Tronskifte???


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Er Armstrongs suverænitet ved at være slut. Dette kunne være et meget aktuelt spørgsmål efter enkeltstartsetapen torsdag på Mont Ventoux i etapeløbet Dauphiné Libéré, der som tidligere år var er blevet brug som forberedelse og aftestning af en række TOUR-favoritters form.

Her blev Armstrong sat grundig på plads af Mayo på bjergenkeltstarten med hele 2 min. Hamilton og det glemte talent Sevilla var også ret godt kørende.

Resultat

1. Iban Mayo (Spa-Eus) 55.51

2. Tyler Hamilton (USA-Pho) +0.33

3. Oscar Sevilla (Spa-Pho) +1.03

4. Juan Miguel Mercado (Spa-Qsd) +1.48

5. Lance Armstrong (USA-USP) +1.58

6. Inigo Landaluze (Spa-Eus) +2.22

7. José Gutierrez (Spa-Pho) +2.44

8. Levi Leipheimer (USA-Rab) +3.21

9. Michael Rasmussen (Den-Rab) +3.33

10. Stéphane Goubert (Fra-Ag2) +3.36

Jeg har længe luret på Mayo, som i foråret har taget en række af sejre. Var også godt kørende i sidste tour med flere udbrudsforsøg. Kunne meget vel være arvtageren til Armstrong og kan på sine gode dage også vinde de flade enkeltstarter.

Godt at se Michael Rasmussen på en 9. plads både på etapen og i den stillingen efter 4. etape. Han bliver spændende at følge i touren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i, at Mayo bliver uhyggelig farlig i år. Har fulgt ham siden han i 2001 vandt Classique des Alpes og kørte godt i vueltaen..

Jeg synes han har udviklet sig år for år, så det bliver rigtigt spændende at se ham i touren! Meen mon ikke Lance har nogle reserver gemt i ærmet? Vi véd jo, at der kun er een ting, der tæller for ham i år!!

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Iban Mayo er SKRÆMMENDE stærk. Den enkeltstart op ad Mont Ventoux viser at han er minimum på Armstrongs niveau - i forhold til når Armstrong er på toppen!

Men Touren er jo også holdkørsel, rytternes restitutionsevne er uhyre vigtig - osv.

Forresten lige en kvalificeret beregning af Mayo's effekt op ad bjerget - for dem som er interesseret:

(ikke alle tallene giver mening - med mindre man kender meget til aerodynamik osv., men "power total" - taler vist for sig selv :o )

*** "Iban Mayo Ventoux TT Climb, 10 June 2004" ***

Input Parameters [Metric Format]

--------------------------------

Cyclist Velocity [km/h] ................ 23.200

Cyclist Mass [kg] ...................... 71.00

Cyclist Height [cm] .................... 182.00

Cyclist Age ............................ 26

Cyclist Gender ......................... Male

Distance [km] .......................... 21.600

Wind Velocity [km/h] ................... -1.00

Hill Slope (%) ......................... 7.54

Cd (Coefficient of Drag) ............... 1.04

Wheel Diameter [cm] .................... 66.72

Wheel Circumference [cm] ............... 209.60

Equipment (bicycle+gear) Mass [kg] ..... 8.50

Air Density [kg/m^3] ................... 1.055

Crr (Coefficient of Rolling Resistance) 0.0040

Bicycle Transmission Efficiency ........ 0.975

Chainring Size ......................... 39

Rear Sprocket Size ..................... 18

Derived Parameters

------------------

Air Velocity [km/h] .................... 24.200

Air Velocity [m/s] ..................... 6.722

Gear Development [m] ................... 4.541

Gear Size [inch] ....................... 56.91

Gear Ratio ............................. 39X18

Cadence (RPM) .......................... 85.14

Total Mass [kg] ........................ 79.500

Cyclist Body Surface Area [m^2] ........ 1.913

Cyclist Frontal Area [m^2)] ............ 0.3443

CdA [m^2] .............................. 0.3581

Results

-------

Time [hour:min:sec] .................... 0:55:51

Time [sec:msec] ........................ 3351.724

Power Total [W] ........................ 465.7

Power Air Resistance [W] ............... 55.0 11.81%

Power Rolling Resistance [W] ........... 20.1 4.32%

Power Drive Train [W] .................. 11.6 2.50%

Power Hill [W] ......................... 379.0 81.37%

Power Total [hp] ....................... 0.625

Power/Mass Ratio [W/kg] ................ 6.559

Power/CdA Ratio [KW/m^2] ............... 1.30

Energy Total [kcal/hr] ................. 1682

Energy Basal [kcal/hr] ................. 74

Energy Work [kcal/hr] .................. 1608

Energy Total [kcal] .................... 1566

Energy Basal [kcal] .................... 69

Energy Work [kcal] ..................... 1497

BMI [kg/m^2] ........................... 21.435

kilde: http://lists.topica.com/lists/wattage/read...t=d&start=22964

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Spændende. Hæfter mig også lige ved:

Energy Total [kcal/hr] ................. 1682

Energy Basal [kcal/hr] ................. 74

Energy Work [kcal/hr] .................. 1608

da forbrænding i sportsgrene, herunder cykling har været diskuteret før. 1.600 kcal/t ekstra godt nok kun målt på knap 56 min., men alligevel tæt på en time, men så var der også tale om ny rekord for bjerget.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Det er med ærefrygten glidende hen over tastaturet, at jeg noterer mig tiden. Jeg kørte den samme tur Bedoin - Mont Ventoux forrige år - og brugte ca. den dobbelte tid af Mayo! Nu er jeg ganske vist ikke bjergrytter, ikke engang efter danske forhold, men alligevel......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share