Vitaminer og mineraler


Kander
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

jeg har de seneste dage surfet rundt her på MOL og ledt efter lidt information omkring vitaminer og mineraler.

Jeg spiser ingen vitaminpiller eller andet så mit daglige vitamintilskud bliver tilført gennem maden. Er dette tilstrækkeligt?

Hvad vil i anbefale man spiser af ovenstående i løbet af dagen?

Hvad "sker" der hvis kroppen ikke får de nødvendige vitaminer?

På forhånd tak

Kander

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser selv én vitaminpille om dagen, da jeg så er sikker på at være dækket ind - selvom jeg spiser sundt og grønt.

Har dog været på kursus, hvor de sagde, at man skulle spise 4 om dagen!!! for at få det optimale ud af dem :blink:

Link to comment
Share on other sites

Der er et af forbrugerprogrammerne i fjernsynet der har lavet en test af vitaminpiller. Den viste at de færreste producenter overholdte hvad de skrev på glasset. Der var simpelthen ikke nok "vitamin" i vitaminpillerne.

VH Mette :)

Link to comment
Share on other sites

Personligt spiser jeg 2 multi-vitamin/mineral tabletter om dagen samt fiskeolie og hvidløgstabletter.

At det ligefrem giver bedre præstation er ikke særlig godt dokumenteret, men forsøg tyder dog på at meget fysisk aktive kan kommet til at lægge lavt i status for visse vitaminer og mineraler. Endvidere er der nogle studier, som tyder på at man kan forebygge skader. Det er meget forskelligt hvilke vitaminer/mineraler folk lægger lavt i og er bl.a. afhængig af sportsgren, køn og kosten.

Personligt mener jeg at man bør indtage 2-3 multi-vitamin/mineral tabletter hvis man træner (afhængig af kosten) og 2 tabletter for en ikke trænende, især hvis ens kost ikke helt er som den burde være. For normale er der ikke noget som tyder på at det er skadeligt og mange forsøg tyder på at det kan forebygge diverse sygdomme selv om dokumentationen endnu er mangelfuld.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har rimeligt styr på det  , men hvad med de fedt-opløselige vitaminer A, D osv. er der ingen risiko for overdosering??
Teoretisk er der risiko for overdosering med alle vitaminer og mineraler. Inden for de fleste vitaminer og mineraler findes der en UL (upper tolerable level) dvs. den højeste dosis som er sikker og som ikke vil medføre nogle problemer. UL er typisk rigtig mange gange højere end den almindelige anbefalede daglige tilførsel (ADT), hvilket betyder at det er sikkert at indtage selv store doser af de fleste mikronæringsstoffer.

Der er dog visse undtagelser. Eks: Nogle personer (især mænd) kan have store jernlagre (genetisk bestemt) hvorfor det normalt ikke er anbefalelsesværdig at indtage større mængder jern tilskud med mindre man ved man ikke har et problem.

De fedtopløselige er teoretisk et større problem end de vandopløselige vitaminer, men selv her lægger UL meget højere end ADT. Dog vil jeg ikke generelt anbefale for store mængder A-vitamin. Dette gælder især til kvinder, der planlægger en graviditet (høje doser kan her være direkte skadeligt for fosteret). D-vitamin er der ikke nogle problemer med før man når ret store doser og de fleste lægger ekstremt lavt i status så her vil mange have gavn af et ekstra indtag.

Hvorfor hvidløgstabletterne? 

Tager jeg af flere grunde: det er stærkt anti-mikrobielt dvs. dræber skadelige bakterier og nedsætter formentlig derfor sandsynligheden for infektioner. Er generelt godt for blodcirkulationen og nedsætter kolesterol, som eventuel kan stige en smule når man indtager fiskeolie.

Link to comment
Share on other sites

Antaeus>>

Så det gælder bare om at spise 2-3 multivitamin-piller om dagen?

Hvad så med fiskeolie? Hvad er det godt for? Har hørt nogle snakke om det kan hjælpe, hvis man f.eks. har en skulder der knækker eller knæ der "knirker":) Er der noget om det, eller er det bare gas?

