DOMS


Bambam
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vi kender alle den fede følelse af en doms-præget krop, men ind imellem kan det næsten hæmme én i det daglige. Selv bruger jeg en cykel - eller løbetur til at få pumpet lidt blod gennem systemet. Har i andre nogle fif til hurtigere at få domsen ud af kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Incognito¸ fordi det giver den der fede følelse vi alle kender ;)

Der er ingen kendte videnskabeligt opbakkede metoder til reduktion af DOMS. Selv syntes jeg dog¸ det i højere grad er den medfølgende stivhed¸ der virker haemmende. Og den kan man udmaerket reducere ved at straekke grundigt og langsomt ud efter endt traening.

Ellers er det bare at holde sig i gang. Sålaenge man forbliver varm¸gør det ikke så ondt.

Link to comment
Share on other sites

For mit eget vedkommende virker følgende. Sørg for at få rigeligt at spise. De dage hvor jeg ikke får nok at spise efter træning er DOMS værre dagen efter. Rådet virker selvfølgelig ikke så godt hvis man er på slankekur ;) Som Incognito skriver hjælper det også at være lidt aktiv. Her hjælper det for mit eget vedkommende også at strække ud efter den lette aktivitet. Jeg bliver sikkert stenet for at skrive at det hjælper at strække ud, men det hjælper for mig.

Link to comment
Share on other sites

Incognito¸ fordi det giver den der fede følelse vi alle kender ;)

Der er ingen kendte videnskabeligt opbakkede metoder til reduktion af DOMS. Selv syntes jeg dog¸ det i højere grad er den medfølgende stivhed¸ der virker haemmende. Og den kan man udmaerket reducere ved at straekke grundigt og langsomt ud efter endt traening.

Ellers er det bare at holde sig i gang. Sålaenge man forbliver varm¸gør det ikke så ondt.

NÆ! Der findes mange, sikkert hundredevis af undsøgelser hvor man har undersøgt om udstrækning efter træning nedsætter DOMS fra belastningstræning. Det gør det ikke.

Der er til gengæld sandsynligvis noget at hente i at være i overskud med hensyn til væske og diverse nutrienter. Men det vil kun forbygge opståen af DOMS og ikke fjerne allerede eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share