Jeg forstår det ikke...


Anders
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg ved at det er et spørgsmål I sikkert er ved at være trætte af, men jeg er så frustreret over, at der ikke sker fremskridt på min krop længere. Jge synes umiddelbart ikke der er sket noget som helst (måske en lille bitte, bitte smule) det sidste ½ år, og jeg er helt på bar bund. Har trænede mange forskellige programmer, men hverken ret meget styrke eller masse er det blevet til - mine arme er ikke vokset overhovedet (allerhøjest en enkelt centimeter i starten), selvom jeg har trænet i ~8 måneder. Jeg er lige startet på min anden HST-cyklus - kører følgende øvelser:

Bænkpres

Incline Bænkpres

Bænkpres med smalt greb

Lateral Raises

Pres foran hovedet (samme som pres bag nakke - bare foran hovedet)

Dødløft

DB Rows

BB Curls

Den eneste muskel jeg kan se er vokset ordentligt, er min vinge. I starten var det meget nemt at se fremskridt, og hvis jeg er billeder fra før jeg begyndte at træne kan jeg også godt se, at jeg er blevet større, men det kan godt nok ikke være meget.

Før i farer over min kost, og siger at den er gal, osv., så har jeg nu prøvet i lidt tid at holde styr på hvad jeg indtager, og det bliver mellem 2500-4000 kcal om dagen, og rigeligt med protein også. Jeg vejer kun omkring 68 kilo, og er 1,86m - har taget ca. 2-3 kilo på siden jeg startede med at træne, men forstår ikke hvorfor jeg ikke tager mere på. Er ikke specielt aktiv udover min træning, så det kan ikke være fordi jeg forbrænder det hele.

Jeg drikker en del cola, men spiser ellers fornuftigt. Drikker også en del pilsnere (ca. 20 om ugen - fordelt på en eller to dage), men kan ikke forstå hvis det er det der vælter det hele.

Please kom med nogle forslag til hvad jeg kan gøre - er ved at være desperat. Synes nærmest at mine arme bliver mindre og mindre <_<

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Før i farer over min kost, og siger at den er gal, osv., så har jeg nu prøvet i lidt tid at holde styr på hvad jeg indtager, og det bliver mellem 2500-4000 kcal om dagen, og rigeligt med protein også. Jeg vejer kun omkring 68 kilo, og er 1,86m

2500-4000kcal er 2 helt forskellige verdener. Ved 2500kcal vil du sikkert tabe dig, og ved 4000kcal vil du sandsynligvis tage på, så det er slet ikke utænkeligt at du rammer en træls kombination af kcal underskud & overskud der gør at du intet tager på. Prøv at spis 4000kcal HVER dag og se hvad der så sker! Et godt tip er at skrive alt hvad du spiser ned kontinuerligt, og regne sammen på hvor mange kcal du får, for at sikre dig at du får nok, HVER dag.

Jeg er ked af at sige det, men det er et faktum at energi overskud altid vil føre til vægtøgning, så hvis meget mad ikke virker - så spis mere :)

Desuden er "rigeligt protein" også et vidt begreb, personligt vil jeg mene at du bør få mindst 250gr protein hvis du stiler efter f.eks. 3500-4000kcal om dagen. (ved 4000kcal får jeg selv mindst 400gr protein...).

Men det er der delte meninger om :)

Link to comment
Share on other sites

Før i farer over min kost, og siger at den er gal, osv., så har jeg nu prøvet i lidt tid at holde styr på hvad jeg indtager, og det bliver mellem 2500-4000 kcal om dagen, og rigeligt med protein også. Jeg vejer kun omkring 68 kilo, og er 1,86m

2500-4000kcal er 2 helt forskellige verdener. Ved 2500kcal vil du sikkert tabe dig, og ved 4000kcal vil du sandsynligvis tage på, så det er slet ikke utænkeligt at du rammer en træls kombination af kcal underskud & overskud der gør at du intet tager på. Prøv at spis 4000kcal HVER dag og se hvad der så sker! Et godt tip er at skrive alt hvad du spiser ned kontinuerligt, og regne sammen på hvor mange kcal du får, for at sikre dig at du får nok, HVER dag.

