Skinnebensbetændelse


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem mange år haft tilbagevendende problemer med skinnebensbetændelse. I den forbindelse har jeg overvejet om styrketræning af tibialis anterior f.eks. som vist her kan forbedre/forværre, forebygge/fremkalde tilstanden.

Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Lavintensiv, højreps styrketræning samt udstrækning af både lægmuskulaturen og tibialis ant. vil være godt for gennemblødningen af musklen og kan afhjælpe infiltrationer og arvæv efter betændelse, og hvad du nu ellers har skrabet sammen. Massage af tibialis anterior med kamfergel (når der ikke er akut betændelse) eller Feldengel er også godt.

Og så er pause fra løb i en uges tid et must, desværre :unsure:

Prøv også at kigge på sportnetdoc.dk :)

...

Glemte lige: Skyl skinnebenene i koldt vand efter løbeturen i genoptræningsfasen..

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Jeg købte det ved Matas, det koster vist ca. en halvtredser for en tube i tandpastastørrelse :)

Jeg ville lave styrketræningen på ikke-løbedage. Det er ikke sværgodstræning du skal lave, men simpelthen aktivering af musklen til den er varmet op og smidig. Styrketræning kom jeg dog aldrig rigtig i gang med.

Jeg var nok ikke så langt ude som du er med skinnebensbetændelse (det nåede ikke at sætte sig i knoglehinden, men var blot infiltrationer i mm. tibialis anteriores) - og det var virksomt med:

1) en uges pause fra løb

2) massage af tibialis ant. med Felden eller traumegel og sov med sokker på

3) koldt vand på lige efter løb i 5 minutter da jeg lige så stille startede løb op igen, med ture á 10 minutter.

Herudover fik jeg tilpasset mine løbesko (lagde en sål mere ind i dem og ændrede snøremetoden). Held og lykke :)

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

->AF: Tak for rådene. Jeg vil prøve med gelen, lidt massage og varme sokker om natten (også supersexet, håber kæresten overlever :bigsmile:).

Jeg har en teori om, at det er roningen på Concept II, som jeg har kombineret løbet med, der er skyld i betændelsen. Efter løb roede jeg gerne 5-6 km fordi løbet ikke var så intensivt, men den måde foden sider på i maskinen trækker vist hårde væksler på tibialis. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share