HST, Træningsømhed


xtr
 Share

Recommended Posts

Jeg træner pt. HST og er fint tilfreds med det. Jeg har nu dog flere gange røget ind i et overtræningsproblem, selv i begyndelserne af cyclusserne, hvor der køres med ret lav vægt, stille og roligt.

Problemet er helt konkret at min triceps og denne gang biseps simpelthen har en klassisk overtræningstræthed, altså er ømme når jeg træner (især hvis jeg isolerer). Det gør simpelthen lidt ondt, og jeg kan mærke det ikke er godt at træne dem, da de ikke er restitueret.

Nogle der har nogle forslag til hvad man kan gøre?, det er jo ikke fordi de bliver belastet med 10 triceps/bispes øvelser hver gang, men det ser atlså ud til at de nogle gange har svært ved at restituere på 48 timer.

Det skal nævnes jeg ikke har haft nogle problemer i fx. ben og andre store muskelgrupper! På forhånd tusind tak! :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner pt. HST og er fint tilfreds med det. Jeg har nu dog flere gange røget ind i et overtræningsproblem, selv i begyndelserne af cyclusserne, hvor der køres med ret lav vægt, stille og roligt.

Problemet er helt konkret at min triceps og denne gang biseps simpelthen har en klassisk overtræningstræthed, altså er ømme når jeg træner (især hvis jeg isolerer). Det gør simpelthen lidt ondt, og jeg kan mærke det ikke er godt at træne dem, da de ikke er restitueret.

du kan ikke mærke på dine muskler, om du træner dem for meget. Det du sandsynligvis kan mærke er muskelømhed, hvilket kun er en indikator for, at du belaster dine muskler på en anderledes måde, end hvad de er vant til. Og det er ikke noget problem at træne på ømme muskler.
Nogle der har nogle forslag til hvad man kan gøre?, det er jo ikke fordi de bliver belastet med 10 triceps/bispes øvelser hver gang, men det ser atlså ud til at de nogle gange har svært ved at restituere på 48 timer.

hvis man følger den klassiske HST-cyklus, hvor man fx starter med 15 reps, så oplever vi alle at musklerne syrer til, og undertiden oplever vi også træningsømhed dagen efter.

I øvrigt er symptomer på decideret overetræning: høj hvilepuls om morgenen, rastløshed, søvnbesvær om natten, træthed før og efter træningen, manglende appetit, hævede lymfekirtler, manglende lyst til træning osv. Men umiddelbart lyder det ikke til at være det, der er problemet.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner pt. HST og er fint tilfreds med det. Jeg har nu dog flere gange røget ind i et overtræningsproblem, selv i begyndelserne af cyclusserne, hvor der køres med ret lav vægt, stille og roligt.

Det er bare muskelømhed (DOMS).. tag det som et positivt tegn på at din dekonditionering har virket efter hensigten.

Problemet er helt konkret at min triceps og denne gang biseps simpelthen har en klassisk overtræningstræthed, altså er ømme når jeg træner (især hvis jeg isolerer). Det gør simpelthen lidt ondt, og jeg kan mærke det ikke er godt at træne dem, da de ikke er restitueret.

Muskler forsætter med at restituere selvom du træner dem inden de er 110% restitueret - så fortsæt du bare med at banke koteletterne igennem. Overtræning vil du opleve som manglende lyst til at spise, overnormalt søvnbehov, iritation og influenza lignende symptomer. Muskelømhed er IKKE en indikator for end i nærheden - desuden tager overtræning utrolig lang tid at opnå...

Råd: Fortsæt som hidtil ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar. Jeg mener nu heller ik som så at min krop var overtrænet. Det begrænser sig også til triceps / biseps.

Men hvis det gør decideret ondt for hver gang, og man kan mærke det bliver endnu værre næste gang, er det vel bedst at give den specifikke muskel en lille pause til den er klar igen..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share