Jeg er ked af at sige det, men det er et faktum at energi overskud altid vil føre til vægtøgning, så hvis meget mad ikke virker - så spis mere :)

Desuden er "rigeligt protein" også et vidt begreb, personligt vil jeg mene at du bør få mindst 250gr protein hvis du stiler efter f.eks. 3500-4000kcal om dagen. (ved 4000kcal får jeg selv mindst 400gr protein...).

Men det er der delte meninger om :)

Afhængigt af hvor mange kcal jeg indtager om dagen, så ligger mit protein-indtag mellem 150-250gr. protein - burde det ikke være nok? Jeg vil selv mene at 250gr. er i overkanten - det er knap 4 gr. protein pr. kilo kropsvægt. Men ja, du har ret i at der er en verden til forskel mellem 2500 kcal og 4000 kcal - nogle dage spiser jeg rigtig meget, og andre knap så meget.

Link to comment
Share on other sites

Desuden kan jeg heller ikke forstå at det er nødvendigt med så store mængder mad. Jeg har mange kammerater der spiser som kyllinger og alligevel gainer en del muskelmasse, og de går ikke det mindste op i deres kost. Jeg spiser i hvert fald langt mere end dem.

Link to comment
Share on other sites

Afhængigt af hvor mange kcal jeg indtager om dagen, så ligger mit protein-indtag mellem 150-250gr. protein - burde det ikke være nok? Jeg vil selv mene at 250gr. er i overkanten - det er knap 4 gr. protein pr. kilo kropsvægt. Men ja, du har ret i at der er en verden til forskel mellem 2500 kcal og 4000 kcal - nogle dage spiser jeg rigtig meget, og andre knap så meget.
Vil mene at 150gr er i underkanten, uanset hvad. 250gr er nok fint, det lyder lidt som om at du har et højt stofskifte og en knap så høj appetit , og i så fald kan det være en ulempe at fylde sig med for meget protein da det tit har en tendens til at mætte, hvilket gør det svære at få rigeligt med kcal ned.

Men er sikker på at roden i dit problem ligger i for lidt kcal, set i gennemsnit over ugen, hvis du giver dig selv en måned hvor du tvinger 4000kcal ned HVER dag, er jeg sikker på at du nok skal tage på. (et godt tip til at få kcal ned er kakao mælk, meget brugt herinde på mol :))

Desuden kan jeg heller ikke forstå at det er nødvendigt med så store mængder mad. Jeg har mange kammerater der spiser som kyllinger og alligevel gainer en del muskelmasse, og de går ikke det mindste op i deres kost. Jeg spiser i hvert fald langt mere end dem.

Det er desværre individuelt, nogen folk er fra naturen af skabt til at være store og muskuløse uden særlig megen indsats, mens andre må kæmpe for det. Uretfærdigt, men jeg tror at alle folk der har gået op i træning i noget tid kender typen...

Havde f.eks. selv en god ven der vejede 75kg, var 160cm høj, en fedt% på en 6-7 stykker og det ondeste vaskebræt, hans diæt bestod af ca. 2 måltider om dagen, hot dogs, rundstykker & en 4-5 drukture om ugen.... Bastard <_< :)

Link to comment
Share on other sites

Drikker i forvejen ret meget mælk, og de kcal der er i kakao kommer vel fra sukker, hvilket vel heller ikke er alt for sundt? Så kan jeg vel ligeså godt drikke noget mere cola :bigsmile:

Men kan godt se hvad i mener - tror jeg vil prøve at æde alt hvad jeg kan i et par uger, og så se om ikke vægten ændrer sig. Tak for hjælpen ;)

Flere kommentarer er self. velkomne!

Og lige en sidste ting - de har 400gr. Kims Peanuts i den lokale Netto for 13,- og de smager sgu skønt, men er de også gode at "bulke" på? De indeholder pr. 100 gram:

29 gr. protein

50 gr. fedt

21 gr. kulhydrat

Det er jo en hulens masse kcal så vidt jeg kan se :)

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Drikker i forvejen ret meget mælk, og de kcal der er i kakao kommer vel fra sukker, hvilket vel heller ikke er alt for sundt? Så kan jeg vel ligeså godt drikke noget mere cola bigsmile.gif
Det optimale ville jo helt sikkert være opnå et kcal overskud på brune ris, havregryn, magert kød, bær, nødder, fed fisk osv. Men det er som regel lettere sagt end gjort, specielt hvis man har problemer med at tage på :)

Dog vil jeg mene at kakao er bedre end cola, da der protein i, og trods alt har 35gr kulhydrat der ikke er fra sukkere (og et overall lavere gi, dvs mindre udsving i blodsukkeret, hvilket er godt - længere forklaring).

