Metoder til masse!?


Knowledge Finder
 Share

Recommended Posts

Jeg synes at jeg har erfaret at de fleste atleter/motionister enten har en force i deres arme eller brystet hvad angår massefylde. Personligt behøver jeg næsten kun at løfte en tændstiksæske for at stimulere hypertrofi i mine arme. Derimod har jeg store problemer med mit bryst, selvom mit bryst er stærkt. Jeg har især problemer med at få udviklet den øverste del af Pectoralis major. Jeg ved ikke hvor stor indflydelse Clavicular Head har, men umiddelbart også denne muskelgruppe mangler masse.

Jeg kører diverse incline øvelser som incline barbell, incline barbell, incline flies, samt flade pres øvelser. Dog med 3 øvelser for hver gang, som varierer fra gang til gang og højst 12 sæt pr træningspas for brystet (alt efter progressionsniveauet).

Jeg følger i øjeblikket følgende principper/metoder for at få vækst i mit bryst. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Ca. hver 4.-5. uge træne en uge med submaksimale vægte (10-15 rep)

Ca. hver 4.-5. uge træne en uge med tunge vægte (1-4 rep)

Ca. hver 5. uge tage en deload-periode (alt efter behov)

Ca. hver 8.-12. uge tage en dekonditioneringsperiode. (længde alt efter behov)

Konstant træne progressivt med vægte, sæt og i det hele taget.

Variere trænings-program/metode ca. hver 3.-4. måned.

Er der noget jeg burde gøre bedre eller anderledes for at opnå vækst i det øvre bryst??

Ps. Min kost og søvn er i orden hvad angår vækstpotentiale.

post-10-1080323935.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du følger jo ellers alle de gode retningslinier - man må da sige der er variation over feltet - så min tanke drejer sig omkring om det er for meget variation du har med i billedet.

Derfor er det ikke andet end et centerguru råd fra egne og omkredserfaringer jeg kan spytte ud - et rigtig centerguru råd - giv dig tæsk med 2-3 incline øvelser i en periode for hver af dine brystpas - med tæsk mener jeg at du skal rode lidt rundt omkring 1-2 fra failure. Det er meget muligt at et sæt er "nok", og det er meget muligt at en øvelse er "nok" - men det er tilsyneladende ikke nok det du gør.

Kør på i en periode - evt. del perioden op i cyklusser, hvor du for hver reprange rammer 1-2 fra failure (sådan kører jeg ihvertfald) - jeg har endnu ikke mødt muskelgrupper som ikke respoderer positivt på dette (selvfølgelig har jeg nogle der er bedre end andre).

Link to comment
Share on other sites

Noget sjovt jeg læste i per tesch's "muscle meets magnet" der undersøgte blodgennemstømningen umiddelbart efter styrkeøvelser istedet for hvad man normalt gør: emg målinger.

De viste at close grip bench press gav lige så meget i den claciculære del af pectoralis major!

Hvis man kigger på armenes vinkel i forhold til fiberretningen giver det også mening!

Så jeg ville forsøge at træne med lidt smallere greb på mine incline og flade øvelser..

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:

De viste at close grip bench press gav lige så meget i den claciculære del af pectoralis major!

Hvis man kigger på armenes vinkel i forhold til fiberretningen giver det også mening!

Så jeg ville forsøge at træne med lidt smallere greb på mine incline og flade øvelser..

Synes faktisk at smalt greb (forholdsvis ) i både bp og incline bp føles ret markant i brystet, kontra bredt greb. Men om det har noget at sige er selvfølgelig en anden sag.

PS: hvad er det for nogle hjerter du har ved den log der ??

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:

De viste at close grip bench press gav lige så meget i den claciculære del af pectoralis major!

Hvis man kigger på armenes vinkel i forhold til fiberretningen giver det også mening!

Så jeg ville forsøge at træne med lidt smallere greb på mine incline og flade øvelser..

Synes faktisk at smalt greb (forholdsvis ) i både bp og incline bp føles ret markant i brystet, kontra bredt greb. Men om det har noget at sige er selvfølgelig en anden sag.

PS: hvad er det for nogle hjerter du har ved den log der ??

Jeg vil ikke kalde det en log ;)

"The Official chasebrown.com Mary Kate & Ashley Olson 18th Birthday Countdown Clock"

Jeg skal lige huske på dit navn, Ptpoul! Eller endnu bedre: kan du ikke lige gøre os andre opmærksom på, når nedtællingen er færdig.. B) :devil::tongue: :)

Link to comment
Share on other sites

"The Official chasebrown.com Mary Kate & Ashley Olson 18th Birthday Countdown Clock"  Jeg skal lige huske på dit navn, Ptpoul! Eller endnu bedre: kan du ikke lige gøre os andre opmærksom på, når nedtællingen er færdig..   

No way! Jeg er grådig, jeg skal have dem begge! Hmm. hvordan får jeg kæresten til at sluge den? :tongue:

Forresten, min log findes let ved at trykke på "log" knappen nederst til venstre ;)

Jeg har dog været doven med logskrivning, træning, ja alt... :thumb_down:

Kom så svin mig og min gelelignende rygrad, jeg trænger til det :boxers:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share