Link to comment
Share on other sites

Så det gælder bare om at spise 2-3 multivitamin-piller om dagen?
ja, men dog afhængig af hvad man ellers indtager (kosten) eller hvis man har eventuelle specialbehov - skavanker, øget risiko for sygdom, genetik osv hvor man så eventuelt kan have andre behov.
Hvad så med fiskeolie? Hvad er det godt for? Har hørt nogle snakke om det kan hjælpe, hvis man f.eks. har en skulder der knækker eller knæ der "knirker":) Er der noget om det, eller er det bare gas?

Fedtindtaget skal fordeles på bestemte forhold mellem flerumættet/monoumættet/mættet fedt. Herudover skal der være en bestemt fordeling mellem omega-3 og omega-6 (flerumættet fedt). Den sidste fordeling skal ca. være 1:3, men er for de flestes tilfælde mellem 1:10-20. Derfor er det hensigtsmæssigt at supplementere med ekstra omega-3 (fiskeolie). Indtager man meget fisk er der ikke behov for fiskeolie.

Der er en række studier som tyder på at fiskeolie kan reducere risikoen for adskillelige civilisationssygdomme og inflammation, mens dokumentationen for en effekt for knæ der knirker eller knækker ikke mig bekendt findes.

Link to comment
Share on other sites

Er der lavet en test over hvilke vitaminer der er bedst?
Nej
Er de billige fra Føtex lige så gode som dem man køber i helsekostbutikker?
Ja og nej. Nogle vitaminer og mineraler er de samme og akurat lige så gode og med andre er der rigtig stor forskel. Eksempler hvor der typisk er størst forskel er bl.a. E-vitamin, selen og chrom.
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser 3-4 multivitaminpiller om dagen, har altid kun spist een - indtil jeg læste at Saint Pauli spiste flere grundet træning - og det lød fornuftigt i mine ører.

Om det er sundt, skadeligt eller ligegyldigt ved jeg ikke lige.

Vil da gerne høre SaintPaulis begrundelse for at dette er godt / bedre end kun at tage én multivitamin pille i forbindelse med styrketræning..

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ingen vitaminpiller eller andet så mit daglige vitamintilskud bliver tilført gennem maden. Er dette tilstrækkeligt?

Hvis man indtager 10.000+ Kj og spiser sundt og varieret, vil de fleste få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler (i henhold til anbefalingerne).

Det er sjældent et større problem for personer som dyrker motion, at få nok vitaminer og mineraler, end for personer som ikke dyrker motion.

- de indtager mere kost og derfor flere vitaminer og mineraler.

- de har som regel sundere kostvaner, derfor flere vitaminer og mineraler.

- deres behov har vist sig ikke at være ret meget større.

Her er lidt af de kilder det er omtalt i.

Bøger.

Exercise Physiology; McArdle WD, Katch FI, Katch VL.

Human nutrition and dietetics; Garrow JS, James WPT, Ralph A.

Nordiske næringsrekommendationer

Artikler.

Nutrition and sports supplements, fact or fiction; Lawrence ME, Kirby DF.

Consumption of nutritional supplements among adolescents, usage and percieved benefits; O'Dea JA.

When food becomes a drug, nonanabolic supplement use in athletes; Schwenk TL, Costly CD.

Use of dietary supplements and natural remidies increased dramatically during 1990; Messerer M, Johansson SE.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte Gerimax i lang tid, men mærkede ingen effekt overhovedet da jeg skiftede til Nettos billige.

Samme ting med fiskeolie, jeg mærker absolut ingen forskel på dem der koster 200kr for en bøtte og dem der koster 20 kr.

Så min erfaring er at du bare bør købe det billigste du kan finde.

Hvis nogen kender til tilskud som reelt kan mærkes så vil jeg da også gerne høre mere. Har selv overvejet hvidløg, men jeg gider ikke begynde på flere tilskud hvis ikke man kan mærke noget af dem ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er sjældent et større problem for personer som dyrker motion, at få nok vitaminer og mineraler, end for personer som ikke dyrker motion.

- de indtager mere kost og derfor flere vitaminer og mineraler.

