Boksning


Kluns
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har seriøst overvejet at begynde til boksning, men jeg har lige et par enkelte spørgsmål til det:

Er det for sent at starte som 17 årig? hvis det skal være andet end fedtforbrændende!

Hvordan træner man, jeg ved godt det sikkert er forskelligt fra klub til klub, men der må da være nogle fælles ting der går igen. Jeg ville tro det var noget med:

Sjipping

Løb

Slå på en boksepude ( :tongue: )

Sparring (eller hvad det hedder)

Men jeg er som sagt helt grøn og ville gerne høre om min opfattelse er helt forkert!

Jeg har ikke videre intentioner om at stille op til stævner, da jeg ikke p.t føler jeg har lyst til miste mine søde små hjerneceller.

Jeg tror det var det, også lige, er der nogle gode bokseklubber eller noget i Odense eller omegn! Eller er det mon fint nok at træne boksning i det lokale fitness center?

Det var vist det.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg har seriøst overvejet at begynde til boksning, men jeg har lige et par enkelte spørgsmål til det:

Er det for sent at starte som 17 årig? hvis det skal være andet end fedtforbrændende!

For sent til hvad ??
Hvordan træner man, jeg ved godt det sikkert er forskelligt fra klub til klub, men der må da være nogle fælles ting der går igen. Jeg ville tro det var noget med:

Sjipping

Løb

Slå på en boksepude (  )

Sparring (eller hvad det hedder)

Det passer meget godt, der er temmelig meget konditionstræning, det er ikke ualmindeligt at der bruges en times tid på sjipning nogle steder.

Link to comment
Share on other sites

Til at nå et vis niveau, evt. konkurrence, det er ikke noget jeg vil udelukke, jeg er et meget konkurrence-menneske, jeg kan dog sagtens have det sjovt med en sport.

Men den vigtigste faktor er nok at jeg gerne vil nå til et sådan niveau man kan være rigtigt med til træningen, og det er nok mest det jeg er interesseret i at få afklaret, det er jo fint nok hvis man gider gå til det kun for at forbrænde fedt, men jeg vil gerne have noget en smule udfordrende hvor man kan gå til den i trænings lokalerne sammen/mod de andre!

Mange andre sporte er det jo virkeligt svært at starte sent, jeg har tidligere været elite-svømmer, men jeg orker simpelthen ikke at starte op igen, og vide jeg aldrig kan nå det niveau som jeg var på dengang. (iforhold til alderstrin selvfølgelig)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er forholdsvis "sports-minded" kan du som 17 årige sagtens nå op på et niveau hvor du "kan være med"

Det er kanon god træning og jeg kan sagtens anbefale det B)

Link to comment
Share on other sites

Hej Klaus S.,

Mht. boksning, så går der lige et stykke tid før du er i stand til at gennemføre de 3 omgange man har i amatørboksning. Det er væsentligt hårdere end du tror, selvom du måske er i fremragende form i forvejen.

Prøv denne side. Der ligger en fremragende bokseklub i Odense, den hedder Olympia. Og du skal nok tabe dig, men også få en god kondition.

God søndag,

Niske

Link to comment
Share on other sites

Boksning er hvetflad et glimrende valg til at holde sig i form og tabe sig. Du bliver heller ikke ligefrem slap af det, da der er utrolig meget syre træning.

Det er ekstremt hårdt (hvetflad de første par gange).

Er det for sent at starte som 17 årig? hvis det skal være andet end fedtforbrændende!
For sent er det ikke! Hvis du har talent for det, kan du hurtig komme op på et højt niveau.
Jeg ville tro det var noget med:

Sjipping

Løb

Slå på en boksepude (  )

Sparring (eller hvad det hedder)

I grove træk er det rigtig nok, men det er utrolig varierende hvad der trænes inde for de forskellige ting.

Jeg har ikke videre intentioner om at stille op til stævner, da jeg ikke p.t føler jeg har lyst til miste mine søde små hjerneceller.

Lige tage det roligt :)

Du kan sagtens stille op til diplomkampe hvis du har lyst til det. Det er ulovlig at slå hårdt i diplomkampe, da du kun skal vise hvad du kan. Hvis du så får smag for det, kan du altid forsætte. Jo, det koster sikkert hjerneceller, men jeg syntes nu ikke det er det vilde så længe du holder dig under de 100 kampe ;)

Håber jeg har sat lidt lys på sagen

venaN

Link to comment
Share on other sites

Jo, det koster sikkert hjerneceller, men jeg syntes nu ikke det er det vilde så længe du holder dig under de 100 kampe

øhh... hvor får du det fra? Blodgennemstrømningen i hjernen er ændret dramatisk efter selv få kampe! Det der især bliver skadet er hjernebarken pga. af de mange små hjernerystelser. I hjernebarken sidder blandt andet din "personlighed", som dermed kan blive totalt forandret.

