Diæt


Hejder
 Share

Recommended Posts

Så det vist snart tid at vi tager en diæt, så vi kan tabe lidt fedt her inden sommeren!!! Jeg vil lige høre om der er nogle der ved hvad for nogle kulhydrater man helst skal undgå og hvad for nogle der er go'e... Altså sådan noget som kakaomælk er det godt eller skidt.... Det her er min første diæt så ved ik helt hvad det går ud på!!!

Håber I kan hjælpe!!!!

Mvh Hejder

Link to comment
Share on other sites

Så det vist snart tid at vi tager en diæt, så vi kan tabe lidt fedt her inden sommeren!!! Jeg vil lige høre om der er nogle der ved hvad for nogle kulhydrater man helst skal undgå og hvad for nogle der er go'e... Altså sådan noget som kakaomælk er det godt eller skidt.... Det her er min første diæt så ved ik helt hvad det går ud på!!!

Håber I kan hjælpe!!!!

Mvh Hejder

Hej Hejder,

på dette link om det glykemiske indeks står alt hvad der er værd at vide om kulhydrater og hvilke der er gode og dårlige.

Se ellers i FAQ'en i kost og kosttilskud!!!

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med vægttab er det rigtigt at du skal have kulhydrater. Jeg tror ikke umiddelbart et der skelnes mellem gode og dårlige men du skal undgå store mængder protein og dét er der i cacaomælk. Kød er også fuld af proteiner. Brød og pasta har mange kulhydrater men også relativt mange kcal.

Jeg forsøger også at cutte (2-300 kcal i underskud/dag) og min energifordeling tilstræbes i nærheden af 15/65/20 (prot/kulh/fedt), hvilket er svært. Jeg har sat mængden af grønsager en del op, blot for at blive mæt. Grønsager ligger godt i maven og indeholder meget få kcal.

Der skal måles, vejes og registreres men efter kort tid ved du nogenlunde, hvad du kan tillade dig, mens du cutter.

Held & lykke med diæten.

Link to comment
Share on other sites

Må man spørge hvorfor du stræber efter et lavt proteinindtag under diæt??? :blink::blink::blink:

Jeg vil også gerne vide det samme? Jeg er pt. selv på diæt, men tilstræber at få de 2 gram pr. kilo kropsvægt alligevel. Protein giver jo også en god mæthedsfornemmelse, så forstår ikke hvorfor protein skal undgåes??

Link to comment
Share on other sites

Må man spørge hvorfor du stræber efter et lavt proteinindtag under diæt??? :blink::blink::blink:

Min uvidenskabelige (men forhåbentlig logiske forklaring) er, at proteinerne er en energikilde, der frigives langsomt og som er med til at opbygge såvel muskler men også fedtdepoterne. Jeg skifter en del af proteinkalorierne ud med kulhydratkalorier for at skaffe hurtig energi, f.eks. lige inden og under træning.

Det skal understreges at jeg med min diæt primært går efter fedttab men også acceptere muskel/styrketab. Det skal også siges at det er svært at undgå proteiner. Mit indtag er ca 6% point for højt (ca 21%) men jeg er heller ikke fanatisk med min diæt men har droppet proteindrik og Mathilde (den kære pige). Aktuel energifordelig i % er pt. 21,3/55,8/22,9 fordelt på ca. 2500 Kcal/dag. Diæten har varet 14 dage.

Link to comment
Share on other sites

Det giver vel ikke nogen mening at skære ned på proteinindtaget under en diæt, hvis man ønsker at bibeholde sin muskelmasse, hvilket man må gå ud fra, at de fleste ønsker. Musklerne skal jo stadig have samme mængde protein, selvom det måske ikke i så høj grad er muligt at opbygge nyt muskelvæv i underskudsperioder. Dette skyldes, at langt størstedelen af den indtagne protein nemlig ikke går til opbygning af nyt væv, men blot til at genopbygge det eksisterende, som der beskrives i følgende link.

