Kreatinforskning


JesperT
 Share

Recommended Posts

Forleden da eg spurgte i centret om jeg kunne købe noget kratin, sagde ham gutten dernede til mig at det var der ingen grund til, jeg fik ikke noget ud af det??

Er det sandt??

Måske, det kan du ikke vide på forhånd, da ikke alle (10-30%) får noget ud af det, men omvendt kan han heller ikke vide det, så bare prøv dig frem. Hvis du ikke får noget ud af det, har du alligevel ikke spildt mere end et pau hundrede kroner, og er blevet lidt klogere :)

JesperT> Spørger du bare af alm. nysgerrighed, eller tænker du i forhold til, hvor bekendt man er med evt. bivirkninger ved længere tids forbrug? I så fald, så er har de længste studier vist varet omkring 5 år, mens evt. bieffekter ved forbrug i >10 år endnu er ukendte.

Det ældste forsøg jeg kunne se i MOL-artiklen omhandlende kreatin var fra 1992.

Jeg ved ikke, om det var svar på det du søgte?

Link to comment
Share on other sites

Hvad jeg fandt på en dansk side:

Hvad er det og hvor kommer det fra?

Kreatin blev opdaget af en fransk forsker i 1832, men det var ikke før 1923 at videnskabsfolk opdagede at over 95 % blev lagret i muskelvævet. I 1926 (!) blev der bragt en artikel i The Journal of Biological Chemistry, der pegede på at kreatin havde en muskelopbyggende effekt.

På trods af at vi altså har kendt effekten af kreatin i temmelig lang tid, blev det først for alvor brugt i forbindelse med elite idræt ved de olympiske lege i Barcelona i 1992.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share