Indtagelse af føde


TranceT
 Share

Recommended Posts

Godaften til jer alle :)

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken fødelse i mener man bør indtage, for bedst muligt at bringe fedtprocenten ned.

Og nej, jeg vil ikke høre om alt muligt videnskabeligt med at kcal underskud, hvori man sørger for at få dækket en hvis mængde protein, er det mest optimale - for det funger ikke sådan for min krop... det er helt 100 :unsure:

Her sidste uge, kørte jeg et lille forsøg, hvor jeg tillod mig at spise normalt (stadig i kcal underskud) mandag, tirsdag, torsdag og fredag - onsdag, lørdag og søndag kørte jeg så med maximalt protein-indtag dækket via proteinpulver shaket i vand, og ellers uden for meget andet.

Onsdag tillod jeg mig derudover 3 æg, og lørdag 2 stykker toastbrød m pålæg til morgenmad.

Dette forsøg viste sig at give et okay stabilt fald i fedtprocenten (fra ca 22 -> 21 søndag, da jeg returnerede fra byen).

Da jeg nærmede mig aftenen om søndagen (var først stået op omkring kl 15.30, så havde ikke fået mere end en shake (32g protein)), og vægten viste imidlertidigt 1kg lavere end min mandagsmorgenmåling. Jeg tænkte at mere end 1 kg vægttab om ugen ville være ret usundt, så jeg valgte at give min krop lidt føde - i form af 2 stykker kottelet (fedtrande skåret fra), og 2 stykker toastbrød m lidt pålæg.

Det skulle så vise sig ikke at være alt for sundt, da min måler mandag morgen viste en fedtprocent på 24% :S, hvilket var pænt nederen.

Jeg vil skyde på at kosten har stor betydning for hvorledes kroppen udvikler sig.

Jeg har været igang med et vægttab siden november, og det er også gået ganske glimrende.

Fra d. 17 november -> 9 februar gik jeg fra 96.5 kg til 82.5 kg. Alt gik udemærket, fedt-% faldt fra ca. 33-34 til en 24-25 stykker.

Fra d. 9 februar stangnerede vægttabet lidt... Jeg gik fra 82.5 -> 81 kg (d. 17 marts), men derimod lå min fedt-% stabilt på omkring 22... Den faldt ganske glimrende uden et derpå faldende vægttab (? :unsure: )

Jeg ved godt at en bioimpedans måler kan være ustabil, men min plejer ramme en bølge af målinger. Dvs. at jeg mener man godt kan mærke et fald i fedtprocenten, hvis den passer ind i en form for kurve (gentagende dage i rap viser lavere og evt lavere).

Af hvad jeg har læst mig frem til o. lign. kan jeg dog ikke umiddelbart få et fedtprocentstab til at passe ind uden et reelt vægttab, så mit bud må være at dere r noget at hente i kosten.

I den periode hvor fedtprocents-tabet var nogenlunde stabilt har jeg spist regelmæssigt og overraskende nok har det faktisk ikke været specielt sundt. Har dog sørget for at være i kcal underskud hele tiden mere eller mindre - ellers har jeg indhentet det med evt. low-carb/fat dage.

Nå, for at gøre en lang historie kort (lidt sent?).

Hvad er jeres bud på en ideel kostsammensætning?

Jeg er ikke selv sikker på hvad den bedste kostsammensætning er, men jeg er af den overbevisning at man bør spise 1 stort måltid, enten morgenmad eller frokost, og så spise let resten af måltiderne - evt lutter mælk/proteinpulver shake om aftenen.

Men kom med nogle bud! :)

Link to comment
Share on other sites

A_R --> Som Rønne allerede siger: Grøntsager, frugt, magert kød og groft brød/korn produkter. Sørg ligeledes for at få noget sundt fedt - gerne i form af fed fisk!

Du skriver ikke noget om din træningsindsats, men hvis du er fysisk aktiv, skal du (efter min mening) holde dig fra low carb dage. Low fat er en god idé... bare ikke FOR low. Det er vigtigt at få noget sundt fedt (Behøver ikke nødvendigvis være dyre olier)

I øvrigt kan du ikke bruge de små udsving i din vægt noget. Det giver ikke et reelt bud på din aktuelle form! Brug en fedttang, spejl og målebånd i kombination med vægten!

Hvis du ikke får nok protein gennem kosten, er det en god idé med proteinpulver. Får du i forvejen nok fylder det bare unødvendigt op i energiregnskabet!!

Sørg for at spise en kost du kan lide og som du har det godt med. På den måde kan du gøre det til en livsstil, fremfor en pinefuld diæt du alligevel ikke kan gennemføre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share