Salt


TonyAdams
 Share

Recommended Posts

Det lettest ved et spørgsmål er ikke at give et svar, men at stille et modspørgsmål :bigsmile: , så derfor kunne jeg passende spørge om din kost indeholder salt eller ikke (simpelt spørgsmål og svært at svare på).

På et almindeligt motionsniveau og alm. dansk sommer dækkes saltbehovet rigeligt. Ved længerevarende idræt specielt i meget varmt vejr er saltbalancen derimod meget vigtigt. Saltbalancen er meget følsom, da det man både kan få problemer med at for lidt og stort saltindtag, så der er ingen grund til straks at kaste sig over saltpiller mv.

Tilsæt en smule salt til din mad, hvis den er saltfattig (lad være at overdrive) og drik en passende mængde vand dagligt (tørsten er den bedste regulator), så går det sjændent helt galt. Drik evt. energidrik med saltindhold i forbindelse med længerevarende idræt (der er mange produkter i handlen).

En god indikator på væske/saltbalancen er mængden af urinen. Løber væske lige igennem drikke du enten for meget eller kan evt. være i saltunderskud (kan også skyldes andre faktorer fx. infektion mv.). Er den sparsom/farvet er du formentlig i væskeunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Kan man selv lave en energidrik til længerevarende sport?

Får ikke så meget salt, da den består af rugbrød, fisk, havregryn, mælk og grønt (ja jeg ved godt, at man skal variere, men det har jeg ikke mulighed for). Så måske skal jeg spise ekstra salt? Og hvor meget er ikke at overdrive? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share