- de har som regel sundere kostvaner, derfor flere vitaminer og mineraler.

- deres behov har vist sig ikke at være ret meget større.

Adskillelige undersøgelser viser at mange sportsfolk lægger lavt i status for flere vitaminer og mineraler. At mange ikke lever sundere og spiser forkert. Det skal så siges, som jeg tidl. skrev at der ikke er vist øget præstation ved at indtage en vitaminpille, men noget tyder på at man kan forebygge skader og man kan endvidere forebygge lav status, som er forholdsvis udbredt.

Endvidere finder man ekstremt få udenlandske eliteidrætsudøvere, som ikke indtager ekstra tilskud af vitaminer og mineraler. Protein tilskud, kreatin, vitaminer og mineraler osv. anbefales ikke til nogle som helst i Danmark da anti-doping Danmark og andre myndighedslign. organisationer anser det for tæt på uetisk og halv doping - i de fleste andre lande har man et helt team af læger og diætister knyttet til eliteidrætten. Disse sørger for individuel kostvejledning og ekstra kosttilskud til hver eliteidrætsudøver. Flere danske eliteidrætsudøvere trodser anti-doping Danmark og begyndte for nogle få år siden på noget som ligner. Blandt andet Joakim Olsen og flere andre inden for elite atletik samt Slagelse kvindehåndbold m.fl.

Hvis man indtager 10.000+ Kj og spiser sundt og varieret, vil de fleste få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler (i henhold til anbefalingerne).
Som vi har diskuteret så mange gange så er anbefalingerne baseret på minimumsbehovet plus en smule ekstra. Og det er et fact at mange ikke spiser sundt og varieret.

Et systematisk review med gennemgang af samtlige kvalitetsforsøg siden 1966 nåede frem til at alle voksne bør indtage 1 multi-vitamin/mineral tablet og alle ædre burde indtage 2 stk. Sportsfolk blev ikke behandlet som gruppe. Mht. til sport så er der store kontroverser, hvor forskere er delt i 2 lejre. Den ene afspejler Stubbes holdning og den anden min.

Da jeg læste på Institut for Human Ernæring i sin tid blev der lavet en interessant undersøgelse hvor det fremgik at 70% af de ansatte tager kosttilskud. (Institut for Human Ernæring er der hvor Arne Astrup er professor og bestyrer af ernæringsafdelingen). Flere af disse personer er bl.a. nogle af de personer som udarbejder de nordiske anbefalinger. Alligevel er det man typisk lærer både på mit tidl. studie og der hvor Stubbe nu studerer, at anbefalingerne er det eneste rigtige. Enhver der undersøger det nærmere vil finde ud af at det er en sandhed med modifikationer.

Link to comment
Share on other sites

4 om dagen??? :o

Lyder som meget i mine øre, jeg har altid hørt at man max måtte spise 1.

Måske har jeg misforstået noget, men det lyder da som lidt meget.

Mvh Pelle

Det er noget med at 'anbefalet dagsdosis' er meget lav i Danmark. I USA fx. er den 4 gange så høj og det skulle være mere optimalt at tage flere vitaminpiller. Jeg har dog desværre ingen referencer på det...og spiser som sagt kun én multivitaminpille dagligt - da jeg heller ikke ved, hvad jeg skal tro på :blink:

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

I USA fx. er den 4 gange så høj og det skulle være mere optimalt at tage flere vitaminpiller.

De fleste anbefalinger ligner hinanden. USA har lidt højere anbefalinger for nogle mikronæringsstoffer, men ikke i nærheden af 4 gange så højt.

Mange anbefaler at indtage 1 multi-vitamin/mineral tablet. Mens flere tabletter er mere kontroversielt. Det tidl. omtalte systematiske review anbefaler dog 2 stk til ældre og der er meget delte meninger om supplementering til sportsfolk.

