Kostplan for vægttab


Koala
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne tabe mig og er så småt ved at lægge mine kostvaner om, så jeg får spist omkring 6 gange om dagen og indarbejdet sunde madvaner. Jeg vil gerne tabe ca. 4-5 kilo, men har brug for lidt respons på om jeg gør det rigtige kostmæssigt. Så hvis der er nogle af jer der kan se om min "kostplan" ser nogenlunde ud?

Jeg er 26 år, 159 høj (lav :-)) og vejer pt. 62,50 kilo. Mit mål er ca. at tabe 300-500 g. om ugen til jeg har nået mit mål, men mindre kan også gøre det.

Morgen:

1 skive brød med to skiver 20% ost, ca. 200 g. gaio naturel eller cheasy A38 med en frugt blandet i.

Formiddag:

1 stk. frugt og agurk eller et par gulerødder

Middag:

1 skive rugbrød med fiske eller mager kødpålæg og ca. 300g. grønsager - enten som salat eller bare gulerødder

Eftermiddag:

1 frugt og agurk e.l. - nogle gange mandler for at få lidt fedt

Aften:

Kalkun, kylling eller mager svinekød og ca. 300g. grønsager og lidt ris eller pasta (bryder mig ikke vildt om kartofler)

Sen aften:

Frugt og lidt gaio naturel (jeg bliver nemt sliksulten om aftenen, så jeg bliver nødt til at spise bare lidt på det tidspunkt - er det helt skidt?)

Derudover træner jeg stepaerobic 2-3 gange om ugen. De dage sørger jeg for at spise lidt ekstra brød og frugt.

Lyder det nogenlunde fornuftigt??

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det da nogenlunde ud. Kan du blive mæt? Hvis ja, så er det fint. Du bliver dog nødt til at tælle Kcal. Der er ingen vej uden om, hvis ikke du vil svæve i det uvisse.

Find dit ligevægtsindtag her: Kcal-beregner. Bemærk at den kun er vejledende. Læg din træning til og træk 3-500 kcal fra = dagligt indtag.Tæl så dine Kcal sammen vha. den her: Kcal indtag.

Det virker måske en smule omstændigt, men hvis du vil noget seriøst med dit vægttab inden for en overskuelig fremtid, så er der ingen vej uden om.

Et kig i spejlet en gang om ugen er også OK, men du risikere at "spilde" en del uger med at justere dit indtag og det kræver også registrering alligevel.

Kostplanen indeholder en del frugt = kulhydrater, ditto med ris og pasta. Har du brug for dem på det tidspunkt? Det er OK at spise lidt inden sengetid. Der går trods alt 6-10 timer inden du får noget igen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :-)

Jeg har godt set at flere her på MOL bruger det program til at regne kosten ud og det virker meget overkommeligt. Men jeg har desværre kun adgang til en computer på arbejdet.

Men jeg bed mærke i det du skrev og prøver nu at tælle kalorier på den gode gamle måde - med papir, kuglepen og lommeregner. Og jeg har da fundet ud af, at jeg før fik for lidt kalorier. Jeg lå på omkring 1200-1300 og skal vist op på 1500 ca., da mit ligevægtsindtag ligger på ca. 2000 kcal. om dagen (dejlig ting at finde ud af, at jeg ligefremskal spise mere ; -). Og jeg kan allerede mærke på bukserne at det virker. Så tusind tak for hjælpen.

Vil prøve at spise 200-300 kcal. mere de dage jeg træner stepaerobic. Jeg har ingen idé om hvor meget den slags motion forbrænder. Men mon ikke 200-300 er nok??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share