Salt og væskebalance ved arbejde omkring 12 timer


Cookiemonster
 Share

Recommended Posts

Jeg skal deltage i et race på lørdag, som kommer til at vare 12 timer. Min fødeindtagelse vil hovedsageligt vil komme til at bestå af vand, energibarer (Kulhydrater + lidt protein) suppleret med rosiner og nødder. De supplerende produkter skyldes hovedsageligt økonomi, men også fordi jeg bliver træt af de energibarer.

Disse fødeemner indeholder ikke så meget salt til at binde væsken, så jeg skal have fundet noget supplerende salt, men hvad?

Jeg har overvejet salttabletter, men hvad bruger I derude?

Krunsj

Edited by Cookiemonster
Link to comment
Share on other sites

Hvad med salt kringler eller salt stænger? De fordøjes hurtigt og indeholder en del salt. Ellers kan du jo overveje en salt/sukker opløsning. Den kan ikke være ret dyr at lave selv. Lidt dextrose, salt og noget fun light og så er du godt kørende. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde overvejet chips eller peanuts, men ikke lige saltstænger/kringler. Peanuts tror jeg nu er fede til min smag.

Da jeg kun skal have en camelbak med til drikkevarer, og den skal indeholde vand, så er energidrik udelukket.

Men måske bare tage 15-20 g bordsalt med, og så hælde noget ned i spiserøret. Det er jo nok den nemmeste og billigeste løsning, men Maxim eller highfive må da have lavet et dyrt produkt jeg kan bruge resten af min SU på...

Tak for hjælpen Hessel og John K.

krunsj

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal vare i 12 timer kommer du seriøst til at lide af saltmangel hvis du kun drikker vand. Hvorfor ikke blande lidt energidrik i vandet? Man kan jo også få noget der er smagløst, så man ikke skal drikke sådan noget sødt stads...

Ellers kan du jo skære lidt agurkeskiver med salt på, og så pakke ind i film, det er kanon til at få saltet til at glide ned...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været ude og sondere terrænet lidt, og diverse chips-produkter dur simpelthen ikke, da der er for lidt salt i (omkring 1-2%). Det vil sige at jeg skal indtage omkring 1 kilo chips ved indtagelse af 15 liter væske som ikke er helt urealistisk.

Salttabletter koster ca 30 kr for 100 tabletter (50 g natrium), men der gik lidt nærigprås i mig, så jeg holder mig til bordsaltet, så må vi se hvordan det går

Krunsj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share