Hvor meget vand?


Aicha
 Share

Recommended Posts

Vand er sundt - mega sundt! Heldigvis er det også en billig måde at slukke tørsten og så er det dejligt forfriskende :) Men kan det blive for meget af det gode, så man simpelthen kan drikke så meget vand at det, på den ene eller den anden måde, er dårligt for en? Jeg drikker nok ca. 3 liter/dag om vinteren og 5 liter/dag om sommeren.

På forhånd tak

- Aicha

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan man dø af for meget vand? forklaring mangler...  :unsure:

Forklaringen kan jeg ikke give, men jeg har også hørt om det før. Mener at de fleste tilfælde der har været af dødsfald i forbindelse med indtagelse af Ecstacy ikke var forårsaget af stoffet i sig selv, men netop af overdrevet væske-/vandindtag.

Det interessante er dog hvor grænsen går. Nogen bud? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noget med extacy at gøre. Det har været oppe at vende før. Lav en søgning på: hyponatremia.

Måske formulerede jeg mig dårligt, jeg ville bare sige at jeg også har hørt at for meget vand kan være livstruende - og så uddybede jeg med hvilken sammenhæng jeg havde hørt om det i (selv om dette dybest set ikke er relevant for tråden).

Måske er det kun i forbindelse med sport det kaldes hyponatremia, men kan vi blive enige om at sport/ingen-sport, ecstacy/ingen-ecstacy, så kan for meget vand være dødeligt?

Edited by Tryllemusen
Link to comment
Share on other sites

For en 4 år siden var det meget in at man skulle drikke MEGET vand.

Jeg så i en tabel (vistnok i I Form eller et andet blad) at med min vægt og aktivitetsniveau, skulle jeg drikke 9 liter vand om dagen :blink:

Det har jeg ALDRIG gjort. det højeste jeg er kommet op på er vist 4½ liter på en usædvanlig varm sommerdag, hvor jeg trænede i 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man lige passe på at der ikke går hysteri i den. Som med alt andet, skal man drikke vand med måde. Hvor uintelligent og abnorm er man hvis man drikker 30 liter vand på en dag!??

Jeg vil våge at påstå at indtagelse af vand op til ca 8 liter ikke har nogen sundhedsmæssig indflydelse. Det kommer selvfølgelig an på hvor meget man sveder i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du drikker 30 liter så er du sgu også selv ude om det hvis det har konsekvenser :-)

Personligt drikker jeg ca 4-5 liter (vand, juice, kaffe etc) i løbet af en normal dag, og på træningsdage vel 6-7-8 liter alt efter hvor længe og hvor hårdt jeg har trænet. Plejer at have en 1½ l flaske med vand med når jeg træner, og det er ikke usædvanligt at jeg når at drikke det hele. - Og så ryger der ½ l Mathilde i omklædningsrummet bagefter, så det er jo 2 liter allerede der.

Og så er der lige de dage hvor jeg skal i byen, så drikker jeg vel 4liter + 10 l øl hvis den er rigtig slem.

I øvrigt er et godt råd at din urin skal være klar mindst en gang om dagen. Hvis den er det så får du vand nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke fået direkte svar på mit spørgsmål, men udfra de andre ting der er blevet skrevet så går jeg ud fra at så længe man ikke eksperiementerer med at indtage 30 liter vandt om dagen, så er der ingen negative virkninger af at drikke meget vand.... tak for det :)

Link to comment
Share on other sites

Kroppens minimumsbehov er ca 1,2 L om dagen.

Dertil vand svarende til forbrug ved fysisk aktivitet og lignende. Ekstra indtag om sommeren på grund af større forbrug.

Så 2-3L er nok til de fleste med mindre man dyrker mange timers motion på højt plan.

Link to comment
Share on other sites

Bemærk også, at de fleste fødevarer også indeholder vand, så det reelle væskeindtag kan være vanskelig at opgøre.

Normalt er der dog som nævnt ikke det store behov for at holde specielt øje med det samlede væskeindtag om dagen, men derimod snarere væskeindtaget under længerevarende idræt (> 1 time). Normalt er det først ved idrætsaktivitet over 4 timer at saltbalancen i varmt vejr og med stor svedproduktion kan blive forrykket.

En indikator på væskebalancen kan ud over urinens farve være mangel på behov for vandladning (tegn på væskemangel) eller omvendt kort tidsforskydningen imellem indtag af væske og vandladning (overindtag af væske eller lav saltværdi).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share