Overvægt og hvile-energi


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Hvis man har en stor overvægt i fedt har man så også et større energi behov ?

Hvis vi har to ens personer og den ene er normalvægtig og den anden er overvægtig. Skal den overvægtige da have mere energi for at vedligeholde sin overvægt eller har de to personer det samme energi-behov ?

Koster det ikke energi at vedligeholde energi ?

Jeg vil gerne tabe mig men det bliver ikke ved en diæt. Jeg har omlagt min kost. Jeg får nok det energi som jeg skal have så der bliver ikke lagret yderligere fedt. Spørgsmålet er bare om det fedt jeg har på kroppen nu forsvinder efter en periode !?

:unsure::unsure::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Overvægtigere har større energi behov end normalvægtige.

Det vil sige når en overvægtig taber sig, mindskes personens energi behov også.

Jeg vil gerne tabe mig men det bliver ikke ved en diæt. Jeg har omlagt min kost. Jeg får nok det energi som jeg skal have så der bliver ikke lagret yderligere fedt. Spørgsmålet er bare om det fedt jeg har på kroppen nu forsvinder efter en periode !?

Forstår ik helt hvad du mener?

Hvad mener du med: får det energi du skal have?

En diæt er ikke noget negativt, som mange tror. Det er et udtryk for en "anderledes" kost, hvilket sagtens kan være både sundt og velsmagende.

Link to comment
Share on other sites

Overvægtigere har større energi behov end normalvægtige.

Det vil sige når en overvægtig taber sig, mindskes personens energi behov også.

Jeg vil gerne tabe mig men det bliver ikke ved en diæt. Jeg har omlagt min kost. Jeg får nok det energi som jeg skal have så der bliver ikke lagret yderligere fedt. Spørgsmålet er bare om det fedt jeg har på kroppen nu forsvinder efter en periode !?

Forstår ik helt hvad du mener?

Hvad mener du med: får det energi du skal have?

En diæt er ikke noget negativt, som mange tror. Det er et udtryk for en "anderledes" kost, hvilket sagtens kan være både sundt og velsmagende.

Stubbe > Spørgsmålet var afledt af normal/overvægtig.

Det jeg mener er, om fedtet har en begrænset levetid ? Smider kroppen det ud efter en given periode hvis det ikke er blevet brugt.

Spørgsmålet er også irrelevant, så bare ignorer det.

Det er dog betryggende at vide at overvægtige skal bruge mere energi for at opretholde deres overvægt :)

Jeg kender godt definitionen på ordet diæt. Men diæt bruges af mange til at beskrive at man vil tabe sig hurtigt og at diæten kun er midlertidig. Selvfølgeligt er der tale om en ændret diæt i mit tilfælde men jeg ville understrege at det var permanent.

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er, om fedtet har en begrænset levetid ? Smider kroppen det ud efter en given periode hvis det ikke er blevet brugt.
Både og.

Nej, den smider det ikke bare ud hvis ikke det bliver brugt.

Ja, fordi at der er en naturlig udskiftning af fedtet i depoterne.

Men for at depoterne skal blive mindre, skal der indtages mindre eller forbrændes mere, så der ikke fyldes ligeså meget i som der tages ud. Groft sagt.

Håber det hjalp, selvom det er irrelevant.

Men diæt bruges af mange til at beskrive at man vil tabe sig hurtigt og at diæten kun er midlertidig.

Nemlig, min pointe.

Selvfølgeligt er der tale om en ændret diæt i mit tilfælde men jeg ville understrege at det var permanent.

Så hedder det kostændring ikke diæt, som du rigtigt sagde i dit første indlæg. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en stor overvægt i fedt har man så også et større energi behov ?

Hvis vi har to ens personer og den ene er normalvægtig og den anden er overvægtig. Skal den overvægtige da have mere energi for at vedligeholde sin overvægt

Jo, det er jo teoritisk rigtigt, hvad angår hvileforbrænding. Men alle undersøgelser viser jo netop at overvægtige har et lavere motion- og aktivitetsniveau. Man kan derfor ikke generelt sige overvægtige har et højere energiforbrug - kun forudsat samme aktivitetsniveau.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jo, bare man ikke tror man kan tabe sig ved at hvile sig og spise som en normalvægtig. :lol:

Det var bare for at sige at forskellen er perifer ift. vægttab - der skal både kostomlægning og motion til (men jeg ved da godt at over dette er underforstået i spørgsmålet).

