kakao skummeltmælk


annesofie89
 Share

Recommended Posts

i træningssammenhæng er det en nem og rimelig god måde at få protein og hurtige kulhydrater (sukker)

Helt korrekt, og så er det da også en forholdsvis billig måde.

Hvis der er et godt tilbud, kan man 1 l koste helt ned til 4 kr. (ja, sikkert også billigere).

Edited by Little Mr. Big
Link to comment
Share on other sites

og så er energifordelingen jo rimelig

prot;kulh;fedt = 35;10;0-1

Det er det rene sukkervand - du skal lige huske at sætte et komma'et rigtigt ;) :

3,5g protein

10g kulhydrat

1g fedt

Men det smager godt - vi bruger det når der er børnefødselsdag i huset :lol:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

MaxPower>>

hvordan definere du sundt? efter træning vil jeg da kalde det sund, da din krop sulter efter prots og hurtige kulhydrater.

og så er energifordelingen jo rimelig

prot;kulh;fedt = 35;10;0-1

Jeg kan godt se hvad du mener, og det er egentlig ikke så nemt kategorisk at sige om en madvarer er sund. Men med en liter får du 100g næringsforladt sukker indenbords, så til alt andet end lige efter træning kan det næppe retfærdiggøres. ;)

Er man i forvejen dækket ind mht næringsbehov og skal tage på uanset om det måtte være fedt eller muller, så er det vel fint. :)

Link to comment
Share on other sites

Men med en liter får du 100g næringsforladt sukker indenbords, så til alt andet end lige efter træning kan det næppe retfærdiggøres. ;)

Er der direkte tilsat sukker eller er det kakoen, der naturligt indeholder de "usunde" kulhydrater? Hvis ja, forklarer det selvfølgelig, hvorfor jeg følte at jeg blev lidt småfed, da jeg en overgang drak en liter efter hvert træningspas.

Jeg skiftede på et tidspunkt Mathilde ud med alm. skummetmælk med et godt resultat. Det kræver selvfølgelig lidt energidrik/druesukker som tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Hov, den med de 100g sukker er vist en smutter. Der er godt nok 100g kulhydrater i kakaoen, men i og med der er 4-5g kulhydrat i alm. mælk er det "kun" 50g der er tilsat.

Ifølge den lille levnedsmiddeltabel er det 4,8g tilsat sukker pr. 100g

PS: Du blev ikke småfed pga tomme kalorier (næringsforladte) men fordi du fik for mange kalorier i det hele taget. Cacaoen var måske bare det som gjorde det sidste. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er dækket med hensyn til næringsstoffer har det ingen betydning om man indtager de sidste 500Kj som kakaomælk eller som havregryn.

Man gainer ikke muskler hvis man indtager havregrynene og fedt hvis man indtager kakaoen.

Har det ikke en eller anden betydning mht optagelseshastighed, som dog måske er tæt på ligegyldig, hvis man spiser ofte? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ahh, GI.

Det er der delte meninger om. ;)

Nogle mener at det har kæmpe betydning for sundheden deriblandt Dr. Atkins, andre tilskriver det ingen eller lille betydning.

Og hvis ja, har det så ikke nogen betydning - for et eller andet? ;)

Men ja, det skal nok ha betydning for et eller andet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Zoater @ 24. Mar 2004, 18:34)

MaxPower>>

hvordan definere du sundt? efter træning vil jeg da kalde det sund, da din krop sulter efter prots og hurtige kulhydrater.

og så er energifordelingen jo rimelig

prot;kulh;fedt = 35;10;0-1 

Jeg kan godt se hvad du mener, og det er egentlig ikke så nemt kategorisk at sige om en madvarer er sund. Men med en liter får du 100g næringsforladt sukker indenbords, så til alt andet end lige efter træning kan det næppe retfærdiggøres.

Er man i forvejen dækket ind mht næringsbehov og skal tage på uanset om det måtte være fedt eller muller, så er det vel fint.

Synes du stiller det lidt simpelt op. Kakao har mange fordele....

Masser af proteiner

Mætter ikke så meget

Mange kcal

Smager godt (vil de fleste sige)

Billigt (kan være billigere end normal mælk)

Ikke meget fedt....osv.

Det er vel også sundt når du er i vokse alderen, ammer eller er gravid?

Men tror i grunden vi er enige når alt kommer til alt.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Smækker man lidt billigt valleprotein i, så man kommer op på 100g prots og med de 100g kullere er det da en OK ting at kvæle under og efter træning. Så skal man bare huske at drikke vand ved siden af så man får nok væske :)

Link to comment
Share on other sites

Så ok da 

Flere af de fordele kan i andre situationer være ulemper

PS: Du har vel ikke aktier i en kakaomælksproducent eller noget?

Derfor lidt svært at definere hvad sundt er....

:lol:

nope selvom jeg har overvejet det. Men jeg har en forelskelse i Kakaomælk - det smager for dejligt :tongue: Love at first sight (or taste) :wub:

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales jo også at drikke mindst ½ liter mælk om dagen, så selvom det jo tæller i det samlede regnskab, så tror jeg nu det er en god måde at bruge de kcal på.

Men at drikke et par liter om dagen lyder af lidt meget.

Der er en anden tråd her på MOL vedr. www.dr.dk/videnom. - Tag og læs den, og klik ind på DR. Der står også lidt om det her. Iflg. en undersøgelse gav alm styrketræning 100% i vækst, tilsatte man kulhydrater gav det noget i stil med 117%, og med protein og kulhydrater (Mathilde) 128%. - Beskeden i det var at der skulle være 28%mere vækst i at indtage tilskud lige efter træning.

Værd at tænke over, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Men at drikke et par liter om dagen lyder af lidt meget.

Det er vel netop dét, der kan konkluderes ud af tråden. Cacaomælk har sine fordel. Det er der mange fødevare der har. Også øl. Men fordi at én øl om dagen er sundt, betyder det jo ikke at to er dobbelt så sundt. Alt med måde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share