Vægtstænger


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Hej,

Er der nogen herinde som har styr på standardvægtene på vægtstænger.

I mit center ved jeg at bænkpres stængerne vejer 20 kg. Og så vidt jeg ved er sådan nogen stort set altid samme størrelse uanset hvilket center man kigger i.

Spørgsmålet er så om der er nogen her som ved

a) Har jeg ret i at vægtstænger stort set altid er på samme vægt

B) Vejer stangen i Smith-stativet det samme som den fritstående bænkpres stang (korrekt, jeg har ikke kigget efter)

c) Hvad vejer en curl-stang.

Jeg ved godt det er helt banale spørgsmål, men jeg har lagt mærke til at der ikke rigtig er nogen der ved så meget om det, incl. mig selv, så det ville være rigtig fedt hvis der var en som vidste lidt om det her. Jeg træner selv lejlighedsvis i andre centre end mit lokale, og det ville være rart at have lidt baggrundsviden.

Link to comment
Share on other sites

a.

nej ikke helt. "ægte" OL- eller styrkeløfterstænger vejer altid 20kg, men f.eks. i sats vejer deres "store" stang 10,9kg :blink:

OL-stænger fås også i 15kg-udgaver som er lidt kortere, tyndere og er beregnet til kvinder.

b.

sandsynligvis ikke. det afviger nok også fra stativ til stativ. Selv du ikke kan sammenligne dem præcist, kan du jo prøve hvor meget du kan tage med en given ekstravægt.

c.

forretningerne er ikke meget for at fortælle det, men 7,5 - 10kg vil jeg tro. Jeg regner selv med at de mindre 25mm stænger på ca 120cm vejer 7,5kg, og en 50mm ez-bar vejer 10kg

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hmm

I vores center har vi Eleiko og Leoko stænger.. Vejer 20 kg alle sammen

Alm Barbell og Alm EZ vejer 6kg

Så har vi alm EZ til store skiver, og OL EZ til store skiver, men dem ved jeg ikke hvad vejer ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, 15 pund for Smith-stativ-stangen lyder sansynligt. Så passer belastningen også nogenlunde i forhold til hvad jeg kører i fri bænk.

Men jeg synes i øvrigt det er svært at sammenligne, tror jeg kan tage 10-15 kg mere i smith stativet end jeg kan i "rigtigt" bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share