Rygprogram - hjææælp!


Ripley
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg (33-årig Q)er ny bruger af dette site. Jeg har haft kigget lidt rundt i MOL's forum gennem noget tid. Det er alletiders, men jeg har ikke helt fundet det, jeg leder efter - nemlig et godt rygprogram. Gennem ca. 2 år har jeg haft store rygproblemer (smerter, ofte tilbagevendende hold, osv.) og der er ikke andet at gøre end at træne det væk, har jeg fået at vide. Gennem noget tid har jeg trænet gulvøvelser derhjemme. Nu har jeg fået adgang til et motionsrum med diverse sjove maskiner, som jeg er begyndt at "lege" lidt med. Jeg kommer kun til at træne 2 gange om ugen, ca. en time ad gangen, pga. manglende tid. De andre dage, vil jeg så fortsætte med gulvøvelserne hjemme. Disse har jeg nogenlunde styr på. Men hjææælp - hvilke øvelser skal/må man lave med maskiner, når man har en svag ryg (især lænd), der skal hjælpes på vej?

Alle forslag modtages med kyshånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hej velkommen til!

Er der håndvægte og stænger evt. elastikker?

Maskiner: romaskine med kabel? Kabel træk ovenfra? Bænk til ryghævninger/hyperextensioner? Siddende bagoverbøjning/hyperextension maskine? Omvendt hypersextension? (den hvor benene svinges op og bagud) Nogen maskine til træning af mave?

Hvad fremprovokerer smerter?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Mange tak :)

Uha – mange spørgsmål… Der er et par håndvægte, en stang og diverse maskiner. Navnene har jeg lidt problemer med (bær over med nybegynderen). Det, jeg foreløbigt har gjort er:

Let opvarmning på løbebånd.

Herefter følgende i sæt af 3 (gulvøvelserne er nogle af dem, jeg også laver hjemme):

1. Skæve mavebøjninger liggende på gulv

2. Mavebøjninger siddende i en maskine, hvor man presser vægt fremover

3. Tilsvarende den modsatte vej med vægten omme på ryggen, hvor man skubber tilbage (hehe hvis du forstår…) – det kan jeg mærke giver en hel del (godt) i lænden, hvor de største problemer er

4. Træk til brystet

6. En af de 2 maskiner til lårene, der her på siderne ”kasseres” – så den skal måske droppes igen

5. Roning i maskine (men kan mest mærke det i lårene?!)

6. Liggende Rotationer

Det, der provokerer, er især bagoverbøjning af overkroppen. Generne ved foroverbøjninger kan jeg efterhånden mindske ved at sørge for at spænde muskelkorsettet. Men disse gener er også grunden til, at jeg bruger maskinerne. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan ”styre” stang og vægte.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med at lave et rygprogram som dækker alle, er at det er umuligt B)

Ingen rygge ligner hinanden, så det skal altid være individuelt.

Nogle behandlere (McKenzie fysioterapeuter) deler rygproblematikken ind i tre grupper:

1: Posturalt (Forkert/dårlig holdning, som giver rygsmerter)

2: Dysfunktion (traume eller andet i yderstilling, som kun giver smerter i den specifikke stilling)

3: Derangement (Discusproblemer, som giver forskellige symtomer. Det kunne f.eks være at du havde ondt ved stillingsskift (rejse/sætte sig) eller havde svært ved at rette dig op når du har stået foroverbøjet.)

Så du kan se: Dit program skal passe til din ryg :)

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke den store tilhænger af McKenzie... Selvfølgelig er ikke alle rygge ens. Men der må være andre, der har lignende problemer, eftersom det er en af DK's største folkesygdomme. Er der slet ikke nogen, der har erfaringer vedr. ryg(op)træning, de vil dele?

:)

Edited by Ripley
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share