Link to comment
Share on other sites

Et systematisk review med gennemgang af samtlige kvalitetsforsøg siden 1966 nåede frem til at alle voksne bør indtage 1 multi-vitamin/mineral tablet og alle ædre burde indtage 2 stk. Sportsfolk blev ikke behandlet som gruppe. Mht. til sport så er der store kontroverser, hvor forskere er delt i 2 lejre. Den ene afspejler Stubbes holdning og den anden min.
Hvad er det for et review?

Antaeus- undskyld mig, men du kender ikke min holding, så hvis du gider lade være med at pådutte mig, hvad du tror min holdning er vil det være fedt, tak :)

Det ser ud til at det er her problemet ligger ligesom det var sidste gang vi diskuterede. Du tror det er min holdning jeg kommer med. Det er det ikke. Jeg kommer objektivt med den viden jeg har på området og det er det. Du prøver at få mig til at ændre holdning, fordi du synes at vide bedre. Det er en helt forkert indstilling.

Det jeg laver herinde er ikke at prøve at overbevise dig eller andre om noget. "Opgaven" er at komme med viden på et fagligt grundlag og så lade folk vurdere hvad de vil.

Hvis du mener díne kilder/referencer er bedre og mere omfattende end dem jeg eller andre kommer med, kan du komme med dine kilder/referencer så der er mulighed for at vurdere det.

Hvis man indtager 10.000+ Kj og spiser sundt og varieret, vil de fleste få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler (i henhold til anbefalingerne).

Det første jeg siger er ganske simpelt facts. Det ved enhver der bruger kostprogrammer. Det siger ikke noget om min holdning.

Om anbefalingerne bygger på et forkert grundlag eller om de er store nok, er spørgsmålet. Det er ikke det jeg siger noget om eller prøver at starte en diskution om. Også her er der bred uenighed. Det må være op til den enkelte hvad han tror/stoler på. Du har tidligere snakket om adskillige undersøgelser der viser at anbefalingerne ikke er tilstrækkelige, men har kun vist et par stykker indtil videre. Jo flere du kommer med, jo mere har folk herinde en chance for at bedømme det selv, mig selv inklusiv.

Det er sjældent et større problem for personer som dyrker motion, at få nok vitaminer og mineraler, end for personer som ikke dyrker motion.

- de indtager mere kost og derfor flere vitaminer og mineraler.

- de har som regel sundere kostvaner, derfor flere vitaminer og mineraler.

- deres behov har vist sig ikke at være ret meget større.

Dette er blot en "gengivelse" af hvad der bliver sagt i de undersøgelser jeg tillige refererer til. Det siger heller ikke noget om min holdning. Jeg kan sagtens synes, at det der bliver sagt er forkert, men da det er hvad der er størst enighed om, i det matriale jeg har set, er det hvad jeg gengiver for at lade det være op til den enkelte selv at bestemme om han synes det grundlag er godt eller tilstrækkeligt.
Adskillelige undersøgelser viser at mange sportsfolk lægger lavt i status for flere vitaminer og mineraler. At mange ikke lever sundere og spiser forkert.

Jamen, smid nogle på bordet.

Der er nogle grupper af sportsfolk som, som regel er i underskud i forskellige perioder. Er undersøgelserne lavet på dem er de ikke meget værd, derfor vil det være fedt at se hvad du snakker om.

Det er selvfølgeligt også klart at hvis man spiser og lever usundt er det svært at indtage tilstrækkeligt.

Alligevel er det man typisk lærer både på mit tidl. studie og der hvor Stubbe nu studerer, at anbefalingerne er det eneste rigtige. Enhver der undersøger det nærmere vil finde ud af at det er en sandhed med modifikationer.
Nu ved jeg ikke hvad du har lært og tvivler på at du ved hvad jeg har lært, eller?

Er det din måde at sige du er klogere end mig og ved bedre end mig? Det virker såen, endnu engang vil jeg påpege at du ikke kender mig og ikke ved hvilken baggrund jeg har. Jeg synes det er groft forsøg, på at få folk til "at tro" på dig.

De fleste anbefalinger ligner hinanden. USA har lidt højere anbefalinger for nogle mikronæringsstoffer, men ikke i nærheden af 4 gange så højt.

Ja og for nogle mikronæringsstoffer er DK anbefalingerne lidt højere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share