Hoppe højere


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Nogen der har erfaring med at træne deres hoppe højde efter principperne i artiklen.

Hopsasa

Eller for den sags skyld erfaringer med andre metoder til at hoppe højere.

Artiklen går dog lidt på det ene høje hop med alle muligeforberedelser til et hop, det jeg gerne vil opnå er at hoppe højere generelt, uden lige at skulle strække en muskel ud først...

Men nogen der har erfaring med 50 squat tingen?

Hygge, fra ham der snart skal lave den stående baglænder, hvis han skal have indfriet sine mål inden sæsonen slutter...

Link to comment
Share on other sites

Det er et relativt avancerede træningsmetoder der beskrives i den artikel. Du er ikke i nærheden af at få noget ud af den type træning.

Han har nogle sjældent set observationer om underbenstræning og udstrækning som er spændende.

Jeg ville holde mig fra 50rep tingen, og træning med elastikker hvis jeg var dig!

I dit eget program beskriver du

Squat 3x10 

Knæ-ekstension 3x10 

Knæ-fleksion (hase curl) 3x10

Ikke måden at komme til at hoppe højere på!

Et bedre program for en på dit niveau er efter min mening dette:Increase your vertical jump

God progression, fokus på maksimal styrke/rfd. Dog kan det være du skal vælge de plymetriske øvelser fra, når du går til springgymnastik. Det er jo i sig selv i høj grad plyometrisk træning!

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

I plyometriske programmer skal man altid lave alle mulige forskellige springkombinationer; fra side til side, frem og tilbage, serier af to, spring på ét ben osv. Hvad er ideen bag det? For mig at se er det lidt det samme som fx at træne biceps fra forskellige vinkler!?

Er der nogle, der ved bedre?

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

Power Clean
Det er dødløft eller....
Week 21

That’s all folks! Test your vertical only on Wednesday!

Week 21 :w00t::cry: :( :cry:

Det er godt nok noget af en tidshorisont... :chicken:

Men hele programmet er vel egentlig også bygget mere op omkring egentlig styrketræning, end omkring træning for masse....

Nu står jeg så i dilemmaet: styrketræning, som sikkert ville være det bedste for mine gymnastiske præstationer, eller træning for masse, man vil jo gerne være lidt stor ;)

:unsure::unsure::unsure:

Hvis jeg nu valgte styrketræning, er det så muligt at foretage ordentlig styrketræning uden en spotter, eftersom man jo træner rimelig tungt...`???

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Træningen er baseret på at du aldrig træner til failure, så ja du kan sagtens træne programmet uden en spotter.

Det vil føles meget let i starten, men det skl du ikke være bekymret for.

Mht: masse/styrke dillemmaet så er det ikke eksisterende mht. dette program. Du træner hver muskelgruppe 3gange om ugen (som i HST), du øger vægten gradvist (som i HST), du laver ikke strategic deconditioning. Men det er vist også det. Så længe du holder dit kcal indtag oppe, vil du tage en del masse på (det gjorde jeg i hvert fald).

De senere faser er der mere fokus på eksplosivitet, men de er ikke vildt relevante for dig, for din springgymnastik træning er rigelig i den henseende :D

Hvis du følger linket er der en fin video ogbeskrivelse, de har dog taget fejl med en ting!

En powerclean slutter per definition ikke helt nede i knæene; den slutter over parallel

Power clean

Med mindre du har nogen der kan lære dig powercleans (en vægtløfter), vil det være klogt at vælge denne istedet:Clean Pull

De andre øvelser:

Push press, Glute-ham raise, hvis i ikke har den type bænk, brug:Romanian Deadlift, Pull-through..

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker gik på helt at konveretere til styrkeløft... Rent atletisk, præstationsmæssigt, så må det vel være at foretrække i forhold til, nøgternt set, at hænge nogle muskelbundter på sin krop, uden eksplosivitet.... Men er der nogle risiko ved at det, har kun mine 4 måneders erfaring...

Hvis du følger linket er der en fin video ogbeskrivelse, de har dog taget fejl med en ting!

En powerclean slutter per definition ikke helt nede i knæene; den slutter over parallel

Power clean

Jamen han hopper jo :blink: ....
Med mindre du har nogen der kan lære dig powercleans (en vægtløfter), vil det være klogt at vælge denne istedet:Clean Pull

Tjahh.... der er vist ingen af dem der er for børn... ej de ser ihvertfald rimelig tekniske ud :chicken::chicken::chicken: ....

Og nix, vi har ikke sådan en underlig bænk nede i centeret, men ham der ejer centeret er vist nok gammel styrkeløfter/vægtløfter...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker gik på helt at konveretere til styrkeløft... Rent atletisk, præstationsmæssigt, så må det vel være at foretrække i forhold til, nøgternt set, at hænge nogle muskelbundter på sin krop, uden eksplosivitet.... Men er der nogle risiko ved at det, har kun mine 4 måneders erfaring...

Hvis du følger linket er der en fin video ogbeskrivelse, de har dog taget fejl med en ting!

En powerclean slutter per definition ikke helt nede i knæene; den slutter over parallel

Power clean

Jamen han hopper jo :blink: ....

Med mindre du har nogen der kan lære dig powercleans (en vægtløfter), vil det være klogt at vælge denne istedet:Clean Pull
Tjahh.... der er vist ingen af dem der er for børn... ej de ser ihvertfald rimelig tekniske ud :chicken::chicken::chicken: ....

Og nix, vi har ikke sådan en underlig bænk nede i centeret, men ham der ejer centeret er vist nok gammel styrkeløfter/vægtløfter...

