SKADET!!!


incognito
 Share

Recommended Posts

Så er den gal igen...... Jeg har løftet tungt i 4 (altså 4 uger før min pause) ugers tid nu og regningen er begyndt at komme. Det nederste af begge quadriceps er begyndt at blive ømt og min højre skulder var begyndt at klage over bænkpres osse (den har drillet i lang tid. Har haft smerter ved skulderpres, hvilket følgeligt er blevet udeladt, men ikke ved bænkpres - før nu). Der er osse begyndt at komme lidt træthed...

Så... jeg begyndte til fysioterapeut for to uger siden med min højre skulder og skruede ned for træningen. Efter jeg stoppede træningen, begyndte min venstre skulder osse at klage! Jeg løftede fredag i påsken, hvor den kunne mærkes efter bænkpres (faktisk begge skuldre) og har siden taget til indtil et maximum i forgårs, hvor det var ret galt....

Jeg er så højt motiveret (og stærk) som nogensinde og har planlagt at bulke i vildskab og så står skuldrene af!

Jeg ved ikke rigtigt hvad meningen med denne post er, men jeg skulle lige af med det......

(Jeg har tænkt mig at begynde at løfte på mandag og så bare gøre hvad jeg kan uden det gør ondt og iøvrigt få mig en fys tid asap.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også altid jeg har det på den måde. Når det går allerbedst og man løfter mest, så kommer de små skader - hvis man ikke holder pause (og hvem gider det, når det kører??), så kommer der en skade af en sådan størrelse, at man bliver tvunget til at holde en pause.

Det er skide uretfærdigt når nogen kan køre med kæmpe volume uden at smadre alle led i kroppen. Det giver en væsentlig fordel.

Du vender tilbage ;) sådan er det altid, men de pauser slipper nogle af os sq nok ikke for (siger jeg der har en bustet lænd for tiden :( )

Link to comment
Share on other sites

Nu siger du at du kører skulderpes, men du mener vel militærpres? Jeg talte engang med en sportsortopæd, der kom med den påstand at langt fra alle skuldre er bygget til at køre med stænger.

Skal du spare bicepssenen bør du nok også udelade Chins og kun fokusere på en horisontal trækøvelse for en periode.

Brug lidt tid på udstrækning af skulderen/brystet/biceps

Kør nogen træning for din bagskulder. Vær omhyggelig med at ha' fuldstændig kontrol med vægten i forhold til dine rows, hvor du formentlig tonser mere igennem. På testosterone.net finder du bla billeder og beskrivelse af bagskulder øvelser som lying side (rear) laterals osv. den alm. stående rear lateral med håndvægte som flest kender er ikke optimal i forhold til belastningen i hele bevægebanen.

Jeg tror ikke tiden er moden til at du kører HST med på forhånd programlagte vægte.

Det er skide uretfærdigt når nogen kan køre med kæmpe volume uden at smadre alle led i kroppen. Det giver en væsentlig fordel.

Den største forhindring i at opnå sine mål, tror jeg for mange

er skader og ikke kost eller træningsmotivation.

Jeg tror også at mange top bodybuildere når så langt som det gør pga at de er resistente overfor skader og restituerer hurtigt, snarere end det er noget andet...

****

Jeg selv kører 2-3 pas om ugen med presseøvelser, kun lidt over ca. 1/3 udgøres af patpres. Det fungere fint for mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har osse selv tænkt lidt over, hvad jeg har gjort anderledes nu i forhold til før og i særdelehed i forhold til de tidligere gange jeg har haft skulderproblemer. Og de ting jeg er nået frem til er:

Ingen bagskulder træning (jaja, rows tæller altså ikke helt dér)

Trekantarmbøjninger

Jeg er desværre enig i dine betragtninger om HST...

Jeg tror desværre den står på skåneprogram.......

Overhead pres er vel lige præcis mere problematiske i forhold til træningsskader end bænkpres, eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Overhead pres er vel lige præcis mere problematiske i forhold til træningsskader end bænkpres, eller hvad?

Både og...

Ved skulderpres skal du huske på at skuldrene trænes effektivt men med en del mindre vægt end ved bænkpres. Dvs skulderpres udsætter selve leddet for mindre belastning rent KG mæssigt end bænkpres.

Det er nok meget individuelt og genetisk betinget om det er bryst eller skulderøvelser der er mest belastende for skulderleddet.

Vægtløftnings inspirerede løft over hovedet som push presses bør du godt kunne køre uden problemer, det er lidt ligesom man kommer forbi det skulder kritiske område i bunden af løftet. men ved skulderøvelser generelt synes jeg ikke det gør noget at begrænse bevægeudslaget en smule. Mine 5 cents.

Op-prioriter intensitet/progression fremfor volume.

Eller hvis problemet er vedvarende må du bestille booke tid hos en ortopæd og få høvlet af, så der bliver plads inde i skulderen :w00t:

Link to comment
Share on other sites

update...

Jeg snakkede med min sportsortopæd om det og han mener at jeg roligt kan træne videre under forudsætning af at jeg ikke gør noget der gør ondt og laver passende genoptræning. Jeg var nede i går og prøve ganske forsigtigt af hvad skulderen kunne holde til og jeg passede virkeligt meget på, men - den er totalt ristet i dag......... jeg skal til fys i eftermiddag.

I deciderede overhead pressebevægelser, skal jeg skære meget af bevægebanen, for at undgå smerte. Men jeg har faktisk prøvet med lidt push press og det virker faktisk helt fornuftigt. Jeg er så småt begyndt at bevæge mig over i noget mere VL-agtigt og det her bliver måske et afgørende skridt.

Men jeg vil da godt nok gerne bænkpresse......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share