Aftjeneste af værnepligt & muskelmasse


GüntherHerrlich
 Share

Recommended Posts

Jeg skal selv ind til Livgarden hér til december, (el. august hvis jeg vælger at søge som reserveofficer, er stadig lidt i tvivl... :unsure: ) og er derfor i forbindelse med de seneste tråde omkring Forsvaret, blevet bekymret for om jeg nu skulle tabe store dele af min hårdt tilkæmpede muskelmasse :( . Nok primært pga. for lidt søvn og spise.

Men hvordan er Jer der har været indes erfaring mht. bevarelse af muskelmasse under militiden?

Håber det kan lade sig gøre... :confused:

Link to comment
Share on other sites

Günther>

Du kan nok desværre ikke undgå at smide noget muskelmasse, men hvis I har en bare nogenlunde FUT-interesseret kompagnichef, kan du heller ikke undgå at smide en masse fedt! Jeg var selv pænt chubby, da jeg kom ind, men jeg smed 13 kg på de første 5 måneder, og 3 måneder efter det løb jeg halvmaraton!

Det gode ved det hele er, at du bliver arbejdet så hårdt igennem, at du opbygger en god udholdenhed og arbejdskapacitet. Man finder ud af, at man faktisk kan præstere utrolig meget på trods af yderst begrænset kalorieindtag og udmattende arbejde over flere dage uden mulighed for ordentlig restitution.

Mht. til muskelmasse, så oplevede jeg selv (jeg ved godt, det kun er mine egne erfaringer…), at ca. halvvejs i værnepligten ”vendte bøtten”, og jeg begyndte ligeså stille at fylde muskel på igen.

Link to comment
Share on other sites

Tabte heller ikke noget særlig muskelmasse mens jeg var inde. Mit trick var at træne hver søndag, for lige at holde vedlige. I øvrigt har alle kasserner styrketræningsrum af ok kvalitet, så du kan jo bare bruge dem.

Et godt råd er ikke at træne din nakke for meget. Hvis du er relativt stor, og har skrå nakker kommer du til at få problemer med rygsækken, geværet osv.

Og lige en sidste ting. - Livgardere er feminine. Rigtige mænd er fra GHR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejede kun 75 kg da jeg begyndte at gå til soldat (Livgarden), så jeg var ret tynd med mine 191 cm. Jeg tog dog omkring 7-8 kg på i de 2 år jeg var inde som værnepligtig.

Rommel

Jeg har samme erfaring. Gik fra pind til slank ... og senere som konstabel fra slank til mindre slank ;)

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

bare gå til den med træning derinde, selvom jeg ikke lige tror livgarden er de rigtige til det

Teddy>> Hvis du tænker på vagtkompagniet er det jo kun to måneder.

Jeg trænede så meget som muligt mens jeg var inde. Det var meget forskelligt hvor meget det blev til, men hvis du ikke når det i hverdagene p.g.a. øvelse, er der jo altid weekenden!

Holdt ca. status quo da jeg var inde!!!

Q

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik fra 76 til 84 kg (er 181 cm høj) i løbet af 24 måneders værnepligt.

Efter rekrut tiden skulle der være masser af tid til træning efter daglig tjeneste. Hvor meget afhænger dog af hvornår vagtuddannelsen starter og hvilket kompagni du kommer i.

Men hvis du er bange for ikke at holde formen er der altid patruljekompagniet via Prinsens LivRegiment

Krede

Link to comment
Share on other sites

bare gå til den med træning derinde, selvom jeg ikke lige tror livgarden er de rigtige til det

Teddy>> Hvis du tænker på vagtkompagniet er det jo kun to måneder.

Jeg trænede så meget som muligt mens jeg var inde. Det var meget forskelligt hvor meget det blev til, men hvis du ikke når det i hverdagene p.g.a. øvelse, er der jo altid weekenden!

Holdt ca. status quo da jeg var inde!!!

Q

min mening var mere noget i stil med baloo... livgarder er ikke soldater :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok desværre ikke undgå at smide noget muskelmasse, men hvis I har en bare nogenlunde FUT-interesseret kompagnichef, kan du heller ikke undgå at smide en masse fedt
desværre har jeg bare ikke særlig meget fedt at give af, og frygtede derfor at det ville tære på musklerne istedet. :weeping:
Det gode ved det hele er, at du bliver arbejdet så hårdt igennem, at du opbygger en god udholdenhed og arbejdskapacitet. Man finder ud af, at man faktisk kan præstere utrolig meget på trods af yderst begrænset kalorieindtag og udmattende arbejde over flere dage uden mulighed for ordentlig restitution.

