Cacao under træning


mvp.
 Share

Recommended Posts

Jeg har i mange år haft for vane at drikke en liter matilde cacao under træning.

Indimellem kommer der et klogt hovede forbi og forklarer mig at det ligger meget tungt i maven. Det synes jeg nu ikke.

Hvis jeg kommer til træning og har glemt min cacao, må jeg fluks retur til kiosken, for at skaffe en liter.

Når den er drukket, drikker jeg vand under resten af træningen.

Der har været en del på det sidste med at fylde protein/kulhydrat på et par timer før træningen, og umiddelbart efter. Og for nylig viste det sig at cacao var specielt velegnet lige efter træning.

Men hvad med det man indtager under træning? Er det et optimalt tidspunkt? Eller passerer det nærmest ufordøjet igennem, fordi der er begrænset blodomløb i maven under hårdt fysisk arbejde?

Link to comment
Share on other sites

Så længe at cacaoen ikke har nogen negativ effekt på din træning såsom den gi'r dig kvalme eller andet, så gør det ingen verdens ting at du drikker Matilde. Personligt synes jeg heller ikke at det ligger tungt. Jeg drikker 1 liter engang imellem på 15-20 sekunder, uden at det generer mig :)

Men hold dig til matilde da det næsten er den eneste sunde cacaomælk (i skummet udgaven)

Jeg kunne godt forestille mig at 1 liter Cocio ville gi' problemer

Link to comment
Share on other sites

Hej mvp.

Jeg tror ikke, at kakaomælken passerer ufordøjet igennem systemet, og det er måske netop her problemet ligger. Kakaomælken giver dig ganske vist energi og protein til hypertrofi, men fordøjelsen af kakaomælken kræver også en del energi. Derfor kan fordøjelsen tage kræfter fra din træningsindsats. Tænk blot på, hvor søvning man bliver efter et stort måltid. Det er fordi fordøjelsen kan bruge op imod 25% af dine ressourcer (såvidt jeg husker).

Spørgsmålet er nu, om fordøjelsen af 1 ltr. Matilde kræver nævneværdig energi. Det ved jeg ikke, men jeg kan da godt forestille mig, at det ikke vil have nogen reel betydning for dit kraftoverskud. Hvis din træning ikke varer over en time, så kan jeg dog modsat heller ikke forestille mig, at der er nogen grund til at indtage 1 ltr. Matilde, såfremt du altså har spist et par timer før træning og sørger for at få kulhydrat og protein umiddelbart efter.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share