"Hjælpeøvelser" til løb


Uncle Bully
 Share

Recommended Posts

Mit første spørgsmål i kondi-forummet!

Jeg er for nylig startet op med at løbe 3 gange om ugen – igen. Jeg plejer at begynde hvert forår, komme i nogenlunde form og så stoppe igen når vejret begynder at blive dårligt. For så at starte forfra næste forår. Ikke særlig snedigt, men…ja!

Mit spørgsmål er (bare grin, hvis det lyder sært): kan jeg analysere mit løb på samme måde som en styrkeløfter analyser sit løft, og lægge nogle "hjælpeøvelser" ind for de svage punkter? Mine to svagheder er 1) mine skinneben, som ikke bryder sig om at blive mishandlet af min 90 kg, og 2) vejrtrækningen – jeg hiver efter vejret som et gammelt lokomotiv.

Jeg havde forestillet mig at behandle mine svagheder med 1) 2 x powerwalk om ugen med rygsæk og tunge støvler for at styrke skinnebenene uden at skulle bekymre mig om at blive for hurtigt forpustet, og 2) 1 x crosstrainer om ugen for at vænne mig til 20-25 minutter med høj puls uden samtidig at skulle bekymre mig om smerter i skinnebenene.

Er det helt hen i vejret at tænke sådan? Er 3 x løb, 2 x powerwalk og 1 x crosstrainer for stor en belastning?

Link to comment
Share on other sites

Ang. dine skinne ben, så prøv at tage kortere skridt. Det hjalp mig. (kan osse være skoene)

Din idé med crosstraineren lyder rigtig god.

Men jeg kan ikke se hvad du vil få ud af powerwalk med rygsæk og støvler. Det giver i følge mine erfaringer kun større chance for skinnebenbetænelse....

Link to comment
Share on other sites

Angående skridtene kan vi måske komme det endnu nærmere, når noget tilsyneladende tyder på, at problemet i hvert fald delvis ligger her.

1: Kend din skridtfrekvens. Løb i dit normale tempo - efter endt opvarmning - i f.eks. 3 minutter, hvor du tæller, hver gang du sætter en fod i jorden. Lidt hovedregning og division vil afsløre, hvor ofte du sætter en fod i jorden på et minut. Dette tal er din skridtfrekvens. Hvis den er under 160, løber du efter al sandsynlighed med for tunge, lange skridt. Prøv at stile efter 180 +/- 10. Det kan godt føles akavet i begyndelsen.

2: Tjek din fodisætning. Nogle sætter hælen i og ruller over foden, nogle lander med hele foden og nogle lander først med forfoden. Alle stilarter er for så vidt OK og afhænger også af hastigheden - men hvis du lander meget markant på forfoden - er for meget oppe på tæerne, så at sige! - kan det føre til problemer med skinnebenet.

-og så skal en stor dreng som dig have nogle ordentlige sko! Det er de færreste i øvrigt fremragende sko, der er egnet til løbere, der vejer signifikant over 80 kg.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet, CoqRouge! Jeg prøvede at tælle efter i dag, og gns. de første 3 min. lå ganske rigtigt lige omkring 160. Jeg prøvede så med endnu kortere skridt, og det virker lidt akavet - "gammelmandsagtigt" - men i det mindste får jeg ikke ondt i skinnebenene! Nu bliver problemet så, at jeg med kortere skridt ikke når så langt, for jeg har jo et bestemt tid/distancekrav - men jeg kan jo selvfølgelig bare øve mig i at tage flere, korte skridt...

Skoene er et par New Balance 1022 fra sidste års "genoptræning" - de er sådan set udmærkede, men hvis du har et forslag til nogle bedre sko, vil jeg da gerne høre!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ganske rigtigt lidt gammelmandsagtigt at se på - men når mange ældre løbere løber på denne måde, er det ofte fordi, at deres erfaring har lært dem, at det er den mindst belastende teknik.

Korte skridt og hurtig skridtfrekvens er ingen hindring for hurtigt løb - blandt eliteløbere uanset distance er der meget få, der løber med under 180 skridt/minut, og frekvenser omkring 200 er ikke ualmindelige.

Nu ved jeg jo ikke, om du supinerer, overpronerer eller hvordan du i øvrigt løber, men NB 1022 er et solidt valg for de fleste. Så vil jeg blot råde dig til ikke at pine for mange kilometer ud af dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share