Timing af proteinindtag


træningsmaskinen
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt over (og afprøvet) timingen af protein-indtagelse.

De fleste steder angives optagelsen af protein at tage 2-3 timer (for almindeligt protein fra mad etc, mens der for nogle pulverprodukter hævdes at de optages hurtigere).

En undersøgelse som er her på motion-online der sammenligner indtag af pulver lige efter træning med indtagelse timer efter træning, viste at førstnævnte har MEGET større indflydelse på muskeltilvækst.

Ergo kunne man forvente at indtagelse af protein allerede før træning er optimalt. Selvfølgelig vil meget blod koncentrere sig omkring maven under træningen mens proteinet bliver optaget gennem tarmen. Men hvis man kun løfter jern og ikke laver kredsløb, er det alligevel anarobt arbejde.

Nu har jeg så prøvet en let version af overstående i et stykke tid (ca 1 måned), hvor jeg drikker ca 1/2 af proteinet før træning og så 1/4 løbende gennem træningen og 1/4 efter træningen. Ingen problem med maverumlen eller nævneværdige opkast-anfald (joke, ingen opkast). Umiddelbart virker min krop mere tilfreds med dette end før hvor jeg drak protein lige efter træning = mindre fedt, samme kropsvægt og mere styrke, uden dog at jeg vil konkludere hverken for eller imod endnu.

En trænings dag (for mit split) er f.eks. bryst, øvre bryst, fliers, kavelergang, triceps, mave. Dette betyder at før var brystet færdigtrænet ca 30 min før jeg spiste noget protein.

Jeg har også i et amerikansk blad set en anbefaling af alt protein før træning, men hvad mener I om dette?

Link to comment
Share on other sites

velkommen til :)

der er vist ingen uenighed vedr. udbyttet af at indtage protein i forbindelse med styrketræning.

Nyere undersøgelser har så også vist, at indtag før træning er bedre end efter træning.

Som du siger, er der en vis latenstid, fra man indtager protein til kroppen har optaget det.

Hvis kroppen så begynder at have brug for protein under eller lige efter træningen, er det jo logisk, at indtag lige før træning er bedst - hvis man ikke får problemer med maven, som du også påpeger :)

Link to comment
Share on other sites

Mange tak, kanon site og gode diskussioner her på siden.

Jeg læste den lidt hardcore-reference du gav:

"oral essential amino acid-carbohydrate supplement (EAC)" lyder for mig som kulhydrat/sukker opløsning.

Hvorimod mit protein er "rent" protein med næsten ingen kulhydrat. Jeg ved godt at dette ikke giver optimal muskelvækst men mit primære mål p.t. er at cut'te.

Link to comment
Share on other sites

Proteiner er opbygget af aminosyrer.

Nogle kan vi selv lave, andre kan vi ikke, dem vi IKKE kan lave kalder man for essentiele.

Her har man altså giver testpersonerne vigtige aminosyrer sammen med kulhydrat.

Håber det hjalp lidt, ellers spørg igen. Men jo, artikler kan godt være lidt sorte, hvis man ikke har en vis baggrundsviden, tag dig ikke det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak for forklaringen. Så hvis man kan antage at spisning af essentielle aminosyrer giver samme reaktion fra kroppen som protein (altså nedbrydningen af protein til aminosyrer er umiddelbar i maven), så er mit spørgsmål besvaret.

En anden grund til at jeg "spreder" mit protein-indtag er for ikke at få et stort insulin-peak (a.la. mange små måltider for at øge forbrændingen). Men givet at der ca går 60-70 minutter fra første indtag til sidste indtag er effekten måske marginal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share