Program til 15 årig!


Splint
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ned og træne med min lillebror på 15 i morgen, han overvejer nemlig at begynde at træne - DERFOR tænkte jeg om der nogen herinde der har et forslag til et program til ham. Han har aldrig prøvet det før, og det program jeg kører vil nok være lidt for hårdt for ham.

Nogen forslag?

Mvh. Splint

Link to comment
Share on other sites

Fullbody 3x om ugen

Bænkpres

Squat

Chinups

Bend over rowing

Skulderpres

Lateral raise

Closegrip bænkpres

Biceps curl

Alle 3 sæt

Virkede fint for mig som begynderprogram, var næsten lige fyldt 17 på det tidspunkt, så tror også han kan holde til det.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Det som Venan har foreslået er fint, hvis der lige kommer dødløft med. 

Kan Rasmus sagtens have ret i, men man skal passe på når han stadig kun er 15.

Det bedste ville måske være at bytte mellem de 2 øvelser squat og dødløft

venaN

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede selv som 15 årig. og jeg kan ikke anbefale at man starte på squat, dødløft og bent over row. mine erfaringer sige at kan skal have ca. 3 måneders tid, hvor man træner alle de lette og basale øvelser, til at opbygge ens sener, led og muskler.

Men det kan godt være jeg tager fejl. det er bare mine erfaringer. ;)

´Honkey

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også 15, (begyndte faktisk da jeg var 14). Kørte fra starten Bent over row, squat har jeg desværre ikke mulighed for herhjemme (kører i stedet front squat), mens jeg er ked af, at jeg ikke kom i gang med dødløft fra starten (begyndte på den efter jul). Gudeøvelse!!

Hvis bare at teknikken bliver lært ordentlig (perfekt!) fra starten, ser jeg ingen grund til at din lillebror ikke også skal lave dem.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.....kan høre dem at jeg kan køre lidt det samme program med ham som jeg selv gør...........bare i en lidt mere light version....mht. squat og dødløft kan jeg sagtens lære ham go teknik, men vil det lige tage det lidt roligt med de øvelser i starten..

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede selv som 15 årig. og jeg kan ikke anbefale at man starte på squat, dødløft og bent over row. mine erfaringer sige at kan skal have ca. 3 måneders tid, hvor man træner alle de lette og basale øvelser, til at opbygge ens sener, led og muskler.

Men det kan godt være jeg tager fejl. det er bare mine erfaringer. ;)

´Honkey

Enig ;)

Link to comment
Share on other sites

eg startede selv som 15 årig. og jeg kan ikke anbefale at man starte på squat, dødløft og bent over row. mine erfaringer sige at kan skal have ca. 3 måneders tid, hvor man træner alle de lette og basale øvelser, til at opbygge ens sener, led og muskler.    Men det kan godt være jeg tager fejl. det er bare mine erfaringer.      ´Honkey

Hvad er en "let" øvelse? Kan man ikke lige så godt få en perfekt teknik i de 3store og bare holde vægten lettere? Der er ikke meget mere naturligt og funktionelt end at squatte og dødløfte. Bænkpressen... Men prøv at olde en dreng på 15 væk fra bænkpressen :)

Så vidt jeg forstår er det meget almindeligt, at starte nye trænende op med kosteskaft eller stangen alene, når teknikken skal læres i vægtløfter og styrkeløfter klubberne..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er, at hvis du er en ung dreng der aldrig har styrketrænet før, kan det godt være en god ide at få oparbejdet en nogenlunde ryg/læn før du begynder at rive i dødløftstangen. bare for at være på den sikkre side mht. skader.

Jeg fik også selv at vide da jeg startede, at jeg skulle starte med Cabel træk, hoftebøjninger osv. for at opbygge mine led og sener, til senere at kunne udføre dødløft og squat uden diverse problemer.

Men prøv at olde en dreng på 15 væk fra bænkpressen

Bænkpres har jeg aldrig sagt at man skulle passe på med. bare kør løs med den :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Når man er 15 år er man mere interesseret i at få store arme, en store ben

Hvis han får lært at squatte kan det jo være at han får ændret på kun at fokusere på bryst/biceps som mange andre... Det er netop øvelser som squat og dødløft, i hvert fald for mit vedkommende, som gør træningen sjov. Kan dog ikke udtale mig om det giver problemer aldersmæssigt.

Lidt apropos er der på MOL's forside en artikel om børn og styrketræning (8-15 år).

Link to comment
Share on other sites

lad nu drengen komme i gang, jeg ser ingen grund til at over fuse ham med tekniske svære øvelser som Død og squat    Når man er 15 år er man mere interesseret i at få store arme, en store ben, det skal nok komme hvis han bliver tændt på vægttræningens velsignelser
God pointe, men dit navn siger også alt :lol: Patter og arme :)

Det vigtigeste er at komme igang og hygge sig, og træne efter egne mål! Men vi prøver præsentere den mest effektive overall strategi. Så vil vi jo hjertens gerne hjælpe til for at justere efter evt. biceps feticisme ;)

Det jeg mener er, at hvis du er en ung dreng der aldrig har styrketrænet før, kan det godt være en god ide at få oparbejdet en nogenlunde ryg/læn før du begynder at rive i dødløftstangen. bare for at være på den sikkre side mht. skader.   Jeg fik også selv at vide da jeg startede, at jeg skulle starte med Cabel træk, hoftebøjninger osv. for at opbygge mine led og sener, til senere at kunne udføre dødløft og squat uden diverse problemer.

Nu snakker jeg også om at træne teknik ikke MAXløft med blodsprængte øjne osv.

Desuden er det så lækkert nå man er ny i gamet, vil selv teknik træningen medføre hypertrofi i mange tilfælde (ok ikke med et kosteskaft :) -men med 30-60% af 1rm).

God pointe med styrke fokus på mave/lænd.

Generelle anbefalinger er at arbejde på bevægelighed, mave ryg styrke/udholdenhed, teknik og grundform i starten. Men dette udelukker ikke basisøvelserne, tvært imod!

Good mornings og stiff legged deadlifts, er framragende til at udvikle bevægelighed omkring hoften.

Squats hvor man lader vægten strække hoftens muskler i bunden, er også geniale til at udvikle bevægelighed og kropskontrol. Dødløft og BO rows er geniale till at træne stabilitet omkring mave/ryg.

Men disse øvelser kræver kyndig vejledning/coaching for begyndere -så find en god klub/træner og kom igang :D

Hvorfor skulle man bevidst, gøre noget andet end det man ved er det optimale?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Hov hvem har sag andet end Ahnuld er gud? Jeg har min bibel: "Modern Ecyclopedia of Bodybuilding"og "the Education of a Bodybuilder" (Biografi), Pumping Iron bogen/filmen (billedlir om æraens bodybuildere) . Nice!

Men biceps og patøj var hans stærkeste side :D Det kan du ikke løbe fra ;)schwarzenegger_arnold_028.jpg

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig eller har Arnie overhovedet ikke nogen røv på det billede?! :unsure:

Han kan da umuligt have kunnet dødløfte noget af betydning med sårn en indskrumpet popo! :lol: Men hvad, nu var han jo også bb'er og ikke styrke atlet... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share