Nu er jeg ved at være træt af T-mag


incognito
 Share

Recommended Posts

Jeg ser enormt mange referencer til T-mag for tiden og det irriterer mig grænseløst. Skribenterne er okay, ikke rigtigt gode, men okay. Deres basalviden er okay og de slipper udenom de allerværste brølere, men de laver altså mange fejl og deres retorik lader i bedste fald meget tilbage at ønske.

Formålet med denne tråd er at jeg gerne vil hive fat i noget af det de skriver og komme med lidt faglig kritik. Specielt på grund af den meget skråsikre T-mag/Chad Waterbury/Coach Nichols/whatever retorik, som er til at lukke op og skide i.

Først, fra denne tråd, hvor følgende post optræder

Hæfter latissimus dorsi ikke helt nede på hoftebenskammen? Kan man ikke på en eller anden måde lægge større pres på den nederste del fremfor den øverste? 

Så vidt jeg erindrer hæfter latissimus på fascia thoraco-lumbalis og kun med ganske få accesoriske snipper ned på christa iliaca (hoftebenskammen.

Mht. regionær hypertrofi er der ikke noget der tyder på at man kan styre hvilken del af en given muskel vokser.

Måske vil man i fremtiden kunne ændre fokus en anelse fra en del til en anden. Men lige nu er der ingen klar viden om dette.

her er en fremragende artikel, der diskuterer dette emne.

Og dette link har jeg taget mig kærlig af. Det er iøvrigt på ingen måde ment som en kritik af poul qk.

Fibertingen har generelt ikke nogen/meget lille relevans. Den selektive type 2 aktivering under eccentrisk arbejde har ikke nogen relevans i denne diskussion da man ved at erstatte noget af sin træning med den nævnte eccentrisk, vil tilføre det samme stimulus til type 2 fibrene og et mindre til type 1. Noget vundet? Jeg tror det ikke.

Rigtigt nok så har studier vist at træning i quadriceps og triceps har givet længdedifferentieret hypertrofi, men hvis jeg husker artiklen korrekt, hypotetiseres det at det kun i endog meget ringe grad har noget med øvelsesvalg og mere handler om en adaption, der skal sikre den mest hensigtsmæssige biomekanik. Det er aldrig blevet bevist at bestemte øvelser/aktiveringsmønstre har medført differentierede ratioer af vækst forskellige steder i muskler. Det er sansynligvis bare den måde forskellige muskler vokser på.

Compartmentalizationtingen er osse BS. Man kan finde flere sådanne muskler, e.g. deltoideus, som indeholder flere compartments med forskellige roller i bevægelser og dermed forskellige muligheder for træningsdifferentieret hypertrofirespons. Men det kan ikke ekstrapoleres til andre muskler, der ikke ligger rundt om et led, som trapezius og deltoideus.

Der er ikke udbredt enighed om det med den differentierede mavetræning, heller. Det er blevet postuleret at de forskelle man har målt med EMG i de forskellige maveaktiveringsmønstre, ikke hidrører fra en anderledes aktivering af rectus abdominis og transversus, men pyramidalis, en muskel der sidder henover det nederste af bugen, som kun omkring 10-20% af mennesker har. Pyramidalis bidrager iøvrigt på ingen måde overhovedet til den eftertragtrede 6/8/10-pack, da den ikke er opdelt på denne måde.

Endeligt nås der frem til følgende konklusion:

It is possible to change the shape of your muscles!

Hvilket manden HELT sikkert ikke ville kunne forsvare positivt fagligt, der der ikke foreligger noget materiale man kunne lave en eventuelt positiv bevisførsel med.

Jeg vil snart tage det næste stykke T-mag litteratur under kærlig behandling......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share