Kalorie tælling


PaaKur
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg har inden for det sidste år tabt mig 23Kg via vægvogterne + styrketræning .. som min vægt er nu er jeg sådan set tilfreds men vil gerne have min fedt % længere ned.

Jeg har gået og leget lidt med ideen om kalorie tælling men kan ikke helt se hvordan det hænger sammen

Eks: (via vægtvogterne spiser man 300g grønt 2 gange om dagen + en hulens masse kød)

via http://www.madprocenter.dk/eatables.asp har jeg fundet at gulerødder har en fordeling: 8.58% fedt, 84.52% kulhydrat og 21.25% protein.

hvis jeg regner efter:

300*84.52/100 * 4 kulhydrater/gram = 1011.00

300*21.25/100 * 4 protein/gram = 63.75

300*8.58/100 * 9 fedt/gram 25,74

----------------------------------------------------------

Ialt 1100,49 kalorier ..

Det jeg ikke forstår er at hvis jeg skal indtage ca 1500-1900 kalorier om dagen må jeg faktisk kun spise de grønsager og lidt kød .. kan det passe ? eller har jeg overset et eller andet

/Kim

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sådan at gulerødder udelukkende består af proteiner, kulhydrater og fedt. Glem alt om de % og find nogle rigtige tal.

Jeg har fundet ud af der er 1 g protein, 10,1 g kulhydrat og 0,2 g fedt i 100 g gulerødder. Det giver således 300 * (1/100 * 4 + 10,1/100 * 4 + 0,2/100 *9) = 138,6 kCal.

Edited by Breaker_TG
Link to comment
Share on other sites

Spis fedtfattigt, vel at mærke uden at være fedtforskrækket, for nogle fedtsyrer er vigtige for vores trivsel og vores sundhed. Fortsæt med at spise mange grøntsager og frugt. Lyt til din fornuft, det er meget lettere end at tælle alle de kalorier. Når du har været på vægtvogterne, har du nok også lært lidt om, hvad man må få meget af, og hvad man må få lidt af. Men med hensyn til kvantum af det intagne mad, så lyt lidt til din krop. Hvis du føler at du ikke har brug for at spise meget, så lad være (uanset om det er sund mad eller ej). Kombiner med kredsløbs/konditionstræning, så garanterer jeg for at din fedtprocent vil falde.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke forstår er at hvis jeg skal indtage ca 1500-1900 kalorier om dagen må jeg faktisk kun spise de grønsager og lidt kød .. kan det passe ? eller har jeg overset et eller andet.

Hvis du kun må få 1500 Kcal om dagen, så er der stort set kun plads til grønsager og lidt kød. Det har du fuldstændig ret i. Men nu er 1500 Kcal altså heller ikke ret meget. Sandsynligvis endda kun det halve af dit ligevægtsindtag. Så ta' det bare helt roligt og tæl lidt mere på de der Kcal-fætre.

Og Rizzo: din appoch er da fin, hvis man er lykkelig i sin tro. Jeg kan nu bedst lide at VIDE. Men det er resultatet der tæller, så midlet er underordnet.

Link to comment
Share on other sites

Til Rønne:Det er godt hvis det virker for dig.......midlet er underordnet, hvis bare man spiser sundt og tænker på at det er næringsrig kost. Du vil VIDE, det er også OK hvis det virker for dig. Jeg har brugt rigtig mange år på at tabe mig og lægge det på igen, og lidt ekstra ovenpå igen. Har fundet ud af, at det der virker bedst for mig, er at lytte til hvad min krop fortæller mig. Har også lært, at vi alle burde lytte lidt mere efter, idet din krop ved hvad den har brug for. Nøjagtig på samme måde, som hvis "din krop fortæller dig" at du er ved at blive syg. Har nu tabt mig 25 kilo ved at være mere opmærksom på min krop, og ved at lægge min kost om udfra tanken om at spise frugt, grønt og protein. (og være forsigtig med udelukkende at spise hvidt brød).

