Astma en mulighed?


Tonseren
 Share

Recommended Posts

Jeg har problemer når jeg træner på høj intensitet. Det er lissom om hele kroppen blir træt inden benene syrer til, så jeg har luret lidt på om det mon kan være astma.

Der er dog ingen hvæsende vejtrækning, men det er lissom om jeg kan yde lidt bedre, og køre med højere intensitet når jeg virkelig koncentrerer mig om at trække vejret dybt og støde luften hårdt ud igen. Derudover danner jeg meget slim, men som sagt, ingen hoste. Den kommer kun om vinteren, og først når jeg er færdig med træningen, så kan jeg godt have behov for at hoste helt igennem...

Jeg har cyklet i 4 år efterhånden, så jeg burde da have en grundkondition der skulle kunne bringe mig udover det punkt hvor hele kroppen kører træt, og i stedet kunne syre mere til i benene og køre med højere intensitet...

Er der nogen der ellers har en forklaring på fænomenet? Jeg har tænkt mig at gå til lægen efter påsken, men det kunne jo være at der var andre der kendte til det, og kunne give lidt råd i ventetiden.

Edited by Tonseren
Link to comment
Share on other sites

Hej Tonseren.

Jeg er ikke læge og kan ikke stille en diagnose, men det du skriver om at skulle koncentrere sig om at skulle puste hårdt ud, og så føles det lidt nemmere, det er sådan jeg kan have det når jeg løber i Danmark. Og det er en slags anstrengelsesastma.

Hvis det du beskriver netop er sådan du har det i disse dage og ellers ikke normalt, så er der nok en mulighed for at du har høfeber. Det er ikke farligt, - bare irriterende.

Det er nok en god idé at gå til lægen.

:) meadow

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk haft det sådan så længe jeg kan huske, men har tilskrevet det til forkert træning mm.

Efter at jeg er begyndt at køre i klub, og min træning er kommet på skinner undrer jeg mig over manglende fremgang.

Jeg lider godt nok af græsallergi, men det er vist ikke sæson for det lige nu, men så kan der sikkert være noget andet allergi osse.

Jeg er ikke bange for at det skulle være farligt, men mere interesseret i at gøre det godt i løbene, men nu må det så være op til lægen at konstatere om jeg fejler noget, eller jeg simpelt hen er et skvat :o :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ville jeg mene at lægen godt kan vente lidt, indtil alle andre optioner er udelukkede. At du har lettere ved at træne, når du trækker vejret dybt ind er kun naturligt. Ved høje intensiteter arbejder kroppen anaerobt, så hvis du hjælper den lidt ved at give den noget ekstra ilt, kan den yde lidt mere.

Cykling og højintensitets vægttræning er to forskellige måder at træne på og kroppen tilpasser sig efter det arbejde du udfører mest. Dvs. hvis du træner meget udholdenhed, så er det svært for kroppen pludselig at træner tung styrketræning. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke læge og kan ikke stille en diagnose, men det du skriver om at skulle koncentrere sig om at skulle puste hårdt ud, og så føles det lidt nemmere, det er sådan jeg kan have det når jeg løber i Danmark. Og det er en slags anstrengelsesastma.

Er det noget du tager medicin for? Eller generer det ikke så meget?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke læge og kan ikke stille en diagnose, men det du skriver om at skulle koncentrere sig om at skulle puste hårdt ud, og så føles det lidt nemmere, det er sådan jeg kan have det når jeg løber i Danmark. Og det er en slags anstrengelsesastma.

Er det noget du tager medicin for? Eller generer det ikke så meget?

Ups, havde ikke set dit spørgsmål... :)

Nu bor jeg ikke i Danmark, men i Belgien og her får jeg kun astma ved løb i birkepollensæsonen som er ca. nu. Hvis jeg tager et par hiv "Ventoline 0,1 mg/dosis" før jeg løber er det knapt så slemt.

Har ikke prøvet Ventolinen ved løb i Danmark for nyligt uden for birkepollensæsonen - men vil huske det næste gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share