Svømmeprogram


TonyAdams
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg er begyndt at bruge svømning som cardiotræning, men mangler lidt et program, svømmer sådan på må og få lige for tiden.

Jeg kan svømme 45 min- 1 time uden de store problemer enten bryst eller crawl, rygsvømning eller butterfly skal der ikke være i mit program. Nogle ideer eller links?

På forhånd tak:)

Link to comment
Share on other sites

Der findes et par gode bøger på biblioteket (eller det gør der ihvertfald på mit bibliotek), prøv at søge på svømning, der er nogle af dem der har gode program forslag.

Jeg tror denne var min foretrukne:

http://bib.gladsaxe.dk/sites/WLTB/pub/search.html

(er ikke sikker, det er nogle år siden)

Ellers er jeg vant til at lave mine egne programmer, lærte det på idrætshøjskole med svømning som hovedfag, hvis du vil nogle mere specifikke råd og ideer til serier og øvelser, så sig til :) . Dog ikke lige nu, da jeg er midt i eksamens læsning og min svømmemappe er begravet under matematik og fysik bøger.

Link to comment
Share on other sites

Smid et indlæg ind i MadsSvøms log - han er professionel svømmetræner, pt. baseret på Island.

Han kan garanteret hjælpe dig.

Har du overvejet at finde et mastershold eller evt. tri-hold du kan træne med? De fleste klubber har ganske gode trænere, og du kan sikkert blive ganske udfordret.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Synes Niske's forslag er alle tiders.

Jeg får selv meget mere ud af træning hvor der er en træner til stede.

Hvis du ikke er klar til masters hold, så har mange klubber 'motionshold', hvor de fleste faktisk ikke bruger trænerne ret meget, hvilket giver dem tid til at arbejde mere med dem der beder om det, så det er bare om at spørge, det er det de er der for :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm tak for jeres hjælp, men har altså stadig ikke kunnet finde noget program via linksene. Mastersholdet lyder som en god idé, men har bare ikke tiden til det (svømmer ikke på faste tidspunkter). Så hvis en af jer skulle ligge inde med et svømmeprogram, ville jeg blive glad.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm tak for jeres hjælp, men har altså stadig ikke kunnet finde noget program via linksene. Mastersholdet lyder som en god idé, men har bare ikke tiden til det (svømmer ikke på faste tidspunkter). Så hvis en af jer skulle ligge inde med et svømmeprogram, ville jeg blive glad.

Det er lidt halvsvært at lave et program til dig, når jeg ikke kender dine mål, og har set dig svømme.

Men du kan f.eks. prøve:

Opvarmning - kom hele kroppen godt igennem, fra skulderled, hofte, knær og ankler. Bliv godt varm - husk for guds skyld udstræk!!!!!

Du kunne f.eks. prøve at køre 8X75, start 1.30, eller hvis det er for let, så sæt starttiden ned med 5 sek. indtil du er presset for at gennemføre.

Det kan også køres med 50m., 100 & 150. Jeg vil ikke anbefale 150m. eller 200m. endnu, da det er meget afhængig af din teknik.

Kør teknik før interval, noget pullbouy eller streamline m. finner. Du kan køre jesus-crawl, klappe-crawl, eller plukke æbler :lol:

Beløn dig selv bagefter med en god omgang interval. Efterhånden som du bliver bedre kan du presse dig selv mere og mere, men det er meget normalt at teknikken kommer til at halte, når man bliver presset, så gør noget ved teknikken - det gør svømningen sjovere. Hold dig fra mere end 2 intervalpas om ugen, gerne med +2 dages mellemrum.

Du kan vel godt finde tid 1 gang om ugen til at træne på et mastershold!

Efter interval, så kør lidt udsvømning, og slut af med noget sprint, evt, fra skammel - f.eks. 4-6X25MAX, hvor du bader hjem til skamlen.

Husk udstræk til sidst!!!

Niske

Link to comment
Share on other sites

hej Niske

hvorfor er udstrækning så vigtigt i forbindelse med svømning ? jeg har ikke selv svømmet seriøst i 10+år men har overvejet at tage det op igen

Udstrækning er altid godt :)

Arj, hvis man ikke er vant til at svømme, så kan man hurtigt komme ud i nogle yderstillinger, som f.eks. benspark i bryst, og blive temmelig øm, og endda risikere at forstrække et par sener i f.eks. lysken. Derudover så er det fullbody, dvs. der er meget få dele af kroppen der ikke bliver rørt, hvilket de fleste ikke er vant til. Smidighed er også en temmelig vigtig faktor i svømning generelt - man skal lære ikke at kæmpe mod vandet, jo mere afslappet man er mens man svømmer, og teknikken er på plads, jo bedre går det generelt.

Men igen - smidighed er altid godt.

Niske

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja og nej. Det kommer an på hvor stor du er til at starte med. Hvis du er lige så stor som ham på din avatar, ja så vil du nok opleve en del hypertrofi (muskelvækst), især omkring skuldrene ;) Men svømmere skal helst undgå alt for meget hypertrofi, da de ikke er interesseret i at trække flere kg kropsvægt gennem vandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share