væskebindning


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Jeg havde en "pause" på 3 uger hvor jeg desværre ikke kunne træne regelmæssigt, og jeg bemærkede at jeg på disse 3 uger tabte 3 kg.

Det er selvfølgelig hovedsageligt et væsketab - og efter 1 1/2 uges tid, var der røget 2+ kg på igen.

Jeg formoder det må være væske, da jeg kører mildt underskud p.t.- men betydet dette at væsken bindes når man træner - og når man ikke gør, så smutter den ud igen ? er det væske i musklerne eller hvad er det - og hvorfor vælger kroppen at suge til sig når den træner, og droppe det når den ikke gør ?

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Nu er jeg jo ikke læge, men jeg har trods alt læst et par artikler om emnet..

Grunden til at kroppen hovedsagelig ophober vand i musklerne når du træner, er at den indkapsler de ødelagte muskelfibre, for at beskytte dem.. Kroppen aner jo ikke at fibrene bare er beskadiget fordi du står og løfter vægte. Den får bare et signal om at der er noget her der er ødelagt, og derfor kapsler den det ind i vand for at "beskytte" det under genopbygningen..

Det er er b.la. også derfor din arm hæver helt op hvis du har brækket den, da kroppen kapsler den ind for at beskytte den.. Her taler vi dog som regel også om blod, men hovedsageligt væske..

Når du ikke træner laver du ikke mikrooverrivninger i muskulaturen, og kroppen registrerer derfor bare at fibrene er genopbygget, og dræner derved vandet da der nu ikke er nogen grund til at det er der.

Håber det var svar nok? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Playboy:

Håber det var svar nok?

Det giver god mening, så det var det :)

Fino :)

Det er selvfølgelig også værd at nævne at man også taber væske når man er i kcal underskud, da man derved tømmer glycogen depoterne.. De kan snildt indeholde væske til at man kan tabe sig 1-2kg.. Men så længe man ikke har været i underskud, er det den anden slags væske vi taler om ;)

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke nærmere det er fordi du tømmer glykogen ud af musklerne og glykogen binder vand. Når du træner suger dine muskler glykogen til sig, men i din pause "sugede" de ikke glykogen da de ikke blev stimuleret til dette (via træning)

Det playboy beskriver lyder nærmere som inflammationsprocessen - jeg ved dog ikke om den ligefrem fører til væskebinding. Når hæver op efter f.eks. et slag/fald udvider blodårerne sig og blod/plasma siver ud i vævet og danner hævelsen, men jeg tror ikke det gør sig gældende efter styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share