Tyrenakke


venaN
 Share

Recommended Posts

Jeg er efterhånden begyndt at syntes trapezius er blevet lidt for synlig. Noget af det jeg aller helts vil undgå er lige præcis at få tyrenakke.

Men er der er så mange øvelser der rammer trapezius lige meget hvad.

Er det overhovedet muligt at undgå?

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Jeg er efterhånden begyndt at syntes trapezius er blevet lidt for synlig.

For synlig ??? En veludviklet Trapezius er i mine øjne en vigtig brik i den komplette ryg - det må være slemt - kunne du evt. poste et billede, så vi kan få syn for sagen, da jeg aldrig er stødt på nogle med et sådant problem ? Kunne være interessant at se.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så slemt i øjeblikket, men det er også fordi jeg gerne vil fange problemet før det bliver for stort. Jeg syntes bare trapezius er vokset mere voldsom end de resterende muskler. Kan dette så skyldes at den aldrig har været så stor som de andre muskler, og så når den pludselig bliver trænet så vokser betydelig mere end resten?

Jeg skal så ikke sige om det er mig der er for pivet :)

Jeg vil nok lige vente og se hvordan det udvikler sig videre.

Når jeg får et digitalkamera skal jeg nok lige smide et billede ind.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Well jeg har det på samme måde.. Synes ikke det er så fedt når ens t-shirts begynder at sidde helt oppe i nakken.. Men der er sgu ikke rigtig noget at gøre ved det, med mindre du vil droppe en masse gode øvelser..

Link to comment
Share on other sites

De rygøvelser jeg laver rammer der rammer trapezius er følgende:

Dødløft

Chin-ups

bent-over rowing

Jeg laver ingen Shrugs

Ingen af øvelserne er jo de store trapezius øvelser, men de rammer åbenbart godt alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Dødløft kan sagtens opbygge masse i traps. Du kan evt. køre dødløft som singler, for at undgå at de giver hypertrofi i trapz.

Umiddelbart vil jeg mene at jo mere parallelt med gulvet du kører dine rows, jo mindre vil de ramme trapz. Korreks mig hvis jeg tager fejl.

Chinups tror jeg ikke stort set ikke påvirker trapz.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes bare trapezius er vokset mere voldsom end de resterende muskler. Kan dette så skyldes at den aldrig har været så stor som de andre muskler, og så når den pludselig bliver trænet så vokser betydelig mere end resten?

Jeg skal så ikke sige om det er mig der er for pivet :)

Det er individuelt hvad der er for meget og for den sags skyld for lidt - det behøves ikke at have noget at gøre med piveri. Men synsmæssigt er det da et problem, når størrelsesforholdet begynder at skride ift. resten - men hvorfor så ikke gi' den gas på de forsømte områder istedet ? ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg mene at jo mere parallelt med gulvet du kører dine rows, jo mindre vil de ramme trapz. Korreks mig hvis jeg tager fejl.

Du tager ikke fejl.

Ved alm barbell-rows står man ikke helt vandret med overkroppen. Langt fra endda. Man har desuden en tendens til at at rette sig lidt mere op i slutningen af sættet.

Derfor vil jeg anbefal db-rows istedet. Der kan du holde den vandrette stil så godt som 100%.

Link to comment
Share on other sites

Det er individuelt hvad der er for meget og for den sags skyld for lidt - det behøves ikke at have noget at gøre med piveri. Men synsmæssigt er det da et problem, når størrelsesforholdet begynder at skride ift. resten - men hvorfor så ikke gi' den gas på de forsømte områder istedet ?

Forsømte områder? kender ikke udtrykket ;)

Den med db-rows lyder som et godt forslag ellers

Er der forresten forskel på hvordan skulderpres og militarypres rammer Trapezius?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share