Og lige en sidste ting - de har 400gr. Kims Peanuts i den lokale Netto for 13,- og de smager sgu skønt, men er de også gode at "bulke" på? De indeholder pr. 100 gram:

29 gr. protein

50 gr. fedt

21 gr. kulhydrat

Det er jo en hulens masse kcal så vidt jeg kan se smile.gif

Det er langsomoptagelige kulhydrater, gode proteiner, og nogenlunde godt fedt (mener at ristningen af dem ødelægger lidt), men et ok supplement hvis du mangler kcal, HELT sikkert bedre end f.eks. chips, cola & fastfood...

Men kan godt se hvad i mener - tror jeg vil prøve at æde alt hvad jeg kan i et par uger, og så se om ikke vægten ændrer sig. Tak for hjælpen wink.gif

Ville stadigvæk mene at det var smartere at holde regnskab i f.eks. excel, øg dit gennemsnits indtag indtil du rammer et punkt hvor du tager på uden at øge din fedtprocent for meget.

Eksempel 1: Du tager ikke på ved at spise som du gør nu, hvorefter du prøver at spise alt i nærheden, og derved tager for meget på (læs for meget fedt ifht muskler).

Eksempel 2:. Du holder regnskab, og ved at din vægt ikke stiger på 3000kcal, hvorefter du prøver at øge til 5000kcal, dog finder du ud af at du ved 5000kcal taget for meget fedt på ifht muskler.

Andet eksempel er en del lettere at forholde sig til, hvis 3000kcal er for lidt, og 5000kcal er for meget, ja så er 4000kcal nok lige i øjet. :)

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

En god ting er også at begynde at tage mål med jævne mellemrum - at man "synes" man bliver mindre, betyder ikke nødvendigvis man gør det - man bliver bare masse-blind med tiden.

Nu kan jeg godt se at du ikke har øget på vægten, hvilket betyder at der nok er noget om snakken, når andre påpeger at du skal have styr på din kost, du får øjensynligt ikke kcal nok - især da du er ret høj i forhold til din vægt.

Overdreven bulk tror jeg du vil blive kedaf i længden, men få sat et præcis antal kcal på din daglige kost, så du kan se hvor filmen knækker.

Det er også værd at bemærke at mange oplever gains i ryk / perioder, det er langtfra alle der har et jævnt fordelt gain udover en tidsperiode - for mange's vedkommende kommer der nogle ryk i træningen - især når man ser bort fra begynderstadiet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan ved jeg så om jeg tager for meget fedt på kontra muskelmasse? Bare øjemål?

Og hvor meget vil i mene at jeg skal tage på for at det ikke bare primært er fedt?

Det er umuligt at sige, men mit bedste bud ville være at få dig en fedt% måler, og mål dit maveskind samme sted en gang hver 2 uge... det må helst ikke vokse for meget.

Desuden tror jeg ikke at kroppen kan lave mere end ½-2kg muskler om måneden, og det kun når man er begynder og langt fra sit genetiske max. (dvs den størrelse som kroppen maksimalt kan opnå).

Link to comment
Share on other sites

En ting er helt sikkert anders, hvis du ikke tager på, så æder du ikke nok! du skruer bare lidt op for indtaget over de næste par uger, tindil vægten begynder at flytte sig, hold så dette kalorie indtag nogenlunde stabilt, indtil du står stille igen, vurder fedt%, hvis iorden, så gentag.

e t c ...

Link to comment
Share on other sites

Please kom med nogle forslag til hvad jeg kan gøre - er ved at være desperat.

For muskelvækst - hård træning, nok energi og protein plus rigeligt med søvn:

Træn hårdt - HST er perfekt for ren muskelvækst, 3 gange per uge.

Spis nok - Hvis du ikke spiser nok har kroppen ikke overskud til at reparere dine muskler så de bliver store. Fordel maden ud på 6-7 måltider i dagens løb og sørg for at supplere med proteinpulver så du mindst rammer 2g per kg kropsvægt.

