Affaldsstoffer


Sindbad
 Share

Recommended Posts

Det er almindeligt, at man hører at massage og udspænding kan "fjerne ophobede affaldsstoffer" fra musklerne. Men hvilke affaldsstoffer er det? Og hvor ligger de henne? Hvor kommer de fra? Hvor bliver de af?

Jeg har søgt flere steder på nettet, men det eneste jeg kan finde er om mælkesyre, og her konkluderes det, at det ikke bliver ophobet, og at hverken udspænding eller massage har nogen effekt.

Er der nogen der har videnskabelige facts om disse affaldsstoffer?

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan huske kan man ikke påvise øget blodgennemstrøming efter massage, men der er evidens for at massage f.eks. 2 timer efter en træning kan nedsætte "DOMS'en" 48-72 timer efter. Tror nok det er noget med myoglobinkoncentrationen i musklerne der bliver forhøjet efter massage hvilket resulterer i mindsket ømhed og hvem ved - måske øget restitiution?

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Min gamle biologilærer hånede altid de kure, der hævdede at "fjerne affaldsstoffer", fordi han mente, at der ikke fandtes affaldstoffer overhovedet. At der opstod kemiske biprodukter som ammoniak er noget andet - og dem kan kroppen sagtens komme af med selv.

Stoffer fra maden, som ville være "affald" for kroppen kommer slet ikke igennem tarmsystemets mange filtre, og kommer derfor ikke ind i kroppens system.

Det var i hvert fald hans holdning ..

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan huske kan man ikke påvise øget blodgennemstrøming efter massage, men der er evidens for at massage f.eks. 2 timer efter en træning kan nedsætte "DOMS'en" 48-72 timer efter. Tror nok det er noget med myoglobinkoncentrationen i musklerne der bliver forhøjet efter massage hvilket resulterer i mindsket ømhed og hvem ved - måske øget restitiution?

Jeg har ikke set evidensbaserede undersøgelser der påviser effekt af massage på DOMS - har du et link eller lign.? Udspænding er i flg. Hans Lund ikke effektivt på mod DOMS.

Men det siger stadig ikke noget om disse affaldsstoffer, som skulle "ophobes" i musklerne...

Link to comment
Share on other sites

Et studie om massage og DOMS:

The effects of massage on delayed onset muscle soreness.

Hilbert JE, Sforzo GA, Swensen T.

Department of Exercise and Sport Sciences, Center for Health Sciences, Ithaca, NY 14850, USA.

OBJECTIVES: The purpose of this study was to investigate the physiological and psychological effects of massage on delayed onset muscle soreness (DOMS). METHODS: Eighteen volunteers were randomly assigned to either a massage or control group. DOMS was induced with six sets of eight maximal eccentric contractions of the right hamstring, which were followed 2 h later by 20 min of massage or sham massage (control). Peak torque and mood were assessed at 2, 6, 24, and 48 h postexercise. Range of motion (ROM) and intensity and unpleasantness of soreness were assessed at 6, 24, and 48 h postexercise. Neutrophil count was assessed at 6 and 24 h postexercise. RESULTS: A two factor ANOVA (treatment v time) with repeated measures on the second factor showed no significant treatment differences for peak torque, ROM, neutrophils, unpleasantness of soreness, and mood (p > 0.05). The intensity of soreness, however, was significantly lower in the massage group relative to the control group at 48 h postexercise (p < 0.05). CONCLUSIONS: Massage administered 2 h after exercise induced muscle injury did not improve hamstring function but did reduce the intensity of soreness 48 h after muscle insult.

Link to comment
Share on other sites

Affaldsstoffer i forbindelse med styrketræning skal jeg ikke prøve at gøre mig klog på.

Men må lige kommentere H. Kirchbrandts indlæg

Stoffer fra maden, som ville være "affald" for kroppen kommer slet ikke igennem tarmsystemets mange filtre, og kommer derfor ikke ind i kroppens system.
Prøv du at køre en heftig B-vitamin kur, og fortæl mig om ikke du begynder at lugte når overkskydende B vitamin bliver udskilt gennem huden. Huden er kroppens største organ.
Min gamle biologilærer hånede altid de kure, der hævdede at "fjerne affaldsstoffer", fordi han mente, at der ikke fandtes affaldstoffer overhovedet.

Hvis ikke der er noget der hedder affaldstoffer så findes der måske ikke gift og herunder kviksølv? Kviksølv forgiftning kan bl.a ses i håret - håret er vel ikke en del af tarmsystemet - eller har jeg sovet i biologi timen :lol: Ved f.eks en del hjerneskader ses også kviksølv/tungmetal ophobning i hjernen.

Affaldsstoffer = giftstoffer, medicin, der er "ukendte" for fordøjelsessystemet.

Allergiske reaktion i form af udslæt mv. kommer f.eks. af at kroppen har svært ved at skille sig af med et af disse ukendte affaldsstoffer.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

sas>> Du har ret i, at der kan være affaldsstoffer i kroppen, som giver reaktioner fx når kroppen skiller sig af med dem. Men mit argument er at der ikke kan ophobes "affaldsstoffer" i musklerne, som senere kan "frigives" ved massage eller udspænding.

Der er heller ikke tvivl om at både massage og udspænding har positiv effekt på adskillige ting; jeg synes bare at hvis man siger, at der frigives affaldsstoffer fra musklerne må nogen vel vide hvad det er for nogle.

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share