Mælk


venaN
 Share

Recommended Posts

Ethvert barn ved at mælk er sundt, og man skulle gerne drikke en liters penge om dagen.

Jeg bruger derfor gerne mælk som proteinkilde når jeg har brug for det. Man skal jo så bare tænke på at der er ca. 3,4g protein / 4,2g kulhydrater og 1,5g fedt i en almindelig letmælk fra Arla.

Der vil altså sige der er flere kulhydrater end protein og næsten 50% fedt i forhold til protein, og da jeg gerne skal have 20g protein mindt, går jeg også en del fedt og kulhydrater indenbords.

Spørgsmålet er nu: Gør det en pind så længe det er "sunde" kulhydrater og "sundt" fedt?

I så fald er det sundere med minimælk?

Jeg ved en del piger der passer på figuren er bange for at drikke for meget mælk, fordi de mener de tager på af det pga. fedt og- kulhydratindholdet. Er det ren skaberi?

Jeg har drukket meget mælk gennem hele mit liv og har aldrig tænkt nærmere over det, men så tænkte jeg det kunne da være der var et par kloge hoveder på MOL, der gerne lige vil komme med en kommentar.

Har sikkert været oppe før, men da jeg ikke kunne finde noget kommer den i så fald lige igen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved en del piger der passer på figuren er bange for at drikke for meget mælk, fordi de mener de tager på af det pga. fedt og- kulhydratindholdet. Er det ren skaberi?

Ja, det er rent skaberi.

Hvorfor skriver du ikke også minemælks indhold ind og sammenligner de data. Der er helt sikkert mere fedt i minimælk. Og hvis man tager på af at drikke lidt mælk, så er det nok ikke den eneste kilde. Men mælk burde altså kun drikkes i moderate mgd., da overdrivelse ikke ligefrem fremmer evt. vægttab....

Link to comment
Share on other sites

Eller endnu bedre: drik skummetmælk. Stort set intet fedt og fornuftigt proteinindhold. Kulhydraterne slipper mam ikke for, men hvis man dyrker en smule cardio (3-4 timer om dagen måske :lol: ) burde det vel være OK.

Nu skriver du ikke hvor meget mælk du drikker, men hvis du har et proteinbehov omkring 100 gram/dag ?? får du dit proteinbehov dækket ved mindre end 3 liter. Og så "må" du ikke spise andet proteinoldingt som f.eks. kød. ;) Proteiner er jo også lig med Kcal og hvis du ikke bruger dit Kcal indtag, så tager du på. Så NEJ, det er ikke rent skaberi.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved en del piger der passer på figuren er bange for at drikke for meget mælk, fordi de mener de tager på af det pga. fedt og- kulhydratindholdet. Er det ren skaberi?

Ja, det er rent skaberi.

Hvorfor skriver du ikke også minemælks indhold ind og sammenligner de data. Der er helt sikkert mere fedt i minimælk. Og hvis man tager på af at drikke lidt mælk, så er det nok ikke den eneste kilde. Men mælk burde altså kun drikkes i moderate mgd., da overdrivelse ikke ligefrem fremmer evt. vægttab....

Jeg vil ikke kalde det rent skaberi. Jeg drikker 1 L skummetmælk om dagen og det fylder faktisk ret meget i det samlede kalorieindtag. Hvis det var letmælk ville det være tæt på 25% af mit samlede kalorieindtag.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere tråd - i denne tråd linkes der endda videre til andre tidligere tråde om mælk.

Så længe man holder sig til de fedtfattige mælkprodukter, så kan man spise/drikke en hel del. Man skal bare passe på ikke at komme til at få en for ensformig kost, så man kommer til at mangle diverse andre ernæringvigtige stoffer.

Skål :pint:

Edited by Soulfly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share