Hygge

Jamen han hopper jo  ....

Ligepræcis :)

Hvis du har mulighed for at få god instruktion i clean/vend fra en god vægtløfter fremfor Powerclean/Frivend er det sikkert det bedste. Af den grund at du kan løfte/accelerere tungere vægte i et vend. For i et clean/vend = går man, inden stangen vendes, ned og ind under og squatter vægten mere op end i frivend. ulempen ved vend er at det kræver god kyndig instruktion. tilgengæld mener nogle, at ved at motorisk indlære den fulde bevægebane som kendes fra vend, bliver man allerbedst til at accelerere kraftfuldt/springe.

Men frivend osv. er højst sandsynligt også gavnligt til det formål du træner for:)

Link to comment
Share on other sites

Husk det er kompetent instruktion der er nødvendig for at kunne udføre disse øvelser sikkert. Lav ikke frivend uden kyndig vejledning.

Jamen han hopper jo  ....

Som der står i artilen skal øvelserne også udføres med CAT, Compensatory Acceleration. Dvs du skal løfte vægten så hurtigt som muligt gennem så lang en del af bevægelsen som muligt.

Dvs. hvis din max i bænk er 200 og du træner med 100 skal du presse med 200kg's kraft!

Derfor hopper han, han trækker med alt hvad han har. Forøvrigt ar det bare et "stomp" han laver. Ganske almindelig, dog lidt oldschool teknik :D

Jeg syntes nu bare en highpull er en "snyde upright row". Bare "lås ryggen" (dette kan romanian deadlift lære dig), og hent 99% af poweren fra benene så du kun skal føre let igennem med armene.

Første fase af programmet er klargørelse til styrketræning. Anden fase er ren styrketrænig. Det er bygget sikkert op!

Prøv at læse instruktionerne igen, vigtig at du har chek på detaljerne, og hjælpen er jo lige her :)

Styrke er også det du har brug for, for det er sandsynligvis, det du mangler mest i forhod til at øge din springhøjde!

God fornøjelse :D

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Ok endnu et spørgsmål, er det rigtig forstået at man godt må fyre op under nogle ekstra øvelser, da det singulære formål med dette program er at opnå højere hop?

Fx er eksplosivitet i skulderen også en nyttig ting i springgymnastik, men må man smide ekstra ting på?

Der er vist en af instruktørerne inde i centeret der er gammel styrkeløfter... tror jeg... :unsure:

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Ok endnu et spørgsmål, er det rigtig forstået at man godt må fyre op under nogle ekstra øvelser, da det singulære formål med dette program er at opnå højere hop?

Fx er eksplosivitet i skulderen også en nyttig ting i springgymnastik, men må man smide ekstra ting på?

Der er vist en af instruktørerne inde i centeret der er gammel styrkeløfter... tror jeg...  :unsure:

Hygge

Så en gang et program om en kvindelig 100 meter sprinter, der kunne forbedre sin tid ved at styrke træne skuldre/ovrekrop. Konklusionen var at benene ikke flyttede sig hurtigere end den takt armene anslog eksplosivt frem og tilbage.

Træn hele kroppen

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Ok endnu et spørgsmål, er det rigtig forstået at man godt må fyre op under nogle ekstra øvelser, da det singulære formål med dette program er at opnå højere hop?

Fx er eksplosivitet i skulderen også en nyttig ting i springgymnastik, men må man smide ekstra ting på?

Push presses er så absolut en skulderøvelse! Det er dips og bænkpres også. Begge dele træner forsiden af skuldermusklen. Grunde til push presses er valgt er at du træner, ben, læg og skulder/nakke på samme tid. Men bare rolig det er dine skuldre skal nok få noget ud af det uden lateral raises i kabeltræk ;)

Forøvrigt får dine skuldre også tæsk i den øvelse jeg foreslog: clean pull

Har du kigget på de links jeg har skrevet ovenstående? Nu læser du ikke lige så selektivt som jeg gør vel? Her er en bid af beskrivelsen af push presses

Indications:

Athletes looking for shoulder strength/power/hypertrophy

Det er ikke nødvendigt, ej hellere gavnligt at hæve antallet af øvelser med mindre du har en meget go grund. Fokuser på eksplosivitet og kvalitet i din træning, det er det der gør dig eksplosiv, ikke en masse ekstra bodybuilder øvelser. De trætter dig og gør dig langsom.

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre ikke målt det. Men min bænk og squat gik op.

Jeg blev langt mere spændstig. Jeg blev overrasket da jeg begyndte at spille lidt hyggebold (basket) igen. Jeg havde fået et meget hurtigt førsteskridt!

Men dette er naturligvis blot mine subjektive opfattelse..

Jeg var desværre lidt hæmmet fysisk, da jeg fik skimnnebensbetændelse og akillessene betændelse, imens træningen stod på.

På det tidspunkt læste jeg idræt og havde sprint træning, volleyball og håndbold på samme tid. Det kunne mine ben ikke lide :(

Men håber det kommer til at spille for dig :D

Link to comment
Share on other sites

Links? kig på side 1 i denne tråd 

Well... det har jeg gjort, men jeg er næsten sikker på at jeg på et tidspunkt har forvildet mig hen et sted hvor man kunne vælge hvilken øvelse man gerne ville se, hvis jeg nu lige vil se en eller anden, eller vise en øvelse til en ven.... Jeg synes de er bedre vist på den der side end på getbig linket .... Men jeg kan ikke finde ud af at vælge en bestemt øvelse på den anden side der...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share