"During weight training, protein makes an almost non-existent contribution to energy production. Additionally, the amount of protein needed to cover daily synthesis in non-drug using bodybuilders is tiny, roughly 30 mg/kg per day (15). For a 100 kg (220 lbs.) lifter, this means that an additional 3 grams of protein/day above maintenance requirements are all that is needed to cover the synthesis of new tissue. Even steroid users exhibiting maximal rate of muscle growth may only need 180 mg/kg (approximately 18 grams of protein extra for an 100 kg lifter) (15). This however does not explain the significantly higher protein requirements which have been found necessary to maintain nitrogen balance in strength trainers (10).

In all likelihood, the majority of increased protein requirements seen with strength training (10) are needed to cover the breakdown of tissue which occurs during training."

http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdonald/protein-03.htm

Jeg er dog ikke kyndig nok til at kunne validere undersøgelsens resultater, men det lyder da rigtigt nok :lol:

Det vil nok også være svært i en underkskudsperiode at undgå, at noget af det indtagne protein bliver forbrændt grundet kroppens hungren efter energi. En øget mæthedsfølelse ved proteinindtag er som nævnt også en faktor, der er værd at tage med.

Om proteinindtaget ligefrem skal sættes op kan diskuteres, men vel ikke om det skal sættes ned, da det umiddelbart ikke vil give nogen mening, med mindre man i overskudsperioden har et unødvendigt stort indtag.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ugh Togoth.

Du har sikkert ret. Jeg forsøger mig dog med en ret banal indgangsvinkel til min diæt, nemlig at jeg prøver IKKE at tage chancer. Dvs. at jeg gerne vil være sikker på, at min nuværende træning "forbruger" den samlede mængde protein jeg indtager, altså hellere i underskud end i overskud. Artiklen du nævner, angiver da også at sølle 3 gram protein om dagen i overskud, er nok til maximal muskelvækst. Jeg er bare af den "subjektive" opfattelse, at proteiner, der ikke bliver brugt til muskelvækst, sætter sig på sidebenene. Hvis de ikke gør det, så ændre jeg gerne opfattelse og betragter det som en fordel, idet mit proteindtag jo allerede er relativt højt.

Tab af styrke/masse er en indkalkuleret risiko og jeg er hverken stor (73 kg) eller stærk (max. 90 kg. i bænk) i forvejen. Til gengæld håber jeg, at nå mine mål før sommer så jeg herefter kan tillade mig et ligevægtsindtag. Det er min første kontrollerede diæt, så jeg har endnu meget at lære så jeg takker for input'et.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare af den "subjektive" opfattelse, at proteiner, der ikke bliver brugt til muskelvækst, sætter sig på sidebenene.

Hvis du er i energiunderskud, sker dette ikke. Man kan godt være i "proteinoverskud" uden at tage på, hvis man sørger for samlet set, at ligge i energiunderskud. Dette underskud kan så komem fra kulhydraterne og fedtet (men man skal selvfølgelig have siden essentielle fedtsyrer).

Link to comment
Share on other sites

"It has been known for about half a century that inadequate energy intake leads to increased dietary protein needs [4], presumably because some of the protein normally used to synthesize both functional (enzymatic) and structural (tissue) protein is utilized for energy under these conditions. Apparently, this effect on protein need is similar when the energy deficit is caused by increased energy expenditure (exercise) [5,6]. In fact, this effect could be even more dramatic in those who are physically active, as protein needs are likely already increased in order to maintain a greater protein synthetic rate due to the presence of greater absolute tissue (strength athletes) or enzyme (endurance athletes) levels"

HELE TEKSTEN

Ovenstående taler ikke ligefrem for at sætte sit protein indtag ned under diæt, tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Min kost har pt cirka følgende fordeling:

300g protein, 500-600g kulhydrat, 100g fedt

I alt lidt over 4000kcal med procentfordelingen 30/50/20

Og jeg forsøger at øge kampvægten på 94kg hvis nogen skulle være i tvivl :)

Jeg er lidt i tvivl om hvad der så vil være passende under en diæt, når der bliver sagt at det er en dårlig ide at sætte proteinindtaget ned. Men jeg har lidt på fornemmelsen at det er rigeligt højt i forvejen, så 200g sikker også er udmærket.

Jeg forestiller mig en fordeling med cirka samme procentsatser, bare med 2500kcal i stedet, så det bliver:

200g protein, 300g kulhydrat og 60g fedt.