PAAKUR: Men tilbage til det det handlede om i første omgang: Få en fedtprocentmåling et sted, hvor du får en udskrift med (TANITA vægte). På udskriften kan man som regel se, hvor mange kalorier man har brug for. Maskinen udregner det udfra din højde, vægt, fedtprocent, knogle og muskelmasse. Brug den udskrift som udgangspunkt for, hvor mange kalorier du har brug for. Til Rønne kan jeg sige: det er meget forskelligt for os allesammen hvor mange kalorier vi har brug for. Desuden, efterhånden som man taber sig, falder kaloriebehovet.

Du kan købe kalorietabeller, hvor der også står om fedtindhold mm. for de forskellige madvarer (man kan få nogle i lommeformater, der er praktiske at have med i byen).Jeg har også startet med at tælle kalorier, men fandt hurtigt ud af, at det nogle gange var et kæmpe arbejde. Man gider ikke at holde øje med kalorierne ret mange måneder. Desuden, er der som regel nogle madvarer der ikke står på de lister, så man skal alligevel selv regne det ud, udfra varedeklarationen på varerne, og hvis man selv f.eks bager et brød, er det endnu mere besværligt.....men det er jo selvfølgelig bare min vurdering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu vi er ved kalorie-tælling - jeg kiggede lige på de forskellige sider... Jeg kan ikk finde et tal for hvor mange kalorier der er i en Pepsi dåsecola (fra grænsekioskerne)... - det står ikk angivet på dem - kun på Pepsi Max'erne - de tør nok ikk angive det på de andre :bigsmile:

Jeg har en lidt overvægtig lillebror og han cykler på en kondicykel med kalorietæller på (ved godt det ikk er præsist) - men jeg vil gerne klarlægge hvor mange kalorier der er i sådan een, så han ligesom kan se hvor lang tid han (circa) skal motionere extra for at forbrænde den cola... Bare for at hjælpe ham lidt :)

Link to comment
Share on other sites

Det er min opfattelse at kcal.tælling kan være et nyttigt værktøj til at lære hvor meget der egentlig er i den kost man spiser. Jeg har selv været på kur med herbalife i 12 måneder og tabt 25 kg, der tæller man ikke kcal, men erstater 2 måltider om dagen med en shake, og så spiser man ellers normalt et måltid. Måltiden er ikke begrænset af et bestemt kcal indtag, men det anbefales self. at grøntsager mv. udgør mindst 50-70% af tallerken og kød ca. 20-30% - resten kan så fyldes af pasta, kartofler mv. hvis man er til den slags. Dog fik jeg af vide at hvis jeg ville tabe mig hurtigere skulle jeg droppe pasta og kartofler og den slags. Det skal lige nævnes at jeg IKKE trænede på nogen måde mens jeg var på diæten.

Mens jeg var på kur havde jeg intet begreb om kcal og kulhydrat indtag som sådan - men det virkede fint. Nu er jeg så begyndt på at cutte/mild CKDdiæt (plus jeg træner 3-4 gange om ugen), og vejer og tjekker self. alt hvad jeg spiser, og syns egentlig jeg lærer mere om madvareres indhold og deres virkning end jeg gjorde på en "normal" slankekur med herbalife f.eks.

Jeg må indrømme at selv om jeg ikke indtager ret mange kcal om dagen, så er det sq ti gange federe at spise 6-7 gange om dagen og være mæt hele tiden, end at fylde sig med pulvermad - og syns også jeg lærer meget mere om at lave spændende mad og energiindholdet i mad mv.

Tror det er en god ide for nybegyndere at måle sit kcal indtag, veje og tjekke sin mad - for på den måde at finde ud af hvor lidt eller hvor meget mad man egenligt kan tillade sig at spise, hvis man vil tabe sig. De mere erfarne kan self lytte til deres krop, og har desuden også erfaringen sikkert med at lave fedtfattigt og kcal. lavt mad :-)

Det er trods alt lidt svært at finde ud af hvorfor man tager på under en diæt, hvis man ikke ved hvor meget og hvad der er i den mad man indtager.

my 5 cents.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share