Hjælp til HST


Glud
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Nu har jeg trænet rimlig seriøst (4-5 gange om ugen) i 3-4 måneder (havde ikke trænet før) og nu da jeg er kommet godt ind i mange af øvelserne og også set resultater, har jeg fået lyst til at prøve et HST-program, da det er min opfattelse at mange - af jer mol'ere - der har haft gode resultater med det.

Jeg har læst en del af trådene om HST og andre trænings-fif igennem, men har stadig nogle spørgsmål jeg håber at kunne få svar på.

Mine stats er:

Hankøn

Højde 177 (mener jeg)

Vægt 79 kg

Alder 21

Jeg havde tænkt mig at mit HST-program skulle indeholde følgende øvelser:

Squart

Hase-curl

Træk til bryst

One arm DB row

Bænkpres

Military

Triceps pulldown

Lat. raises

Alternating DB biceps curl

Mavebøjninger af forskellige slags

Hyper-extension (for lænden)

Dip

Pullup (smalt underhåndsgreb)

De to sidste øvelser kan jeg ikke lave 15 af men vil stadig gerne have dem med, er det dumt?

Ellers vil jeg gerne høre komentare og meninger om øvelsesvalget, for mange, for lidt, nogen der mangler, nogle der er overflødige.....

JA!!Jeg ved godt der nærmest er en dødssynd at ikke står dødløft nogen steder, men jeg er ikke meget for at lave den, da jeg ikke har nogen der klan vise mig korekt teknink.

Når jeg skal lave max test i 15 RM 10 RM og 5 RM kan jag så lave dem all samtidigt og skal man tage 15 RM først eller 5 RM først og hvordan regner man det ud til mave og lænd øvelserne, og hvad med squart skal jeg lægge min kropsvægt oven i det jeg har på stangen?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se du ikek er så meget for dødløft, men jeg vil alligevel foreslå den :tongue: Når man kører HST og starter på lete vægte, så er det faktisk en ideel måde at få teknikken ind under huden. Læs lidt om det hist og her på siden, og se nogle videoer (Jeg ved TJ har skrevet en artikel om dødløft på getbig.dk). Hvis du får den øvelse med, så kan du droppe din hasecurl og hyperextensions. Endvidere kan du (det behøves dog ikke, hvis du føler du kan holde til det), at skifte mellem squat og dødløft, hvert træningspas.

M.h.t. cardio, så er der fordele ulemper ved begge ting. Men hvad er dit mål med cardioen? Skal du tabe dig, eller er det bare hygge træning, for at få kondition, oder?

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Det med cardio'en er fordi min bodega-muskel er lidt for stor, og jeg kan se at de seneste par måneder hvor jeg har trænet, både BB og cardio har jeg tabt mig lidt, men øget min muskelmasse, så jeg kan se at det godt kan lade sig gøre at både smide fedt og tage på i muskelmasse. Og da jeg ikke har nogle specifikke mål med min vægt størrelse bortset fra måske at få hævet tyngtepunktet lidt (arme skuldre bryst ryg) og et vaskebræt måske, mente jeg det ville være godt at kombinere det.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare være opmærksom på, at såfremt du forsøger begge dele, så bliver ingen af dem 100% optimale.

Men jeg tror måske jeg vile smide noget middelintensitet cardio ind på dagene imellem dine HST træningspas. Cardio går jo udover restitutionen, og jo højere intensitet, jo mere restitution. Ulempen ved at gøre det på ovenstående måde er jo så at benene aldrig får helt fri til at restituere.

Du kan også (gør jeg selv i øjeblikket, men mest pga. knaphed i tid) smide cardioen ind før eller efter dit HST pas, med det får du træningsfrie dage til at restituere i, men omvendt, så er det lang tid hvor man træner ad gangen, så man samtidig skal restituere mere pr. træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share