Link to comment
Share on other sites

Lyder lige voldsom nok da.

Jeg skal selvfølgelig ikke afvise din påstand, men du må da gerne komme med noget dokumentation for den.

Hvis din påstand holder stik, ville man altså skifte personlighed rimelig mange gange i løbet af en karriere på 200+ kampe?

Link to comment
Share on other sites

venaN-->Prøv evt. at søge på PubMed, det skorter ikke på undersøgelser om boksning og hjerneskade.

Oplysningerne i mit tidligere indlæg har jeg fra en af mine venner, som indtil fornylig var medlem af en bokseklub. Klubben prøvede at "overtale" ham til at stille op i kamp. Da han i anden forbindelse var til et foredrag med en dansk hjerneforsker (kan ikke huske hvem) spurgte han om de faktuelle skader ved boksning. Svaret kan koges ned til ca. det jeg gav i forrige indlæg.

Hvis din påstand holder stik, ville man altså skifte personlighed rimelig mange gange i løbet af en karriere på 200+ kampe?

Nej. At risikoen er der betyder ikke at det nødvendigvis sker (man kan med lidt held spille tennis på en motorvej uden at tage skade, det betyder ikke at det er en god idé).

Edited by StorPipfugl
Link to comment
Share on other sites

Jeg gik til boksning i ca 1 år, og fik utroligt meget ud af det! Kom i meget bedre form, tabte mig og blev fysisk stærkere på alle leder! Havde sgu også en perfekt six-pack dengang :w00t:

Jeg stoppede da jeg ikke længere havde tid, og hellere ville træne i et fitness-center! Men boksning lagde grundlaget, også for den form jeg er i idag!

Så jo, det kan anbefales på alle måder!

Link to comment
Share on other sites

venaN-->Prøv evt. at søge på PubMed, det skorter ikke på undersøgelser om boksning og hjerneskade.

Oplysningerne i mit tidligere indlæg har jeg fra en af mine venner, som indtil fornylig var medlem af en bokseklub. Klubben prøvede at "overtale" ham til at stille op i kamp. Da han i anden forbindelse var til et foredrag med en dansk hjerneforsker (kan ikke huske hvem) spurgte han om de faktuelle skader ved boksning. Svaret kan koges ned til ca. det jeg gav i forrige indlæg.

QUOTE 

Hvis din påstand holder stik, ville man altså skifte personlighed rimelig mange gange i løbet af en karriere på 200+ kampe?

Nej. At risikoen er der betyder ikke at det nødvendigvis sker (man kan med lidt held spille tennis på en motorvej uden at tage skade, det betyder ikke at det er en god idé).

Kan sagtens være du har ret, hvilket jeg også sagde før. Men risikoen må nu være rimelig begrænset. Jeg har aldrig personligt oplevet det du siger, men betyder selvfølgelig ikke det ikke eksistere
QUOTE (venaN @ 14. Mar 2004, 20:13)

Du kan sagtens stille op til diplomkampe hvis du har lyst til det. Det er ulovlig at slå hårdt i diplomkampe

Det er nu ikke rigtigt, hvordan vil du sætte grænsen for, hvad der er et hårdt slag og hvad der ikke er?

Dommeren

Han bedømmer slagene, og går ind at siger "du slår for hårdt, lad værd med det!".

Og der skal ikke meget til før dommeren skrider ind (har selv prøvet det mange gange).

Diplomkampe går KUN ud på at vise teknik og ikke andet, det er ligesom let sparing.

Du kan simplen blive disket og dommeren stopper kampen, hvis man ikke kontrollere sine slag.

venaN

Link to comment
Share on other sites

jeg træner i M&T. Selvom det ikke er optimalt, men der er altså dyrt nede i OBBC :unsure:

Ahh, det er små 50 kr ekstra om måneden? Afhænger os alt af hvor langt tid du betaler for af gangen.

Kan du så se at komme over i obbc!

Vi vil i hvertfald tage pænt imod dig B)

Link to comment
Share on other sites

nej 17 år er en ret oki alder du skal nok bare være indstillet på at sprut og den slags bliver der ikke ret meget af vis det er du ville i kamp

men ja du har fat i det med sjipning

og løb og sandsække

og russerhansker

og sparring

og så er der også de ting de forskællige klubber bruger med øvelser

men klø på det er en enorm god måde at få en god kondi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share