Bulk og sund?


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Jeg har lidt problemer med at få nok kcal indenbords, så jeg vil gerne have nogle gode råd til, hvordan jeg kan gøre det. Det skal være via min kost og *ikke* i form af proteinpulver.

Umiddelbart har jeg fyldt solsikkefrø i mine havregryn, og jeg tænker på at spise en lille pose flæskesær (50g giver 30g protein og 500kcal) hver dag.

Andre forslag? :)

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidt problemer med at få nok kcal indenbords, så jeg vil gerne have nogle gode råd til, hvordan jeg kan gøre det.

Det var godt nok lidt af et luxusproblem ;) Du kunne jo starte med nogle af de energitætte produkter som pasta, ris, juice, nødder osv. hvis det udelukkende er kalorieindtaget der skal op. Forebered evt. mad i større portioner, således at du kan dele det op i mindre og dermed hele tiden har noget liggende - det skal være nemt og hurtigt at putte i hovedet. Tag evt. udgangspunkt i nogle retter du i forevejen syntes godt om og hold dig til kvalitets produkter der indeholder vitaminer og mineraler. Idéen med flæskesvær har jeg svært ved at se fornuft i - kvaliteten af aminosyreprofilen er i bedste fald elendig - altså lig junk ! Solsikkefrøene er en glimrende idé !

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Det er jo altid dilemmaet når man bulker:

Skal man æde alt hvad remmer og tøj kan holde af madvarer med højt indhold af energi i form af fede madvarer, hvor kalorieindtaget og ikke sunheden er først, dvs. fløde, chips, osv.

ELLER skal man stadig leve "ugeblads"sundt og spise masser af grøntsager og ikke får for meget mættet fedt, sukker, osv.

Den øverste metode er klart lettest, mest fornøjelig, og sandsynligvis også langt mere effektiv, idet man jo dårligt kan få nok grøntsager ned til højt energioverskud. Den nederste metode er naturligvis langt sundere. Så kan man jo selv vælge.

Jeg ville holde mig fra mættet fedt, selvom jeg bulkede, og istedet klemme nødder ned og hælde olie i mine shakes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår dem ikke min godre Hr.Kirchebrandt.

Først skriver du at du vil bulke på en "sund" måde. Derefter skriver du, at du ikke vil spise proteinpulver, men overvejer at spise flæskesvær. Umiddelbart så syntes jeg, at deres opfattelse af hvad der sundt er en smule underlig.

MEN tilbage til emnet.

Nødder er perfekt som "Sund" bulkmad. De indeholder både "sund" fedt og masser af proteiner i en rimelig kvalitet. Jeg vil dog anbefale ikke kun at sætte fedt mængde op, men også mængden af kulhydrat. Gør du det vil du formodentligt kunne mærke en forøget mængde energi til træningen.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Flydende kcal med minimalt fedtindhold ;)

Der er ikke noget som 100 gram flydende kulhydrater - de mætter ikke overvældende, de er nemme at indtage, de kommer som oftest i praktiske tetrapakker og så kan de fås i en uendelig vifte af smagsvarianter. Om det måtte være cacaomælk, sodavand whatever styrer du selv.

Hvis du allerede har fået dine proteiner og sunde fedtsyrer, så er det bare at toppe op med flydende kulhydrater hvis appetiten halter ;)

Link to comment
Share on other sites

Først skriver du at du vil bulke på en "sund" måde. Derefter skriver du, at du ikke vil spise proteinpulver, men overvejer at spise flæskesvær. Umiddelbart så syntes jeg, at deres opfattelse af hvad der sundt er en smule underlig.
Ja, det var nu også bare tankespind mht flæskesvær. Jeg kan godt se, at det høje indhold af mættede fedtsyre er uhensigtsmæssig.
Der er ikke noget som 100 gram flydende kulhydrater - de mætter ikke overvældende, de er nemme at indtage, de kommer som oftest i praktiske tetrapakker og så kan de fås i en uendelig vifte af smagsvarianter. Om det måtte være cacaomælk, sodavand whatever styrer du selv.

Igen - kigger vi på sodavand/juice/kakao med sundheds-briller, er det så hensigtsmæssigt at få 1000kcal fra hver dag? :unsure: Ellers et godt forslag.

MEN tilbage til emnet.

Nødder er perfekt som "Sund" bulkmad. De indeholder både "sund" fedt og masser af proteiner i en rimelig kvalitet. Jeg vil dog anbefale ikke kun at sætte fedt mængde op, men også mængden af kulhydrat. Gør du det vil du formodentligt kunne mærke en forøget mængde energi til træningen.

Problemet med nødder (og egentlig også frø) er, at jeg har en tendens til at få forkølelsessår i udbrud, når jeg spiser meget af den slags mad. Det gælder også mad-gelatine og chokolade. :( Så ... jeg bliver nødt til at styre uden om dem.

