Bundstillings-øvelser


mvp.
 Share

Recommended Posts

Nu har der været noget debat herinde vedr. understøttelse af hælen under udførelse af benbøjninger.

Og for mange mennesker er det et problem at sætte sig ned på hug, med ret ryg og hele foden i gulvet. Hvor nemt det end måtte lyde.

Til dem kan jeg anbefale denne øvelse. Nede hos os hedder den bare "teknik". Jeg ved ikke om den har et officielt navn.

Man tager en lille vægtskive, f.eks. en 5 kg jernskive og holder den i strakte arme over hovedet. Så bøjer man ned i benene, til man sidder helt nede i hug - eller så langt man nu kan komme ned på korrekt vis.

Armene skal være HELT strakte under hele udførelsen. Ryggen skal også være strakt - ikke noget med at krumme i lænden! Brystet skal holdes oppe og man skal kigge lige frem eller lidt op.

Ryggen skal være så lodret som muligt.

Knæene skal presses ud til siden hele vejen, så man kan presse maven ind imellem dem.

Og så kører man langsomt ned og hurtigt op.

Som opvarmning kører vi gerne 3 x 10rep.

Skulle det blive for nemt, så tag en mindre skive.

Det er en god ide at have en til at holde øje, så man ikke kommer til at sjuske, bevidst eller ubevidst.

Det kan også anbefales at "gå en lille tur" med meget korte skridt, med skiven over hovedet. Man spadserer simpelthen rundt i bundstilling, og sætter hele foden i gulvet ("tramp") ved hvert skridt.

Det er mærkelige men gode øvelser til opvarmning.

De lyder sikkert nemme, men er det ikke for de fleste.

Hvis man kan finde ud af dem (gerne allerede efter 1 år), så er det et godt fundament for at håndtere tunge vægte fra bundstilling og op.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mvp...

Det lyder som du (I) laver øvelsen Overhead squat - bare med en vægtskive istedet for en stang/kosteskaft.

Er der nogen fordel ved at have det meget smalle greb som en 5 kg´s skive i sagens natur giver? Jeg vil umiddelbart mene at det må være en fordel at bruge en stang med den grebsbredde man normalt har når man træner træk.

Jeg bruger altid selv overhead squats som opvarmning når jeg skal træne træk - starter med kosteskaft, derfra til tom stang og så 3-4 sæt med lav vægt på stangen.

Men du har helt ret - det er en FÆNOMENAL øvelse til træning af den korrekte bundposition i træk.

En anden god øvelse er snatch-balance (ved ikke hvad DK-navnet er) - øvelsen starter som ved almindelige knæbøjninger med en fodstilling som ved 1. hiv i træk. Derfra hopper man eksplosivt ned i hugsiddende stilling (til en fodstilling som i træk-bundposition) samtidigt med at man spænder op under stangen, og derved ender som i træk-bundpos.

Øvelsen er god til at træne det at komme hurtigt ned under stangen og få spændt op under den.

Træner i evt. den i din klub?

Andre interessante teknikker/øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Øvelsen du beskriver hedder træk-balance på dansk. Den bliver brugt meget i DK. Hvis man har teknikken iorden, kan man tage nogle frygteligt tunge vægte.

Grunden til at man holder en lille skive eller noget andet småt, er at det kræver mere smidighed jo smallere du holder.

Jeg kan også anbefale en anden øvelse, der kaldes "træk hel fod". Man starter løftet fra gulvet (eller hofte/knæ) med samme fodstilling som når man lander med stangen. Dvs. at man ikke springer ud, men bare sætter sig (helt) ned under stangen. Den har hjulpet mig godt til at springe helt ned i bundstilling.

Samme variation kan bruges i stødvend.

En anden øvelse til bundstilling, er træk fra hoften, men hvor man ikke giver afsæt med benene. Man hiver bare med nakkemusklerne og sætter sig derefter helt ned. Man kan ikke tage nær samme vægt som i normalt træk. Den er temmelig hård.

Jeg ved ikke hvad det officielle navn på øvelsen er, men nogle kalder den "Folke-mord", opkaldt efter den tidligere landstræner (Folke Livendahl).

Link to comment
Share on other sites

Klubbens træner har oplyst mig om at det tager ca. 15 år at lære at lave et ordentligt træk (!).

Så det er bare at klø på.

Træner du i en rigtig VL-klub?

Det er meget vigtigt at have en træner i nærheden, for at undgå fejlindlæring.

