Hva' skal jeg vælge?


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! B)

Jeg har snart trænet i 4 måneder, og det går dog fremad. Dog syntes jeg mine skulderøvelser kan være hårde til tider. Jeg træner to-split: Dag 1, bryst + triceps Dag 2, Ryg + biceps + ben + skulder. Jeg har fået af vide mine skulderøvelser er så hårde, fordi de er placeret lige efter min bryst-dag. Hvad er smartest, bryst og skulder sammen, eller biceps og skulder sammen?

Et andet er spørgsmål er, hvilke af disse tre øvelser er bedst:

Military press(foran og bag nakke)

Dumbbell Shoulder Press

Barbell Upright Row

Jeg vil gerne fjerne en af dem, da jeg har fået af vide mine skulder bliver trænet nok med alle mine andre øvelser, og syntes min fremgang er særdeles dårlig, især i Dumbbell Shoulder Press.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Tæn dine skuldre sammen med triceps og bryst. Du involverer alligevel skuldrene i stor stil i mange bryst- og tricepsøvelser.

Upright row beskyldes for at være skadesfremkaldende, men det gælder ikke for alle mennesker. Military press og dumbbell shoulder press minder ekstremt meget af hinanden. Du kunne fjerne upright row og en af presse-øvelserne, og så lave en gang laterals istedet for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok vælge at køre skulder sammen med bryst, da man alligevel bruger skulderne i mange bryst øvelser. Ellerst har du jo netop, som du selv siger 2 dage lige efter hinanden hvor du faktisk træner skulder.

Jeg har haft bedste resultater med Millitary press (til brystet eller hagen om man vil) og mindre gode med Dumbell Shoulder press, men til dette emne findest der vist delte meninger her på mol :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Jeg vil nu træne mine skuldrer med bryst. ;)

Men kan jeg stryge upright row helt, og bytte dumbbell press ud med laterals?

Er to skulderøvelser nok?

Er det helt i vejret? :(

Btw, hvad træner laterals mest?

På forhånd tak!

Edited by Viggo
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest ER military pres FORAN hovedet, den anden øvelse er behind neck pres. Jeg ville holde mig til 3 sæt military hvis jeg var dig..

Men hvis jeg var MIG (hvilket jeg jo et eller andet sted er :)) ville jeg acceptere, at mit foreste hoved på skulderen er GODT smadret efter bænk, skrå bænk, og dips osv, og derfor kun bruge en pres øvelse ala military engang imellem i stedet for en af brystøvelserne, og så KUN køre lateral raises samt noget for det bagerste skulderhoved (bent over raises, eller blot rows, eller chins.)

Men personligt, træner jeg "kun" skrå bænk, dips, lateral raises samt diverse rygøvelser - og synes mine skuldre bliver ramt fint på den måde. Husk også på at som før nævnt, skulderen bliver benyttet i samtlige overkropsøvelser i en vis grad, så pas på med at "overtræne" den. Musklerne omkring ledet, er der ALT for ofte knas med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppe én hvis ikke to af de meget ensartede pres øvelser du træner. Skift hellere ud med lateral raises som nævnt..! Delta musklen udmattes nemt ved de ensartede øvelser og du ender med nogle vage sæt sidst på træningssettet..!

Edited by John Kimble
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share