Hvad har jeg så tilbage af muligheder?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Ser intet skadeligt i brugen af flydende kulhydrater under en periode med vægtøgning som mål. Det er måden at gøre det på for os som har svært ved at spise ;)

Incognito gør det samme med cacaomælk (2 liter om dagen så vidt jeg husker)... bulkmeister2000 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med nødder (og egentlig også frø) er, at jeg har en tendens til at få forkølelsessår i udbrud, når jeg spiser meget af den slags mad. Det gælder også mad-gelatine og chokolade.  :(  Så ... jeg bliver nødt til at styre uden om dem.

Hvad har jeg så tilbage af muligheder?

Hr. K

Seriøst ? :blink: Jeg lider nemlig også af forkølelsessår, men oplever ikke selv udbrud ved at spise noget bestemt og har heller aldrig hørt om andre der gør det...

Efter min mening kan du altså godt drikke matilde mens du bulker uden at det gør noget...

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser en typisk maddag ud?

Hvis du ikke har noget imod (flere) havregryn, så er sådan en tallerkenfuld med mælk og gerne lidt sukker 500-800 gode kilokalorier lige i skuffen.

Et par ekstra proteinshakes ville heller ikke skade (i mælk naturligvis) og et bananer, evt. blendet i skal nok hjælpe påvej også.

Link to comment
Share on other sites

½ liter sødmælk

1 dl fløde

2-3 modne bananer

3 spsk kakaopulver, gerne en billig slags

100g havregryn

2 fede spsk peanutbutter

30g proteinpulver

Blend og nyd (og bliv bulket)

Det ovenstående er kun et forslag til hvordan hverdagen kan blive federe med flydende kalorier. Der er ingen undskyldning for ikke at kunne tage på! Ingen!

Link to comment
Share on other sites

½ liter sødmælk

1 dl fløde

2-3 modne bananer

3 spsk kakaopulver, gerne en billig slags

100g havregryn

2 fede spsk peanutbutter

30g proteinpulver

Blend og nyd (og bliv bulket)

Det ovenstående er kun et forslag til hvordan hverdagen kan blive federe med flydende kalorier. Der er ingen undskyldning for ikke at kunne tage på! Ingen!

Jeg elsker simpelthen din tilgang til bulk, Jsc! KISS-princippet fejler sjældent. B)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser en typisk maddag ud?

Hvis du ikke har noget imod (flere) havregryn, så er sådan en tallerkenfuld med mælk og gerne lidt sukker 500-800 gode kilokalorier lige i skuffen.

Et par ekstra proteinshakes ville heller ikke skade (i mælk naturligvis) og et bananer, evt. blendet i skal nok hjælpe påvej også.

En typisk maddag for mig ser således ud;

Morgenmad: 150-200g havregryn opblandet med solsikkefrø og rosiner + 4 dl letmælk.

middagsmad: 4 skiver rugbrød med diverse pålæg. + 0.5L mælk

Eftermiddagsmad: 4 skiver rugbrød med pålæg.

Aftensmad: 200g kød + 250 ukogt pasta/100g ukogt ris + 200g grønsager.

Og i løbet af dagen ryger der ca. 2L grøn te ned også.

Og på træningsdage drikker jeg 1L kakaomælk og spiser en portion havregryn efter træning.

Hr. Kirchebrandt

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Kongebulkermaden er økologisk peanutbutter, på grovpast med banan og honning.

Skylles naturligvis ned med cocio (liebhavernes favorit cacaomælk ;)).

Du spiser ingen æg?

Er det også pga allergi eller er det fordi du er bange for cholestrolen?

Det er almindeligvis ikke dit indtag af cholestrol der styrer dit cholesteroltal, men derimod indtaget af mættet fedt og transfedtsyrer... Så æd æg. Dejligt kcal tæt :)

Link to comment
Share on other sites

Du spiser ingen æg?

Er det også pga allergi eller er det fordi du er bange for cholestrolen?

Jeg har ikke allergi :) Æg har jeg slet ikke tænkt på. Det kunne da være en fin ide at spise det som pålæg.

Peanuts er ikke gode for mig - igen de skide forkølelsessår. <_<

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke smide et mellemmåltid ind før frokost og et lige inden sengetid? Du spiser jo kun 4 gange om dagen - så tror da f..... at du ikke kan gaine. Desuden skal din krop da gå meget lang tid uden energi fra aftenmad og til morgemad - det dutter ikke :teachingfinger:

Du drikker lige så meget grünes the, som jeg gør....mon ikke du kunne halvere det og så få plads til lidt kalorier i mavsen i stedet for? Det the fylder jo bare op uden at give kcal.

Gode spiselyst :4eat:

Snoopy

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Apropo bulk og æg:

INGREDIENSER

12 æg

1/2 liter piskefløde

50 g revet gruyere ost eller emmentaler

Hvid peber og salt

1 skalotteløg eller 1/2

almindeligt finthakket løg

Smør til stegning

Pisk æg, fløde, ost, salt, peber og løg sammen. Hæld det på en brandvarm pande og når æggemassen har sat sig og er mørkegylden, vendes den på en tallerken. Serveres med ristet rugbrød.

Husk låget i 2 minutter.

Link: www.omelet.dk under Nicolai Kirk - "En klassiker fra Vesterbro".

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share