Kommentarer? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om hvad der så vil være passende under en diæt, når der bliver sagt at det er en dårlig ide at sætte proteinindtaget ned. Men jeg har lidt på fornemmelsen at det er rigeligt højt i forvejen, så 200g sikker også er udmærket.

Jeg forestiller mig en fordeling med cirka samme procentsatser, bare med 2500kcal i stedet, så det bliver:

200g protein, 300g kulhydrat og 60g fedt.

Kommentarer? 

Synes det ser ok ud, man skal nok bare ikke gå fra 4000 kcal til 2500 kcal fra den ene dag til anden. Men det er du nok klar over. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare af den "subjektive" opfattelse, at proteiner, der ikke bliver brugt til muskelvækst, sætter sig på sidebenene.

Som Sokratez siger, så sætter det sig ikke på sidebenene, hvis du er i energiunderskud. Faktisk kan man sige, at protein "feder" mindre, end eksempelvis kulhydrater, da kroppen bruger mere energi på at omsætte protein til energi end kulhydrater og specielt fedt, hvilket kaldes "the thermic-effect of food". Så kroppens "forbrænding" sættes altså faktisk op, når man indtager protein i modsætning til kulhydrat og fedt, men det er der sikkert nogle kloge hoveder, der kan uddybe, hvis det ønskes.

Så det er ikke noget med at tage nogle chancer. Den eneste umiddelbare grund, som jeg kan se, til at sætte proteinindtaget ned er, hvis man ikke føler, at man pga det sparsomme indtag ikke får nok ernæringsstoffer, såsom vitaminer, mineraler, essentielle fedtsyrer osv., hvilket dog nok sjældent er det store problem for så aktive mennesker som her på MOL ;) . Men kaloriemæssigt mener jeg ikke, at man kan argumentere for en reducering af proteinindtaget. Correct me if im wrong!

Maxpower:

Ja jeg tror sgu godt, at du kan nedsætte dit proteinindtag fra 300 gram :w00t: til 200 gram under en diæt medmindre selvfølgelig, at du er vokset ekstremt gennem det sidste stykke tid :tongue:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Maxpower:

Ja jeg tror sgu godt, at du kan nedsætte dit proteinindtag fra 300 gram :w00t: til 200 gram under en diæt medmindre selvfølgelig, at du er vokset ekstremt gennem det sidste stykke tid :tongue:

<_<

Det er ikke pænt at sparke til én der ligger ned...

Jeg gror ikke en ski' jo :(

Men jeg ka' ta' det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jeg er ny her, men efter at have læst jeres indlag, var jeg lige nødt til at skrive lidt :D

Alle snakker om de ting, der skal gøres for at tabe sig, når man lige er i det, men hvad hjælper det, når man bare hopper tilbage til sin gamle livsstil bagefter?

Jeg har selv været overvægtig hele livet, og prøvet den ene 13 dags kur efter den anden. Men det endte altid samme sted.. der hvor jeg startede

Men nu for 2 år siden besluttet jeg mig for, at nu skalle det være slut, og jeg startet en hel ny levestil. Hvis vi tænker os om, ved vi jo godt, når vi spiser rigtig, og når vi spiser forkert. Så det er jo bare at bruge sin sunde fornuft samt sin stædighed, hvis det skal virke og hvis det virkeligt er det, som man vil.

Når man har gjort det længe nok, kan jeg sige fra egne efaringer, at man kommer til at holde meget af det. Det bliver en helt sport at spise lidt mere rigtig dag for dag.

Jeg har selv også kombineret det med sport, hvilket var det værste lige, da jeg startet. Så til at starte med tog jeg kun 1 time 3 gange om ugen.. nogen gange 2.. men det var jo bedre ind ingenting. Jeg har så langsomt i mit eget tempo øget min tid med sport, Så i dag dyker jeg sport 5-6 gange om ugen 1-2 timer, og fordi jeg har øget stille og roligt, er det meget nemmere at overskue, hvor jeg for 2 år siden syntes, det var langt bare at cykle ned til centret. :blink:

På den tid er jeg gået fra en fedtprocent på 33 til godt 11-12%. Så det jeg vil sige med hensyn til diæt, er at det der kommer let, går let. Din vægt vil være meget nemmere at holde, når den ikke falder så hurtigt.