Grunden til at jeg spørger, er at du kalder øvelserne engelske navne. Det er lidt usædvanligt i VL.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til at det er milo du tænker på her, men alligevel...  Når han blander sig i "mine" indlæg, tillader jeg mig også lige at blande mig i hans...  :D

Jeg træner i AK Hercules i Horsens... Man kan vel nærmest ikke kalde det en klub da 98% efterhånden træner "krops-fikseret" træning dernede. Men vi er da fem dernede der træner VL..  Og en af dem mener jeg vist er tidligere DM'er eller sådan noget (Allan Bruun). Derudover der en sindsyg stærk (men efterhånden halvgammel) nordmand, og et par almindelige dødelige og mig!  

Jeg vil give dig ret i, at "eksperthjælp" er uvurderligt...  Og ret i at det tager lang tid at lære træk ordentligt!  (okay,  om det tager 15 år tør jeg ikke udtale mig om). Når man endelig tror at nu kører det bare, kommer man índ i en periode med to-tre træningspas hvor det bare går ad hel**de til, og man bliver nødt til at "pille ned" og starte et pænt stykke tilbage.

Personligt har jeg ikke trænet VL andet end lige knap et års tid, så uha, jeg er ikke engang færdig med de indledende manøvrer... Men nyder hvert et sekund jeg er dernede :D

Lige en sidste ting...  Når jeg er inde og skal bestille sko (regner med at bestille et par adidas equipment inden ugen er omme) står størrelserne altid i 8,8½,9,9½ osv..  Ved du hvad der svarer til en størrelse 44?  Er det ikke 9½ eller sådan noget...

Regner med at bestille indefra jfk-equipment...  Virker som en meget reél side, synes jeg!!!

Så fik jeg da fyret lidt af, men kom endelig med mere..  Elsker at lære nyt om mn nye kærlighed!  (ps. hvordan f***en er du kommet så højt op i front-knæbøjninger?  Du må da have nogle sindsyge stærke skuldre/maveregion..  Jeg har altid problemer med at jeg ikke kan holde skuldrene hævet. Er det bare frontsquat, frontsquat, frontsquat eller er der en decideret fremgansmåde som du har brugt her?)

Så, nu skal jeg nok holde igen...  Men hyggeligt med en erfaren VL'er herinde (så vi er fri for at høre på alle de styrke-nødder herinde hele tiden.. :D

Link to comment
Share on other sites

Okay, da... Så lige en sidste ting!!

Træk-balance, som jeg også selv har lært og bruger som "indledning" til mine hugtræk. Kører i den som en decideret hjælpeøvelse med middeltung belastning og det hele?

Må da egentlig være en kanongod måde at optræne en totalt stabil bundposition på..  Har jeg faktisk ikke tænkt over før lige nu!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at 9½ skulle svare til størrelse 44, men du må hellere ringe direkte til f.eks. Eleiko i Halmstad. De er svære at forstå, men de har en tabel ved hånden.

Forholdet mellem benbøjning foran og bagpå afhænger af hvor meget ben foran man træner. Du vil altid tage mere bagpå, men mange vægtløftere tager omkring 90% foran - nogle endda mere.

Det er rigtigt at den er hård for maven og det er en god ide at træne den uden bælte. Hvis jeg pjækker fra den i et par uger, så gør det ondt i maven en dag eller to efter jeg genoptager den.

Og så skal man tvinge albuerne opad under hele løftet, så man ikke falder sammen i ryggen. Det er nemlig skidt for lænden og kaldes at lave "bananer" eller "spørgsmålstegn".

Men den er sgu svær hvis man er vandt til at have stangen bagpå - og kan føles lidt ukomfortabel i starten.

Trækbalance bruges meget det første års tid af VL-træningen.

Det er meget almindeligt at starte en træning op med f.eks. 5x5 og så videre til træk bagefter, mens bevægelsen sidder i kroppen. Jeg tror at den bruges til ca. hver anden træning i starten, sådan lidt afhængig af hvad træneren synes.

Belastningen ligger gerne lidt under hvad man ville kunne køre i et tilsvarende sæt træk.

Jeg kan godt lide en gang imellem at varme op med den og så køre nogle tunge og så til sidst et maks-forsøg. Det sværeste efterhånden, synes jeg, er at få den "lagt" ned på nakken igen på det rigtige punkt. Hvis man rammer forkert kan det godt komme til at gøre lidt ondt.

Her er jo hele 3 vægtløftere på MOL!

Det er ikke så ringe endda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share