Diæt til en styrke narkoman


stegger
 Share

Recommended Posts

De næste par måneder står på diæt og jeg har desværre dårlig erfaring med det skidt. Faktisk kan jeg kun huske en gang, hvor det virkelig lykkedes for mig at ramme en fornuftig fedtprocent, men det er aldrig lykkedes for mig at holde den.

Det går gerne sådan. Jeg holder diæten i 4-6 uger, så kommer jeg i tanke om at styrken ikke er, hvad den har været. Så finder jeg et spændende styrke program og spiser ukontrolleret meget - det er jeg nemlig rigtig god til. Resultat: Samme fedtprocent, som da jeg startede, men lidt stærkere og større. Jeg vil meget gerne ned på cirka 10 i fedtprocent og jeg ligger på omkring de 20, lidt under.

Min plan er og her må i gerne byde ind !

Mit kost indtag i den første uge på dagsbasis.

Protein 300 gram = 1200 Kcal

Kulhydrat 200 gram = 800 Kcal

Fedt 75 gram = 675 Kcal

I alt 2675 Kcal

Jeg vil derefter sænke Kcal nivuaet med 5 % pr uge, så det således ud

Uge 1 2675,0

Uge 2 2541,3

Uge 3 2414,2

Uge 4 2293,5

Uge 5 2178,8

Uge 6 2069,9

Uge 7 1966,4

Herefter vil jeg ligge på et ligevægt niveau på omkring 3200 Kcal i 8 uge, for derefter at køre samme omgang. På den måde håber jeg på at holde styrke/gerne øge og stabilisere min fedtprocent.

Under træning har jeg tænkt mit at holde mig fra bænkpres, squat og dødløft - hvor jeg går meget op i vægten på stangen. I stedet vil jeg træne meget med håndvægte og jeg vil træne med flere gentagelser en sædvanligt

Link to comment
Share on other sites

Kan du holde dig fra Bænk og dødløft i længere tid kaptajn S???

Det tror jeg er nødvendigt. Det er altid, når jeg registre at styrken svinder, at jeg mister motivationen, så hvis jeg træner øvelser, jeg ikke normalt bruger og går op i, samt at jeg ligger i et højt rep range, så snyder jeg mig selv. Hvis jeg kan finde motivation i at få et godt pump, under diæten istedet for fokusere på styrkefremgang, så er jeg sikker på, at chancen for projekt fedtprocent 10 lykkedes er meget stor.

Ps. Det er jo kun under selve diæten, og ikke i de perioder jeg er i ligevægt jwg vil undgå de 3 store.

Edited by stegger
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppe lidt af proteinpulveret og i stedet for spise nogle fibre. Derved opnår man en sundere kost som mætter mere og giver mere energi, hvilket kan have betydning for om diæten lykkes.

Nu har jeg ikke omtalt, hvor meget af min kost som kommer fra proteinpulver. Normalt drikker jeg en shake efter træning og det er det (i diæt tid).

Giver fibre mere energi ?

Min erfaring er at jo mere af energien der kommer fra protein jo bedre (selvfølgelig uden ekstremer), fordi det netop er den energikilde der giver mest mæthedsfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke omtalt, hvor meget af min kost som kommer fra proteinpulver. Normalt drikker jeg en shake efter træning og det er det (i diæt tid).
Det er ikke svært at gætte sig til at du indtager proteinpulver, hvor meget er dog sværere at se, men det ville da være relevant for tråden og andre evtuelle råd at du oplyste det. Det kunne være spændende at se et eksempel på en kostplan for en dag med de energiprocenter. Det ville også hjælpe hvis nogen skulle give foreslag til ændringer.
Giver fibre mere energi ?

Med fibre mente jeg en fiberrig isokalorisk kost med langsomme kulhydrater, som jo så skulle erstatte noget protein.

Med et energiunderskud og kulhydrat indtag på 200 gram bliver glykogendepoterne ikke fyldt op fra gang til gang. Med tiden vil de drænes, hvilket går ud over energiniveauet til at træne med.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppe lidt af proteinpulveret og i stedet for spise nogle fibre. Derved opnår man en sundere kost som mætter mere og giver mere energi, hvilket kan have betydning for om diæten lykkes.

Nu har jeg ikke omtalt, hvor meget af min kost som kommer fra proteinpulver. Normalt drikker jeg en shake efter træning og det er det (i diæt tid).

Det er ikke svært at gætte sig til at du indtager proteinpulver, hvor meget er dog sværere at se, men det ville da være relevant for tråden og andre evtuelle råd at du oplyste det. Det kunne være spændende at se et eksempel på en kostplan for en dag med de energiprocenter. Det ville også hjælpe hvis nogen skulle give foreslag til ændringer.

Okay - Jeg har vedlagt en fil. Ved siden af den nævnte kost kommer salat, som jeg ikke tæller med.

Giver fibre mere energi ? 

Med fibre mente jeg en fiberrig isokalorisk kost med langsomme kulhydrater, som jo så skulle erstatte noget protein.

Med et energiunderskud og kulhydrat indtag på 200 gram bliver glykogendepoterne ikke fyldt op fra gang til gang. Med tiden vil de drænes, hvilket går ud over energiniveauet til at træne med.

Jeg burde nok have formuleret mig anderledes. Det kunne virke, som et nedladende spørgsmål og det var bestemt ikke min hensigt :)

Mht det lave kulhydrat niveau så er det min erfaring, at jeg holder bedst på muskelmasse og føler mig generelt mere mæt med et højt indtag af protein og sundt fedt. Men som du er inde på, så er det meget tydeligt, at når jeg træner, er jeg træt og ikke så oplagt. Det er derfor jeg har valgt at holde mig fra de øvelser, hvor jeg går meget op i vægten på stangen, mens jeg er på diæt.

eksempel.xls

Edited by stegger
Link to comment
Share on other sites

Mit kost indtag i den første uge på dagsbasis.

Protein 300 gram = 1200 Kcal

Kulhydrat 200 gram = 800 Kcal

Fedt 75 gram = 675 Kcal

I alt 2675 Kcal

Jeg vil derefter sænke Kcal nivuaet med 5 % pr uge, så det således ud

Uge 1 2675,0

Uge 2 2541,3

Uge 3 2414,2

Uge 4 2293,5

Uge 5 2178,8

Uge 6 2069,9

Uge 7 1966,4

Herefter vil jeg ligge på et ligevægt niveau på omkring 3200 Kcal i 8 uge,

Stegger - ligger der nogen speciel "teori" bag dit skema ?

Hvorfor ikke bare køre med et dagligt underskud på 500 kcal gennem hele perioden.

Konsensus er så vidt jeg ved at underskud større end 500 kcal. gør indhug i muskelmassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share