Mvh

Atrolon

:mandance:

Link to comment
Share on other sites

Som Sokratez siger, så sætter det sig ikke på sidebenene, hvis du er i energiunderskud.

Jammen det lyder da rigtig godt :) , Specielt når du bakkes op af flere kompetente med-MOL'ere Så er jeg faktisk fri for at justere nævneværdigt på den nuværende diæt, da proteinindtaget her er over 20% og som sådan nogenlunde i tråd med jeres udemærkede anbefalinger. Jeg prøver istedet at nå en fordeling omkring 25/55/20. Det virker måske som en del fedt af en underskudskur at være, men jeg kan af min nuværende kostplan se, at jeg får en stor del fra olivenolie. Og det er vel ikke så slemt?

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:

Ah jeg tror sgu ikke, at du har så meget at pive over. :lol: Med det indtag er det sgu også lidt underligt, hvis du ikke vokser lidt.

Astrolon:

Tillykke med vægttabet. Det lyder rigtigt flot. Jeg er helt enig i dine betragtninger, at vejen til et holdbart vægttab ikke sker gennem diverse kure, men gennem en livstilsændring. Det er nu også det, der ofte gives af råd omkring problemstillingen her på MOL.

Det som jeg mener, at denne tråd handler om er dog nærmere reducering af fedtmassen i body building øjemed, hvor man i en periode opbygger muskelmasse og er i energioverskud. Dette bevirker desværre også, at man tager en variabel mængde fedtmasse på, som man så senere hen kan være interesseret i at reducere gennem en periode, hvor man er i energiunderskud og forsøger at bibeholde den opnåede mængde muskelmasse.

Men jer tror alle er helt enige i, at der skal andre midler i brug, når vi snakker vægttab med henblik på at reducere en seriøs overvægt.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Atrolon> Fint at du har nået dine resultater, men ellers kan jeg ikke helt se meningen med dit indlæg.

Nu skriver du godt nok at du er ny her, så kan jeg da fortælle at størstedelen af medlemmerne på mol ikke kører "crash and burn" diæter, og er godt klar over at det er en livstilsændring der skal til.

Det er jeg ihvertfald rimlig sikker på gør sig gældende ved Max P, og som skrevet hos de fleste andre herinde ligeså. ;)

Derfor er det for folk, der allerede har ændret kostvanerne permanent, interresant at diskuterre hvordan man opnår de mest optimale resultater med sin kost og træning i en given periode. ;)

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:

Ah jeg tror sgu ikke, at du har så meget at pive over. :lol: Med det indtag er det sgu også lidt underligt, hvis du ikke vokser lidt.

Nej, jeg ved det godt, men det virker seriøst som om jeg kan spise alt uden at tage på. Nu har jeg også kun ligger på den gode side af 4k i godt en uge, så jeg håber der sker lidt.

Nok om det. Stik med nogle kalorietætte tudekiks, så skal jeg nok holde op :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man har et proteinbehov. Når det proteinbehov er dækket, går overskydende protein som energikilde, via glukoneogenesen.

De fleste personer i den vestlige verden indtager mere protein end deres behov er. Det er der heller ingen problemer i.

Er man på slankekur gælder det om at komme i energiunderskud. Skærer man det overskydende proteinindtag væk, som alligevel er unødvendigt, kommer du ned i energiindtaget.

Er det overskydende protein tilmed pulver er gevinsten endnu større da det ikke går ud over sultfølelsen som hvis det havde været grønsager og groft brød der blev skåret væk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Flere videnskabelige artikler viser at et højt proteinindtag giver en højere mæthedsfornemmelse og ikke mindst...det sætter forbrændingen op! Dette faktum kombineret med proteins muskelopbyggende rolle, er der vel overhovedet ikke grund til at sætte sit proteinindtag ned når man forsøger at "cutte" (som det nu så populært hedder), men jeg foretrækker at sige komme i form(mindre fedt% og bibeholde/øge muskelmasse).

Det var bare det....hej hej

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share