Link to comment
Share on other sites

Hvad er den fysiologiske grund til at den person som har en større fedt% også har et større hvilestofskifte, hvis de begge vejer lige meget?

Det lyder forkert i mine øre, men hvis jeg kunne få det skåret ud i pap, så ville det være

dejligt :)

Det er der vist heller ingen, der har sagt. Det der siges er at en person, der vejer 100 kg forbrænder mere energi end en, der vejer 70 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det er der vist heller ingen, der har sagt. Det der siges er at en person, der vejer 100 kg forbrænder mere energi end en, der vejer 70 kg.

Jamen, hvis de har lige mange kilo muskelmasse på kroppen, så forbrænder de vel det samme? Fedt kan da ikke forbrænde kalorier eller hvad??

Edited by Edior
Link to comment
Share on other sites

Jeg må være ualmindelig træt i knoppen, for jeg synes ikke jeg kan se en fysiologisk begrundelse i denne tråd som svarer på følgende:

- at 2 personer med samme vægt, hvoraf den ene -A - har betydeligt mere fedtvæv end den anden person - B -, skulle gøre at person A skulle have et højere hvilestofsskifte end person B

Jo der er blevet nævnt at sådan er det, men hvorfor er det sådanne synes jeg er interessant, da jeg ikke selv kan finde svaret?

Men jeg vil hige og søge...

Edited by Cookiemonster
Link to comment
Share on other sites

Cookie, hvem siger det er 2 personer med samme vægt. Der er vist én, der sagde 2 ens personer, hvor den ene er normalvægtig og den anden overvægtig, men jeg tror der menes 2 personer, der er ens pånær deres vægt (dvs ens med hensyn til muskelmasse).

Link to comment
Share on other sites

SAS- Jo. Fedtvæv forbruger/forbrænder energi.

Fedtvæv er også med til at bestemme ens hvileforbrænding.

Cookiemonster-

Jeg må være ualmindelig træt i knoppen, for jeg synes ikke jeg kan se en fysiologisk begrundelse i denne tråd som svarer på følgende:

- at 2 personer med samme vægt, hvoraf den ene -A - har betydeligt mere fedtvæv end den anden person - B -, skulle gøre at person A skulle have et højere hvilestofsskifte end person B

Jo der er blevet nævnt at sådan er det, men hvorfor er det sådanne synes jeg er interessant, da jeg ikke selv kan finde svaret?

Nej, sådan er det ikke og det var heller ikke det vi diskuterede, så jeg forstår godt du ikke fandt forklaringen.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Min verden står igen, jeg skal vel bare lære at læse som jer andre ;)

Ice eye lagde ud med blandt andet sige dette

Hvis vi har to ens personer og den ene er normalvægtig og den anden er overvægtig. Skal den overvægtige da have mere energi for at vedligeholde sin overvægt eller har de to personer det samme energi-behov ?

:o

Jeg har opfattet 2 ens personer, som personer med ens vægt men med forskellige fedt%, mens alle andre end undertegnede (?) har forstået det som ens muskelmasse men forskellig vægt.

Men vi er enige om at muskelvæv forbrænder mere energi end fedtvæv, ikk'?!

Og hvorfor forbrænder fedtvæv energi? Fordi det bliver nedbrudt og opbygget hele tiden og denne proces er energikrævende eller hvordan hænger det sammen? En der har et link til at kaste lys over tingene over det her med om fedt forbrænder energi?

Edited by Cookiemonster
Link to comment
Share on other sites

Ja, muskelvæv forbrænder mere end fedtvæv.

Fedtvæv forbrænder ca 35% af muskelvæv.

Som du selv er inde på er der en udskiftning af triglyceriderne i fedtvævet, som er energikrævende. Det koster også energi at lagre fedt.

Derudover forbruger alle celler i kroppen energi i større eller mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share