Dødløft, skader?


Hr Henning
 Share

Recommended Posts

Efterj ge læste et af Zoa's råd, fik jeg endelig styr på mig. "Forestil dig at det ikke er vægten du skal løfte men gulvet du skal presse væk med benene... på den måde lærer du at fokusere på at starte løftet i benene... dine arme er kroge der tager fat om stangen hvorefter du presser gulvet væk."

Altså, sørg for at hold ryggen fikseret, og så strakt du kan, og så pres stangen op med fødderne.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det direkte hjælper på startpositionen, men her er i hvert fald en video, hvor en mand fortæller om udførelsen af dødløft: her

infinityfitness.com har desuden en del videoklip af alle mulige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg tænker på startpositionen?

Skal man helt ned i kæ, for at ryggen ikke har den forkerte vinkel?

Du skal så langt ned i knæ, at du kan tage fat om stangen, mens ryggen er nogenlunde ret.

Det hjælper også på holdningen, hvis du kigger op mod loftet.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det direkte hjælper på startpositionen, men her er i hvert fald en video, hvor en mand fortæller om udførelsen af dødløft: her

infinityfitness.com har desuden en del videoklip af alle mulige øvelser.

Det klip er ikke helt ringe. Det er Jane Fonda agtigt, men det gør ikke så meget, det er jo ikke 1RM powerlifting "jeg vil ha skader fra start"-agtigt dødløft der spørges til. :)

Og så er det klip også godt på mere end det rent informationmæssige plan... :w00t::tongue:

Link to comment
Share on other sites

hey.

Når jeg dødløfter, får jeg ondt i ryggen af det. Hvad er årsagen til dette?

Er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal udføre øvelsen 100% korrekt, selvom jeg har læst diverse artikler og forklaringer utallige gange.

Skal man helt ned så røven rører hælene?

Løfter du for tungt ?

Jeg mener man for det meste skal løfte mellem 70 og 90 % af sit 1 rep max.

Og starte hvert pas med opvarmning /vægttilpasning på 50 % eller der under.

Jeg starter med som regel med under 1/4 af max. og arbejder mig så op

til den bliver tung. f.eks.

10 reps @ 30 kg

10 reps @ 40 kg

10 reps @ 60 kg

10 reps @ 70 kg

5 sæt 5 reps @ 80 kg

Iøvrigt et rigtig godt videoklip, der virkelig viser øvelsen,

men svajer hun ikke meget i ryggen ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene!

Glæder mig til jeg ska ned og prøve den igen :tongue:

Det kan være et spørgsmål om tilvænning også. Jeg er ret sikker på, min teknik ikke er blevet særligt meget bedre i forhold til, da jeg startede med dødløft for et par mdr. siden.

Men jeg får ikke ondt i lænden mere.

I klippet kunne damen måske godt lade stangen bevæge sig endnu tættere på kroppen. Hun laver da lidt kranen, gør hun ik?

Link to comment
Share on other sites

Har hun ikke også en stor knævandring i det første løft? Er det ikke fy-fy?

Du taenker vidst paa squat......

Rommel

Ved godt det er fy-fy i squat - men har bare altid troet man heller ikke måtte i dødløft :unsure:

Jeg kan ikke se klippet paa min spanske moej pc, men jeg kan ikke forstille mig at det kan blive ret slemt med knaevandringen/belastningen i deadlift da det jo primaert er en rygoevelse. Kan dog ikke lige umiddelbart give en god biomekanisk forklaring......Det er der sikkert andre der kan :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Udmærket klip :)

Og shit en røv mand.. Hende gad jeg sgu godt tage bagfra, så længe jeg ikke skulle kigge på hendes vamle arme :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share