sveder i også meget???


olesen82
 Share

Recommended Posts

hej

jeg har de sidste 2 år, faktisk siden jeg startede seriøs vægttræning begyndt at svede enormt meget, også når jeg ikke laver noget. da det har irriteret mig et stykke tid , da det jo ikke er fedt når man fx skal i byen, og så rende rundt med sved under armene, opsøgte jeg en akupunktør. det hjalp de første par dage, men så var det sket igen. nu har jeg så købt noget krystal spray, og det virker udemærket.

er der nogen der har det på samme måd, og hvad har i evt, gjort??

Link to comment
Share on other sites

Man sveder mere jo bedre kondition man er i, så mit bud er, at du bare er kommet i bedre kondi

Jeg tror jeg med god samvittighed kan påstå jeg har jordens dårligste kondition. Men jeg sveder som bare fanden lige så snart jeg går ind i centeret hagler sveden af mig til jeg er færdig. På de slemme dage bliver mit tøj helt gennemblødt og jeg lugter forfærdeligt af amoniak (hvad kommer den lugt af?).

Lækkert, ikke? :bigsmile:

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

På de slemme dage bliver mit tøj helt gennemblødt og jeg lugter forfærdeligt af amoniak (hvad kommer den lugt af?).

Sidste træning fortalte Angel noget om, at amoniak er et biprodukt ved spaltning af protein, hvilket bliver udskilt gennem urin og sved. (håber jeg refererede det korrekt)

I øvrigt sveder jeg generelt meget minimal, selv i sæsonen hvor jeg er i temmelig god form.

Link to comment
Share on other sites

Når man er i god form sveder man effektivt, dvs. hvis man bliver for varm kan man udskille meget store mængder sved på kort tid. Men hvis man ikke er særlig godt isoleret så vil man sjældent blive overophedet hvorimod velisolerede mennesker praktisk taget ikke skal røre sig før de bliver overophedede.

Hvis man har en konstant fedtprocent vil man normalt svede hurtiger og mere nor man kommer i form.

Link to comment
Share on other sites

Sidste træning fortalte Angel noget om, at amoniak er et biprodukt ved spaltning af protein, hvilket bliver udskilt gennem urin og sved. (håber jeg refererede det korrekt)

Ja det mente jeg nok jeg havde hørt før.....tror det var Sune18 :unsure: der fortalte mig det. Gad vide hvad kan der så "tolkes" af at jeg lugter så kraftigt af det? (tro mig nogle gange er den altså styg). Syntes ikke jeg har lagt mærke til andre der lugter mærkværdigt af amoniak.

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Grinder -> du er ikke alene. Jeg stinker seriøst af ammoniak under træningen - og jeg sveder også som et svin. Tit kan mit tøj vrides for sved.

På et tidspunkt søgte jeg en del på nettet efter årsagen, og kom frem til det samme som Jesper T/angel beretter; ved spaltning af protein er nitrogen et restprodukt, og dette kan kun udskilles via urin og sved - det bliver dog inden da, omdannet til et ammoniak/ammonium/whatever lign. stof. Det jeg frygtede mest, var hvor proteinet i blodet stammer fra - nedbrydning af muskelvæv og/eller et (for) højt protein indtag i kosten. Jeg fandt ikke noget klart svar på denne del. Det ene sted fandt jeg den ene forklaring, det næste den anden :confused3:. Men så længe jeg kan gaine fortsat, kan det ikke være væsentlige mængder der kommer fra muskelvævet - bare irriterende, hvis man kunne have endnu bedre resultater med en ganske lille indsats. :)

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Svedproduktion afhænger meget fra person til person. Først og fremmest har alle mennesker forskelligt størrelse endokrine kirtler, dernæst skal varme exporation tages i betragning. Hudens overflade samt pigmentering spiller også en rolle. Der kan ikke gives én koncis forklaring på sved. Der er adskillige flere detaljer jeg endnu ikke har nævnt, men det spiller ikke den store rolle. Nogle sveder meget andre gør ikke. Dog ved man at svedproduktion tiltager med alderen.

Link to comment
Share on other sites

Træner i i bomuldstrøjer?

Min indre radiator er indstiller til en mia. mio. Hvis jeg tager en gummihandske på dukker den idenfor nogle sek... Det er yderst sjældent at jeg fryser...

Efter jeg ikke overstiger 5reps er det ik så slemt længere, men hvis jeg korter ned på pauser bliver jeg gennemblødt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sveder kun meget når jeg sover.
Måske en tyndere dyne kan gøre tricket B)
Efter jeg ikke overstiger 5reps er det ik så slemt længere, men hvis jeg korter ned på pauser bliver jeg gennemblødt.

Det er kun en fordel... kroppen søger at regulere varmen ved at øge væskeudskillelse.

On overflade der er dækket med vædske taber hurtigere varmen end hvis den var tør. Så jo hurtigere du er istand til at aktivere din svedproduktion, des hurtigere kan du regulere din krop. Faktisk en fordel i den sammenhæng B)

Som jeg ser det er der sku ikke nogen af jer der har et problem.... problemet ville først være til stede hvis i svedte uhæmmet i enhver situation.

Link to comment
Share on other sites

Måske en tyndere dyne kan gøre tricket

Jeg har tidligere sovet med en meget tynd dyne på grænsen til et tæppe. Alligevel kunne jeg vågne op gennemblødt af sved. Jeg bliver et rent kogeapparat når jeg lægger mig til at sove. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere sovet med en meget tynd dyne på grænsen til et tæppe. Alligevel kunne jeg vågne op gennemblødt af sved. Jeg bliver et rent kogeapparat når jeg lægger mig til at sove.

yeah.... ikke nemt :) Vi har cirkus en 25K svedkirtler under armene, 50k i håndfladen og 250k på fødderne. Deres funktion er ikke andet end at regulere temperaturen. Det er kritisk for organismen at den kan opretholde en ligevægt. Tænk over om vinduet er åbent eller ej. Det kan have en indflydelse. Desuden er det vigtigt at sove med bomuld fremfor meget andet. Det transporter bedre sveden væk. Jeg ved jo ikke om du sover med gummilagner :lol: :lol: :lol: .... så er jo nemmere at finde årsagen til at kroppen overopheder :firebounce:

Jeg kan ikke komme nærmere noget svar, men ved at der er en fyr det har skrevet en artikel om problemet til "I FORM". Han hedder vist Ib Salomon.

Mænd sveder som svin.... det er TOTAL VIKING POWER!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share