Sprint - teknik og træning


Teknikeren
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Jeg er en håbefuld fodboldspiller der gerne vil udvikle min hurtighed. Jeg søger dels den rigtige teknik, dels en måde og træne den på, og dels accelerations træning.

Hvis vi starter med sprint teknikken. - Efter hvad jeg har lært gælder det om at få knæene op i stortset lodret stilling, og minimal kontakt med jorden samt maksimal tid i luften. Derudover er jeg i tvivl om visse faser i en spurt og bare generelt. Mange påpeger at man skal løbe på tærene, men da dette er så godt som umuligt hvad er meningen så med dette? Er det at man for Guds skyld ikke skal have hæl-jordkontakt?

Vi går straks videre til spurt træning - spørgsmålet er simpelt - hvordan forbedrer man sin hurtighed? Der er mange optioner - forskelligt fra person til person, men har I nogle øvelser eller bare gode råd til hvordan jeg øger min maks. hastighed?

Sidst, men ikke mindst den vigtigste. Accelerations fasen - de første 10 meter i mit løb. Hvordan bliver de forbedret? Hvordan skal mit første afsæt være? Hvordan kan min acceleration trænes?

En stor mundfuld, men håber på svar.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke udenom at du skal ud og sprinte :tongue: Hvilken position spiller du? Der er forskel på hvilken slags sprint træning jeg ville sætte dig til at lave alt efter om du spiller i forsvaret, på midtbanen eller angreb.

Det er korrekt at din kontakt med underfladen skal være minimal og at det er fordel agtigt at løbe "på tæerne". Jeg vil dog anbefale dig at opbygge et godt fundament inden for styrketræning inden du begynder på seriøs sprint træning, da du ellers nemt ville være udsat for skader i baglåret.

På vægttræningssiden vil jeg anbefale Vægtløftning. Her er alle løft eksplosive og det kan du drage fordel af i de fleste sportsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Nej "spurte" er ikke bare nok... ser du f.eks. på atleterne der løber 100-meter så laver de skam meget andet end at spurte... grunden til at du skal løbe på tæerne er at det giver dig minimal kontakt med jord-overfladen og derved mindre friktion... en anden ting er at når man spurter er det bagkæden af kroppen der skal bruges... lægge (gastroc, soleus) haser (biceps femoris osv) balder (Gluteus maximus osv) og det lader sig altså ikke bedst gøre på flad fod... så selvfølgelig drejer det sig om at gøre det du gerne vil være bedre til "nemlig at spurte)... træn teknik (altså løb på tæerne) derudover ville jeg foreslå dig at styrke din bagkæde... øvelser kunne være goodmornings, dødløft, floor-ham-raises rumænsk dødløft osv... i fodbold spurter man sjældent 100m så dine spurter kunne være alt fra 20m til 60m... du kunne evt varme op med et par stignings-løb

Blot mine forslag :)

Link to comment
Share on other sites

grunden til at du skal løbe på tæerne er at det giver dig minimal kontakt med jord-overfladen og derved mindre friktion

Øh, jeg troede det var fordi at man ikke kan(eller det vil ihvertfald ikke være særligt effektivt) sætte af på hælen, og hvis man så lander på hælen skal man først til at rulle på foden, hvilket giver for lang tid til næste afsæt :) , men det kan da godt være jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Zoas forslag er ganske glimrende. 20 til 60 meter til en angriber er perfekt. Desuden ville jeg stadig anbefale OLYMPISK træning frem for styrketræning, da det har en klar fordel i at træne eksplosionsdelen. Men jeg vil gerne gentage at man ikke bliver en god sprinter uden vægttræning og skaderne kommer også nemmere.

Derudover ville jeg også træne løb til siden og hurtige retningsskift, da en angriber skal være i stand til at "vende på en 5 øre" for at være så effektiv som muligt.

Baglæns løb er heller ikke nogen dårlig ide.

Du kunne eventuelt krydre din sprinttræning med sprint med stop, hvor du stopper og ændrer retning og sprinter den anden vej. Dette skal selvfølgelig udføres så hurtigt som muligt.

Derudover findes der utallige plyometriske øvelser på nettet til at forbedre din hurtighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller selv fodbold og har dyrket lidt atletik(100 og 800meter)..

0-10meter:

Afsæt med den forreste inderste del af foden... altså "brede" skridt

Teknik:

http://www.kif-atletik.dk/traening/sprint_100m_teknik.asp

Program fra en atletik forening:http://www.kif-atletik.dk/traening/sprint_hurtighed.asp

Personligt så løber jeg ofte på fodboldbanen med bolden, for at træne løbet med bolden..

Ifølge fysisk træner for landsholdet, så bør man hellere løbe med bolden end uden..

Det giver ifølge ham, mere konditionsmæssigt at løbe med bolden da der ikke kan trænes på samme måde uden bold..

Jeg cykler også og det er noget som jeg har haft stort udbytte af..

Jeg har været igang med at tabe mig +10kg, men mine lårmuskler er virkelig muskuløse og næsten lige så store som før på trods af at man godt kan mærke på benene at de er blevet mere faste..

Cyklingen består typisk af lange ture, hvor den med mellemrum får masser af energi..

Nærmest en lang sprint, men uden at løfte sig fra sadlen..

Du kan f.eks. køre lyskrydsræs mod bilerne på din cykel(man er vel konkurrencemenneske :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share