Sov nok - få en god nattesøvn plus snup en middagslur

Se det er noget de små muskler kan li'

Link to comment
Share on other sites

@Anders

-Jeg studsede noget over din bemærkning om at dine kammerater så ud til at vokse uden speciel indsats. Her vil jeg så tillade mig at komme med et råd.. :)

Personligt syntes jeg det er en meget, meget, dårlig ide at sammenligne sig selv med andre hvad angår fremskridt, mål, osv. Tag altid udgangspunkt i DIG. Hvis du konsekvent går højt op i hvordan andre præsterer, risikerer du lynhurtigt at miste motivationen. Du vil altid kunne finde nogen der er større, mere markeret, stærkere og what not. Lad det ligge!

Tilbage til dit problem!

-Som det så rigtigt er skrevet af andre i denne tråd, ligger nøglen til din vægtøgning 99 pct sikkert i din indtagelse af mad. Med andre ord; opdyrk en ond æder :devil:

-Samtidig undrer jeg mig en hel del over dine store udsving i kcal. For mig er der altså et pænt stykke mellem 2500 og 4000 kcal. :blink:

-Jeg vil ikke blive overrasket hvis emnet har været oppe før, men jeg syntes du skulle droppe Cola, (og kaffe, hvis du drikker det). Det er jo ikke noget jeg kan bevise videnskabeligt, men jeg tror at det hjalp på min vægt da jeg droppede de før omtalte drikke.

De indeholder begge koffein, og jeg har konsulteret flere trænere, læger, og sygeplejesker der alle er enige om at koffein nedbryder dit muskelvæv.

Desuden er Cola fyldt med en masse sukker du ikke har brug for.

Hvis du er totalt afhængig kan du evt drikke det i yderst begrænsede mængder. Personligt drikker jeg en kop koffein-fri kaffe om ugen, og resten af tiden må jeg bare forestille mig smagen.. :unsure:

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er ikke specielt aktiv udover min træning, så det kan ikke være fordi jeg forbrænder det hele.

Jeg drikker en del cola, men spiser ellers fornuftigt. Drikker også en del pilsnere (ca. 20 om ugen - fordelt på en eller to dage), men kan ikke forstå hvis det er det der vælter det hele.

Please kom med nogle forslag til hvad jeg kan gøre - er ved at være desperat. Synes nærmest at mine arme bliver mindre og mindre <_<

Træner du for meget, så kroppen ikke når at restituere ?

Eller pilsnerne ?

Sover du nok, eller lever det hårde liv ?

Et råd: Lav en log her, og få kommentarer til din træning.

Jeg fik heller ikke fremgang med HST.

Måske trænede jeg for let og for meget, eller for lidt ?

Jeg fik bl.a. det råd at træne mere fundament styrke,

så jeg kunne løfte tungere, og derved opnå mere

muskelmasse.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

@Humseper..

-Det har flere med dokumenteret forstand på det ihvertfald fortalt mig, men for at berolige dig TROR jeg det skal være i større mængder. Med andre ord er det nok ikke hensigtsmæssigt at bælle 4-5 kopper om dagen. Bemærk desuden at Cola indeholder omtrent 1/4 af den mængde koffein der findes i kaffe.

-Jeg skal ikke kunne sige det endeligt, men jeg ville personligt ikke drikke andet end en halv kop til morgenmaden, eller endnu bedre, helt lade være... :sneaky:

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fandt en interresant artikel om Caffein her:

Ugeskrift for Læger · 24. maj 2004, nr. 22

http://www.dadlnet.dk/ufl/2004/2204/VP-html/VP41660.htm

Her virker det ikke som om der er hold i at caffein skulle have nogen negativ effekt på muskler, tværtimod øger det udholdenheden.

Jeg drikker meget kaffe hver dag (meget meget mere end 4-5 kopper), der er ingen forskel at spore fra perioder hvor jeg ikke drikker kaffe.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

God og grundig artikel du fandt der EverLast.

Her virker det ikke som om der er hold i at caffein skulle have nogen negativ effekt på muskler, tværtimod øger det udholdenheden.

Det er også konklusionen i "Exercise Physiology".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share