Det er også noget af det jeg glæder mig mest til, så måske er det dét vejr selvom jeg muligvis skulle gå hen at tabe lidt muskler, bare det at komme ind og få prøvet nogle grænser af med min krop. Håber det udvikler (mentalt) én, da jeg har planer om at bruge det som en tid væk fra skole bænken, i stedet for et sabbatår.

Mit trick var at træne hver søndag, for lige at holde vedlige. I øvrigt har alle kasserner styrketræningsrum af ok kvalitet, så du kan jo bare bruge dem.
Efter rekrut tiden skulle der være masser af tid til træning efter daglig tjeneste. Hvor meget afhænger dog af hvornår vagtuddannelsen starter og hvilket kompagni du kommer i.

Jeg havde egentlig ikke forventet at der var overskud til det derinde efter at blive tæsket igennem hele dagen/ugen, men det er jo nok vejen frem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også ind til livgarden til dec. Har allerede fået en del svinere fra kammarater som er inde nu i skive og en fra en som var i holstebro sidste år.

Tuder de over at livgarden ser bedst ud på CV´et eller hvad?

livgarder ser vidst ikke bedst ud nogle som helst steder, eller også er det netop det de kan. men der skal vel også være plads til parade soldater B)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det ved livgarden der bringer de andre værns pis i kog? de kan da ikke være helt dårlige siden at de andre værn kan føle sig så provokerede. :tongue::tongue::tongue:

det du siger der er det samme som at sadam hussein ikke er helt dårlig siden usa føler sig så truet af ham, eller gjorde.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Sørg for at være i kalorieoverskud det meste af tiden - bæl 2 liter cacaoskummetmælk og evt noget weightgainer dagligt. Selv i livgarden kan man vel nå at drikke en liter cacaomælk hhv. morgen og aften :tongue:

Du kan selvfølgelig ikke slæbe 10 liter cacaomælk med på øvelse, men feltrationen indeholder ca. 18000 kJ (såvidt jeg husker), hvilket er fint til et vedligeholdelsesniveau under selv høj fysisk aktivitet. Problemet er blot at finde tiden til at spise det hele på et døgn (hvis du overhovedet får feltrationer udleveret :biggrin2: ).

Link to comment
Share on other sites

det du siger der er det samme som at sadam hussein ikke er helt dårlig siden usa føler sig så truet af ham, eller gjorde.. :blink:

tjaa selvom Sadam var en tyran kunne han da godt være en trussel millitært set især hvis han havde haft disse masseudryddelses våben...men vi kan da godt blive enige om at han var dårlig i den forstand at han behandlede befolkningen ad helvede.

Militært set så holder din sammenligning, moralsk set så holder den ikke.

Rommel > Jeg håber ikke I mener denne lille battle alvoreligt, for at tale om at det ene kamptropregiment er åh så meget bedre end det andet er noget forvrøvlet nonsens.

De skal da ikke sige at livgarder er feminine, at de kun kan finde ud af se pæne ud og at de ikke er soldater osv. ustraffet. Egentlig er det jo bare dril det hele. Jeg håber da ikke at de mener det seriøst, men man har vel lov at svare igen.

Edited by Blitzer
Link to comment
Share on other sites

Jeg "afsoner" pt. min værnepligt på Aalborg Kaserne (Hvorup).

Der er ikke altid tid til at træne derinde, men jeg har vedligeholdt min muskelmasse meget godt.

Det vigste er at man sørger for at få noget at spise (især når man er på øvelse) selvom det er fristende at hoppe i posen og få lidt mere søvn!

Det eneste som var virkelig slemt for min træning var rekrutturen som er = nul mad og søvn :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

nej mener det skam ikk så slemt, men står stadig ved min holdning om at tiden i mili kunne bruges mere fornuftigt end al den tid de bruger på at gå parade og pudse grej.....

Der er jo en grund til at de virkelig gode korps rundt omkring i verden ikke bruger tid på den slags

Link to comment
Share on other sites

som quantanamo sagde så er det jo kun 2 måneder man er i vagtkompaniget, lige præcis den tid værnepligten er længere inde ved livgarden end de længste andre værnepligter inde ved kamptropperne. Således så det ihverfald ud da jeg kiggede på oversigten over de steder man kunne aftjene sin værnepligt da jeg meldte mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share