Kommentarer til træningsprogram


jensC
 Share

Recommended Posts

hej allesammen!

dette er første gang jeg skriver et indlæg, men jeg de sidste par uger kigget meget her i diskussionsforaet. Jeg har også læst meget i bøger og på nettet for at finde ud af noget om styrketræning, og jeg kan faktisk det latinske navn på ca. 25 muskler! :)

Nå, men nu til sagen!

Jeg er 16 år og jeg har trænet 2-4 gange om ugen i de seneste 5 måneder. Jeg træner hjemme og jeg har en justerbar bænk, håndvægte og vægtstang til rådighed. Jeg træner primært for at få større muskelmasse.

Her indtil for 14 dage siden trænede jeg hele kroppen 3-4 gange om ugen, men nu er jeg begyndt på dette 2-split program:

Tirsdag og fredag:

Bryst:

Bænkpres: 4*6-10

Skråpres: 4*6-10

Flat fly: 4*8-10

Skuldre:

Lateral raises: 4*8-12

Upright rows: 4*8-10

Sideløft:4*8-10

Siddende bend-over lateral rises: 4*8-10

Triceps:

Bænkpres med smalt greb: 4*8-10

Liggende triceps pres: 4*8-10

Siddende triceps stækning med begge arme: 4*8-10

Onsdag og søndag:

Ryg:

Bent-over row: 4*8-10

One arm row: 4*8-10

Ben:

Squat: 4*8-10

Bencurl: 4*8-10

Benstækninger: 4*8-10

Læghævninger: 4*15-12

Biceps:

Bicepscurl m. Håndvægte: 4*6-10

Bicepscurl m. Lige stang: 4*8-10

Underarme:

Wristcurls: 4*12

I er meget velkomne til at skrive hvad i synes om dette program og om der nogle ting der kan forbedres!

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Skuldre:

Lateral raises: 4*8-12

Upright rows: 4*8-10

Sideløft:4*8-10

Siddende bend-over lateral rises: 4*8-10

Sideløft er det ikke det samme som lateral raise?

Lateral raises og Upright rows træner præcis det samme (med undtagelse af at biceps indrages i sidstnævnte). Lateral raise er på sigt sandsynligvis det sundeste af de to muligheder.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

sideløft er den øvelse hvor man står med en håndvægt i hver hånd ned langs siden, og der efter løfter ud fra siderne til håndvægtene når hovedhøjde. øvelsen træner primært lateral deltoid. Jeg tror ikke at det er en særligt kendt øvelse :)

Link to comment
Share on other sites

sideløft er den øvelse hvor man står med en håndvægt i hver hånd ned langs siden, og der efter løfter ud fra siderne til håndvægtene når hovedhøjde. øvelsen træner primært lateral deltoid. Jeg tror ikke at det er en særligt kendt øvelse :)

også "kendt" som lateral raise ;)

Link to comment
Share on other sites

Mavemusklerne fungere på nøjagtig samme måde som dine andre muskler, derfor skal de også trænes på same måde.

Dvs. med en belastning der tillader mellem 5 og 15 gentagelser, ellers vil det tage betydligt længere tid at få den ønskede virkning - større mavemuskler (vaskebrættet).

Det er rigtigt at de stimuleres i andre øvelser, hvis du altså spænder dem under disse, det er bare ikke nok.

Jeg tager gerne mine mavebøjninger mellem sættene af de andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Mavemusklerne fungere på nøjagtig samme måde som dine andre muskler, derfor skal de også trænes på same måde.

Dvs. med en belastning der tillader mellem 5 og 15 gentagelser, ellers vil det tage betydligt længere tid at få den ønskede virkning - større mavemuskler (vaskebrættet).

Det er rigtigt at de stimuleres i andre øvelser, hvis du altså spænder dem under disse, det er bare ikke nok.

Jeg tager gerne mine mavebøjninger mellem sættene af de andre øvelser.

kan man godt få en flot six-pack ved bare at træne med egen kropsvægt?

Link to comment
Share on other sites

Det komer an på flere ting:

- Du bør træne med en belastning så du "går død" et sted mellem 5 og 15 gentagelser, det vil stimulere muskelvæsksten bedst. Belastningen kan øges ved at holde en - eller flere - vægsskive® bag nakken, eller ved incline crunches.

- Men sixpacken bliver først for alvor synlig, når din fedt% er relativt lav.

Edited by Glud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share