under eliteniveau ikke ligefrem noget at prale meget høj om. Så jeg tror ikke denne generalisering holder.

(I tirsdags overhalede mine drenge rimelig let en større flok voksne fodboldspillere under løbetræning - hvortil en bemærkede, at det var pinligt at blive overhalet af en dreng :tongue: ).

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at der skal være om en løber som løber længere distancer.

Hvis vi sætte en løber og en boldspiller som var i "lige god form", så vil boldspiller klare sig bedre i yoyo-testen og løberen bedre i Cooper-testen, da det er mere specifikt i forhold til de træner normalt.

Men jeg påstår skam ikke at fodboldspillere er i bedre form end løbere - eller det modsatte ;)

Link to comment
Share on other sites

En lille tilføjelse.

Jeg har for nylig kritiseret MOL's beskrivelse af pulstesten og fået det svar at der måske kommer et forsøg på rangordning af brugbarheden af diverse indirekte metoder til måling af kondital. Her synes jeg din sammenligning er yderst relevant.

For en fodboldsspiller må Bip eller yoyo-testen være et godt mål for konditionen, ligesom cooper-testen for løbere, WAtt-max testen og to-punkts testen for cykelryttere etc.

Disse test er derimod ikke så anvendelige hvis man har sit udgangspunkt i andre træningsformer eller for sammenligning imellem disse grupper (og vil give store udsving fx hvis en løber sammenligner cooper-test med bip-test osv.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share